Orkok a kapuk előtt!

A Warcraft elsőre migránsfilmnek tűnik, aztán péppé ver, de csak akkor, ha ismerjük a játék fantasyvilágát.

Markovics Péter
2016. 06. 02. 13:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevésen múlott, hogy minden idők egyik legnépszerűbb számítógépes játékának filmes feldolgozása a mozivásznon minden idők legdíszesebb csomagolású bevándorlásellenes kampányfilmjévé élesedjen. A Warcraft láttán feltehetően a magyar kormány kedvenc plakáttervezői is elégedetten csettintenének – ha a rendező arctalan masszaként ábrázolta volna az embervilágra zúduló ork hordát. David Bowie fia, Duncan Jones azonban – maga is keményvonalas játékosként – nem annyira a geopolitikailag érzékenyeknek, mint inkább a két évtizede épülgető fantasyvilág sok millió fertőzöttjének készítette el filmjét, amelyben jelzésértékűvé csupaszította a valóság narratíváját.

Az orkok Tolkien képzeletéből pattantak ki, a fantasyművekben általában a gonosz jellemrajz nélküli erőit képviselik. A Warcraft világában azonban már mérhető intelligenciát, valódi érzelmeket és motivációkat kaptak. Ráadásul a hazai píszí felfogás szerint könnyedén azonosíthatjuk őket a migránsokkal, pusztuló világukat (Draenor) a „harmadik világ” földi pokollá amortizált helyszíneivel, a célállomást (Azeroth) Európával, a főbb karaktereket pedig a menekültválságban reflektorfényt kapott politikusok vélt vagy valós szerepeivel. Nem túl izgalmas játszótér, de ha a néző nem Warcraft-veterán, aki jó eséllyel reménytelenül elveszik a játék univerzumát apró részletekig átmentő brutális látványorgiában, ezek az önkéntelen megfigyelések válhatnak a filmélmény elsődleges forrásává. Merthogy a nagy kérdésre, miszerint filmként is működik-e a Warcraft – illetve a film megtöri-e a játékadaptációkat kezdetektől sújtó átkot, azaz működik-e jól –, a válasz jobbára csak egy zavart fejvakargatás.

Jones, aki elsőfilmesként néhány éve fillérekből dobta össze az évezred talán legjobb sci-fijét (Hold), most egy jónak fogcsikorgatva sem nevezhető, ám furcsamód mégis élvezhető fantasyt tett le az asztalra. A Warcraftból szinte minden hiányzik, ami klasszikussá tette Peter Jackson A Gyűrűk Ura-trilógiáját: a 160 millió dolláros költségvetés bűvöletében a rendező-forgatókönyvíró megfeledkezett a történetmesélésről, a világ- és mítoszépítésről, amely nélkül maga a stratégiai játék és a belőle kinőtt online szerepjáték is feledésbe merülne. Talán a rajongók sem bánták volna, ha picit komótosabb tempóban vezetik végig őket újrafestett második otthonukban. A Warcraft tudástára, amelynek ismeretében a játékos számára élőbbé válik a vászonra vitt pixeluniverzum, a mezei nézőnek nyilván nem áll a rendelkezésére, ezért a bőséges karakterkészlet és a helyszínek felszínes és kapkodó mutogatása során érdeklődése szertefoszlik az éteri mesevilág iránt.

Marad a korhatáros brutalitás pazarul kivitelezett testépítő orkokkal, akik tizenöt évvel A Gyűrűk Ura után is lazán hozzák a szájtátós Gollam-élményt, és simán lejátsszák a hús-vér szereplőket. Ha az emberi civilizáció sorsa utóbbiak teljesítményén múlna, nem is vitás, hogy villámháborús sikerrel zárulna az orkok honfoglalása. Onnantól csak az a kérdés, hogy bővül-e a kulturális színpaletta, megáll-e a népességfogyás? Vagy egyszerűen péppé vernek harci kalapáccsal.

(Warcraft: A kezdetek – színes, magyarul beszélő, amerikai fantasy, 123 perc, 2016. Rendező: Duncan Jones.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.