Törékeny nagyvárosok

X-Men – Apokalipszis: ne ébreszd fel az alvó mutánst! Középpontban a kisebbségi lét küzdelmei.

Markovics Péter
2016. 05. 22. 13:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fikció ide vagy oda, városvédő legyen a talpán, aki tikkelés nélkül képes végignézni, ahogy a képregényfilmekben talajszintig rombolják a világ legszebb nagyvárosait. Parasztvakító jelenetek nélkül persze nincs valamirevaló szuperhősfilm, az idei felhozatalban azonban végre akadt olyan mozi, amelyik szakítani próbált a féktelen pusztítással járó világmentés hagyományával. Az új Amerika kapitány-epizód – a Marvel-univerzum új tévésorozataival, például a Fenegyerekkel karöltve – megmutatta, hogy egy morális vagy civilizációs kérdéseket feszegető történet, a karakterek kibontása és árnyalása adja azt a fűszert, amely valódi ízekkel látja el a hollywoodi látványkonyhát.

Ezzel szemben az X-Men-filmek friss felvonása, az Apokalipszis, már a címében is felhívja a figyelmet, mire számítsunk. A kéttrilógiányi filmfolyam, kiváltképp az előző rész alapján azonban okkal volt feltételezhető, hogy a kataklizma borítékolható képsoraiban nem oldódik fel az a tartalom, amely a különleges képességű mutánsokat kiemelte a Marvel és a DC képregényhőseinek sorai közül.

A jelenlegi és az előző, valamint az első két részt is jegyző Bryan Singer annak idején biztos kézzel építette fel az X-Men filmes univerzumát. A rendező erőlködésmentesen vezette fel a mutánsok és emberek közti konfliktusok egy másfajta olvasatát, amelyben a kirekesztettség és az elfogadás, a kisebbségi lét küzdelmei váltak központi témává az akcióorgiák szüneteiben. Az X-Men mutánsait könnyen azonosíthatjuk a melegekkel, a vallásuk, kultúrájuk miatt kirekesztettekkel, vagy ha tetszik, különc kisiskolásokkal, akiknek a nagyok mindig elveszik az uzsonnájukat.

Az ismeretlentől, a másságtól való szorongás és viszolygás persze más tónust kap az X-Men-filmekben, hiszen egy melegfelvonulás feltehetően kevésbé generál félelmet a „normális” emberek körében, mint egy életerőelszívás-viharidézés-fémreptetés és más finomságok látványos demonstrálása a törékeny nagyvárosi környezetben.

Az Apokalipszisben Singer sutba dobja a társadalomkritikát és visszatér az egydimenziós történetmeséléshez, amelyben hőseire és az emberiségre rászabadítja a filmtörténelem talán legpusztítóbb erejű, egyben legunalmasabb antagonistáját. A címszereplő (leánykori nevén En Sabah Nur) ősi szuperlény, akit 1983-ban Kairóban óvatlanul felébresztenek 3600 éves álmából. Miután kilép a napfénybe, képernyőérintéssel leszívja az összes tudnivalót a jelenkorról, és megállapítja, hogy a világot hamis istenek, gyengék és vakok uralják, ezért el kell pusztítani, hogy a romokon felépülhessen a szép új világ. Ifjú mutáns csatlósaiból összeáll az Apokalipszis négy lovasa, köztük az újabb traumát elszenvedett Magnetóval, akinek drámája (és Michael Fassbender játéka) az egyetlen, amely némi mélységet visz a városmorzsolás sokadik déja vu-jeként kifulladó történetbe.

Bár az Apokalipszis kétségkívül a franchise leglátványosabb része, a több idősíkon, gyönyörűen felépített és a két trilógia világát zseniálisan összehangoló előző résznek, Az eljövendő múlt napjainak a nyomába sem érhet. Ha a következő epizódokra maradna ez a koncepció, a pigmentzavaros kék mutánsok mellé egy zöldet is kérek. Az nyugtatja a szemet.

(X-Men – Apokalipszis. Színes, magyarul beszélő amerikai sci-fi akciófilm, 144 perc, 2016. Rendező: Bryan Singer.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.