Utálom a vidám történeteket – mondja a Kút főhőse a filmben, amely ennek a kijelentésnek a szellemében mesél szerelemről és halálról. – Kedvenc Schubert-idézetem, hogy ami nem szomorú, az nem is zene – fogalmazott ezzel kapcsolatban Gigor Attila. – Anélkül, hogy hozzá akarnám hasonlítani magam, tökéletesen egyetértek vele. Minden, ami kicsit is mélyebbre megy az egyszerű szórakoztatásnál, az előbb-utóbb szomorúságra lel. Nem lehet megúszni a gondolkodást szomorúság nélkül.
A rendező hozzátette, ez nem azt jelenti, hogy a nézőt mindenképpen nyomasztani kell, de annak semmi értelme, ha úgy készül vidám film, hogy elkendőzi a bajokat. – Őszintén beszélni kell az emberi problémákról. Persze ebben nehéz megtalálni a reményt és a szépséget, de nem lehetetlen.
De vajon lesz-e türelme kivárni ezt a közönségnek? – Az ember mindig is a kisebb ellenállás irányába megy – válaszolta Gigor Attila. – Minek vacakoljon valaki a hegedűvel, ha lehet DJ is? Napjaink vizuális orgiájában a nézők nyilván azt választják, ami a legkisebb energiabefektetéssel jár. – A rendező kifejtette, amennyiben egy társadalom igényes annyira, hogy gondolkodjon, akkor felértékelődnek azok a művészeti alkotások, amelyek nem csupán szórakoztatni akarnak, hanem párbeszédre ösztönöznek. – A szórakoztatás fontos dolog persze, de minden kreatív termék akkor működik igazán, ha agymunkával jár. Szeretném, ha ez Magyarországon is így lenne. De sajnos az oktatási rendszer szétzilálása miatt jelenleg nem efelé tartunk.
A határozott rendezői vélemény ellenére a filmben nincs nevelő szándék. – Még csak a kijelentő mondatokban sem hiszek – hangsúlyozta Gigor. – Amiben egyértelmű állítások és ítéletek hangzanak el, az a propagandafilm. Még ha egyet is értenék bizonyos üzenetekkel, nem tudnám ennyire direkten megjeleníteni, hiszen az életünk jóval összetettebb. A Kúttal is az volt a célom, hogy kommunikáljak a közönséggel.
Nyolc évet kellett várni az új filmjére. A nyomozó hatalmas sikert aratott 2008-ban, a kritika és a közönség is imádta. A rendező ezután fogott neki Az ember, akit nem lőttek le című filmtervének, amely azonban sosem készült el. De ez nem törte ketté Gigor pályáját. – A nagyjátékfilm nem élvez kizárólagosságot az életemben – fogalmazott a rendező. – Ha tudok filmezni, örülök neki, de rengeteg minden van még azon kívül is. Az HBO-val készített Terápia című sorozat legalább akkora szenvedélyemmé vált, mint A nyomozó. De színházat is szeretek csinálni, különösen a középiskolás korosztálynak szóló előadásokat, ahol a színház ürügy az oktatásra. Amikor például a fiatalkorúak börtönében azt elemezzük, hogy az Antigonéban Kreón hol gonosz, és hol van igaza, az hatalmas élmény. Ilyenkor érzem azt reggelente, hogy van értelme felkelni. Általában vannak kételyeim, hogy jó-e, amit csinálok, jó film lett-e a Kút például. De amikor gyerekekkel dolgozom, a kételyek egyből elmúlnak.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!