Nem vonzó a magyar film

Ötéves az Andy Vajna vezette filmalap. Tízmilliárdokat költenek, mégsem nézik a magyar filmeket.

Ficsor Benedek
2016. 05. 09. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint egy jó politikai thrillerben. Ha Andrew G. Vajna és a filmfinanszírozás szóba kerül, kevés szakmabeli vállalja a nevét, sokan még az anonimitással sem érzik biztonságban magukat. – Az elhallgatott sztorikból egész jó filmet lehetne forgatni, és arra talán még a nézők is beülnének – fogalmazott egy, a filmszakmát jól ismerő forrásunk. Pedig Vajna öt éve vette át az uralmat a hazai filmtámogatási rendszer fölött, és azóta stabilizálódott a szakma pénzügyi háttere, sorra készülnek a filmek, a hazánkban forgatott, sokmilliárdos költségvetésű nemzetközi produkciók pörgetik az ipart, ráadásul a Saul fia diadalútja is az Amerikából hazatért producert igazolja. – Mindeközben azonban a hazai nézők alig váltanak jegyet a magyar filmekre, ha nem jött volna az Oscar-díj Nemes Jeles László alkotására, nem lenne mivel takarózni – mutatott rá egy rendező.

A filmtámogatási rendszer a 2010-es kormányváltás idejére katasztrofális állapotba került. A Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) egyik botrányból a másikba zuhant, a 2002 óta működő szervezet többmilliárdos adósságot halmozott fel, a rendőrség pedig többrendbeli hűtlen kezelés és annak kísérletének gyanúja miatt indított nyomozást a közalapítvány tevékenységével kapcsolatban.

Vajna ebbe a káoszba érkezett, kormánybiztossá nevezték ki, feladata a magyar film megújítása (megmentése) lett. 2011 májusában döntött a kormány az MMKA utódja, a Magyar Nemzeti Filmalap (MNF) felállításáról, a csúcsszerv élére Havas Ágnes, Vajna kormánybiztosi tanácsadója került. Ezzel új alapokra helyezték a mecenatúrát. A filmes támogatásokról korábban egy kuratórium és több szakkollégium döntött, a filmalapnál egy öttagú bizottságon múlik minden. Ám abban a legtöbb általam megkérdezett filmes egyetértett, hogy a végső szó Vajnáé. A kormányhatározat értelmében a szervezet a hatos lottó játékadójának nyolcvan százalékából gazdálkodhat, ami évi 5 milliárd forint körül mozog. Ez 2011 óta – mivel az első évben még nem onnan folyt be az állami támogatás – kicsivel több mint 20 milliárd forintot jelent. A megítélt támogatások összege mindeközben majdnem 22 milliárd forint, amelyből 18,3 milliárd a már megkötött szerződéssel bíró támogatás. Ténylegesen pedig eddig több mint 16 milliárd forintot folyósított a filmalap.

Nem volt zökkenőmentes az indulás. Sok filmes lépett fel nyíltan Vajna ellen. Tarr Béla 2012-ben a berlini filmfesztiválon úgy fogalmazott: a filmalap politikai erővel jött létre, és nem demokratikus, mert nem a szakma választotta meg a kurátorokat, hanem „egy személyben a Rambo és a Terminátor producere”. Vajna egy évvel később a Screen Dailynek nyilatkozva hangsúlyozta, kezd belefáradni Tarr üres szavaiba és gondolataiba a magyar filmiparról.

A nyilatkozatháború mögött akadozott a gépezet: 2013-ban és 2014-ben elmaradt a filmszemle, mert nem volt mit bemutatni. Lassan azonban elkészültek az első filmalapos produkciók, később néhány közönségsiker is akadt, mint a Coming out, a Liza, a rókatündér, az Argo 2 vagy a Megdönteni Hajnal Tímeát. Egyes alkotások pedig a külföldi fesztiválokat is meghódították: a Csak a szél Berlinben, a Fehér isten Cannes-ban, A nagy füzet és a Szerdai gyerek pedig Karlovy Varyban nyert komoly díjat. A rendszer legnagyobb sikere azonban egyértelműen a Saul fia lett, amelynek Cannes-i Nagydíja, Aranyglóbusza és Oscar-díja Vajna elismerése is, hiszen csak a filmalap adott pénzt az alkotásra, többek között Németország, Franciaország és Izrael is elzárkózott a támogatástól.

Ennek kapcsán ugyanakkor akadt, aki megjegyezte, a filmcézárnak egyáltalán nem tetszett Nemes Jeles filmje, állítólag egy ponton kijelentette, egy vasat se adjanak többet az alkotóknak. A véleménye a cannes-i diadal után változott meg. – A filmalapnak úgy kellett a Saul fia sikere, mint a Fidesznek a migránsválság. Ha nem jöttek volna a díjak, nem lenne semmi, amivel igazolhatná, hogy a rendszer működik – fogalmazott egy producer.

Vajna azzal az ígérettel érkezett, hogy újra népszerűvé teszi a magyar filmet itthon, 300-500 ezres nézőszámokról beszélt. Ehhez képest a tavaly bemutatott tizenöt új magyar film össznézettsége alig haladta meg a félmilliót, és volt jó pár látványos bukta is: a csaknem egymilliárdból (ebből 790 milliós állami támogatásból) készült Veszettek például a tízezres nézőszámot sem érte el. Ezzel Goda Kriszta alkotása okozta a legnagyobb csalódást, ám a legtöbb produkció még a gyártási költség töredékét sem hozta vissza. A 210 millióból készült Parkolóra háromezren sem voltak kíváncsiak. Az éjszakám a nappalod összesen majdnem 290 millió forintot kapott, és így szedett össze három és fél ezer nézőt. A Hajnali láz, amelynek könyvváltozata nagy siker lett, alig négyezer nézőt csábított a mozikba, holott csaknem 320 millió forintot kapott összesen. De a kis híján 300 milliós költségvetésű Víkend is szerényen teljesített a maga 16 ezer nézőjével, pedig a thrillertől sokkal többet vártak.

A Vajna-korszak filmjei közül csupán négy-öt volt, amely a költségvetés legalább harmadát visszahozta. Akad azonban egy üdítő kivétel is: Reisz Gábor VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című alkotása kicsivel több mint kétmilliós támogatással ért el mintegy 40 ezres nézettséget, így sokszorosan behozta az árát.

A nézettség ugyanakkor nem esztétikai kategória, annál többet elárul azonban a filmalap marketingstratégiájáról. – Hiába készülnek jó filmek, a nézők már reflexből sem ülnek be rájuk – fogalmazott Fliegauf Bence filmrendező. – Ennek elég összetett okai vannak, a legfontosabb, hogy a mozgókép soha nem látott mértékben és ütemben formálódik. Van egy ismert szállóige Amerikában: hogyha van tíz forintom, hármat költök a termékre, a maradék hétből pedig eladom. Felállt egy működő finanszírozási rendszer, a rendezők alkalmazkodtak, készek arra, hogy megszólítsák a közönséget. A marketing viszont gazdátlan és alulfinanszírozott.

– Andy Vajna elhitette mindenkivel, hogy a filmben hatalmas üzlet van – emelte ki egy producer. – Azt mondta, nem művészfilmekre van szükség, hanem közönségszórakoztató produkciókra. Filmipar kell Magyarországra, ez volt a szlogenje. Mintha Hollywoodban lennénk.

– Fontos figyelni a nézőkre – hangsúlyozta Fliegauf Bence. – De nem feledkezhetünk el róla, hogy a magyar filmkincset azért jegyzik a világban, mert tradicionálisan kísérleti jellegű alkotások készültek itthon. A Szegénylegények, a Sátántangó, A kis Valentino vagy Az én XX. századom mind olyan filmek, amelyek új utakat kerestek szélsőséges formanyelvi kísérletezéssel. Vajon ma elkészülhetne egy olyan film, mint a Sátántangó? Figyelni kell az arányokra. Ha húsz film készül egy évben, akkor a tizenhét történetközpontú mellett legyen három innovatív, kísérleti alkotás is. Ez lenne az egészséges arány. Sokat elárul a helyzet bonyolultságáról, hogy a filmalap eddigi legsikeresebb és legnézettebb filmje kézi kamerával forgatott, merőben szokatlan filmnyelvet használ, szinte csak amatőr színészeket vonultat fel, és társadalmi dráma: a Saul fia.

– A lényeg, hogy a filmes szakma csendben legyen, és most már nem háborog senki. A nézettség nem szempont, a focimeccseken sincs néző, mégis egymás után épülnek a stadionok. Vajna helyzete stabil, élvezi a miniszterelnök és a szűk holdudvar támogatását, és amíg nap mint nap Habony Árpáddal mutatkozik, ez nem is fog megváltozni. Sokan félnek azonban attól, mi történik, ha Andy Vajna meghal – tette hozzá egy másik filmes forrásunk. – Mert a rendszer, amelyet felépített, rosszra is használható.

Abban mindenki egyetértett, hogy a támogatási rendszer átláthatóbbnak tűnik, mint korábban. De hiába a transzparencia, ha a filmalap túlságosan központosított. – A filmalap működik, a döntéshozatal demokratikus, Vajna szavazata ugyanúgy egy pontot ér, mint a bizottság többi tagjáé, viszont a rendszer egyablakos – mondta Fliegauf Bence. – Emiatt fennáll a veszély, hogy részrehajló és merev lesz. Egészségesebb lenne, ha a támogatás több forrásból származna.

Akadtak, akik jóval keményebben fogalmaztak, mondván, a filmalap csupán egy szűk körön belül osztja ki a pénzeket. – De nincs ebben semmi különleges, Magyarországon élünk, mindenhol az urambátyámrendszer működik, miért a filmalap lenne a kivétel? – tette fel a kérdést egy filmes. Végigböngészve a támogatások listáját valóban akad néhány producer, akinek a neve látványosan sokszor bukkan fel. Ilyen Hutlassa Tamás, aki több forrásunk szerint is Havas Ágnes élettársa volt, és akinek eddig majdnem négymilliárd forintot ítéltek meg a filmjeire, de a közmédia kedvenc filmgyártója, Kálomista Gábor sem szégyenkezhet a csaknem másfél milliárdos megítélt támogatás miatt. Sándor Pál, Bodzsár István, Petrányi Viktória és Ferenczy Gábor (illetve producer- és cégtársa, a Vajnához közel álló Tőzsér Attila) számára is több mint egymilliárd forintot oszt(ott) ki a filmalap. Ők hatan (heten) kapták az összes megítélt támogatás nagyjából felét.

– A személyes kapcsolatok számítanak elsősorban – fogalmazott egy rendező. Hozzátette: a rendszer ebből a szempontból teljesen zárt. – Nagyon jól kitalálták, hiszen a forgatókönyvek döntenek mindenről. Ha azt mondják, nem jó a könyv, nem lesz belőle film. De Vajnáékon kívül senki nem látja, milyen is valójában a szöveg.

Más véleményen volt Fliegauf Bence, aki elmondta, kellemesen csalódott a filmalap forgatókönyv-fejlesztésében. – A konzultáció során valódi szakmai segítséget kaptunk, és a bírálóbizottság tagjai is nyitottnak bizonyultak – fogalmazott.

Többször érte az a vád is Vajnáékat, hogy az alkotókat kihagyva újravágják a már elkészült filmeket, ha nem tetszik nekik. Ezt több forrásunk is megerősítette, és volt, aki hozzátette, nehéz kitalálni, mivel elégedettek a filmalapnál, és miért húznak le valamit. – Volt, hogy Havas Ágnes húsz percet késett egy vetítésről, a végén mégis kritizálta a film szerkezetét. De előfordult az is, hogy Andy Vajna egyszerűen elszunyókált a vetítés alatt – mesélte egy szakember.

Mindezek ellenére senki nem ítélte el egyértelműen a filmalap működését. Egy szakember rámutatott, hogy sok elsőfilmes kap lehetőséget arra, hogy elkészítse a filmjét, ami pozitív. Ráadásul azzal sem lehet vádolni a szervezetet, hogy politikailag osztaná a pénzeket, hiszen sok, a rendszerrel kritikus rendező, például Pálfi György, Mundruczó Kornél és Szász János is kap pénzt a filmjeire. – Persze kicsit olyan ez, mint a Kádár-korban, ha ellenzéki filmesek is dolgozhatnak, azzal bizonyíthatják, hogy milyen demokratikusan működik a filmalap – fogalmazott egy filmes.

Más véleményen volt egy hazai producer, aki szerint nemhogy mutatóban támogatnak ellenzéki alkotókat, de a filmalap ugyanazokat a filmeseket részesíti előnyben, akik korábban is odafértek a mézesbödönhöz. – A magyarsággal foglalkozó, hazafias filmeket egyből elutasítják, míg az Orbán-kormányt teli szájjal szidó alkotók megkapják a támogatást.

A kritikákkal kapcsolatban természetesen megkerestük a filmalapot, ahonnan a következő választ kaptuk:

„A filmalap filmszakmai döntőbizottsága kizárólag szakmai alapon dönt a beérkezett pályázatokról többségi szavazással. Az ötfős bizottság tagjai a filmszakma különböző területeit képviselik, mindegyikük kiváló tapasztalattal rendelkezik, elismert szakemberek. Andy Vajna kormánybiztosnak a döntőbizottságban egy szavazata van.

A filmalap 2011-ben kezdett működése óta 65 mozifilm gyártását, több száz filmterv és forgatókönyv fejlesztését, továbbá számos filmes vonatkozású egyéb pályázatot támogatott. A filmalap által kialakított támogatási rendszer átlátható. A támogatott alkotások listája a magyar film sokszínűségét tükrözi, szinte minden generáció, stílus és műfaj képviselője nyert már támogatást. A filmalap nem cenzúrázza az általa támogatott filmeket.

Filmalap-támogatással több egész estés, moziforgalmazásra szánt dokumentumfilm és animáció is készült, illetve készül jelenleg. Szerzői és közönségfilmek egyaránt készültek a filmalap támogatásával. Az elmúlt öt évben a filmalap által támogatott magyar filmek, a Saul fia közel 50 díján túl, világszerte több mint 90 rangos nemzetközi fesztiváldíjat nyertek el, köztük 21 fődíjat és 11 közönségdíjat.”

A hivatalos vélemény ellenére mégis nehéz lenne sikerként értékelni a filmalap ötéves tevékenységét. Létrehoztak egy stabil és – a korábban vázolt problémák ellenére is – kiszámítható rendszert, amely azonban Vajna eredeti célkitűzését képtelen teljesíteni: a közönség messze elkerüli a magyar filmeket. Sürgősen szemléletváltásra lenne szükség, mert így sosem csábítják vissza a nézőket. Persze van, aki szerint ez a legkevésbé sem érdekli a kormánybiztost. – A film egy rés volt, ahol odaférkőzhetett a kormányhoz, és a kaszinók ma már annyit hoznak neki, hogy nem foglalkozik a hazai filmmel – vélte egy producer Vajnáról, aki a napokban közzétett adatok szerint 44 milliárdos vagyonával a 16. leggazdagabb magyar.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.