„Mr. Twelvetrees a legbritebb karakter”

Legalábbis a lakájt alakító Jeffrey Holland szerint, akit a Csengetett, Mylord? magyar vonatkozásairól is kérdeztünk.

Tresó T. Tibor
2016. 11. 05. 15:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A minap találkozott néhány magyar rajongóval a Meldrum-rezidencia előtt. Hogyan találtak egymásra?
– Magyar rajongóktól folyamatosan kaptam íméleket, hogy találkozni szeretnének a Meldrum-ház forgatási helyszínén. Tudom, ez a sorozat a mai napig nagyon népszerű önöknél. S mivel történetesen egészen közel lakom a sorozatbéli házhoz, így nem volt akadálya a találkozónak. Jól éreztük magunkat, eljött Michael Knowles is, azaz tiszteletre méltó Edward, és Amanda Bellamy, aki Rose-t, a szobalányt alakította a Csengetett, Mylord?-ban.

– Szomorú aktualitása is van a beszélgetésünknek: október 23-án hunyt el a sorozat egyik társszerzője, Jimmy Perry. Több produkcióban is együtt dolgoztak.
– Jimmy Perry 92 évesen halt meg. Nagyszerű és lelkes szerző volt, társával, David Crofttal együtt. A hatvanas évek óta nagyon jó szerzőpárost alkottak, közel fél tucat sikeres vígjáték forgatókönyvét írták együtt. Most, hogy mindketten elmentek, már a mennyországban folytatják a sorozatok írását.

– Tegyünk rendbe valamit: a rajongók között nagy vita zajlik arról, hogy hol is forgatták a Csengetett, Mylord? részeit.
– A legelső részt, a pilotot épp annál a háznál forgattuk, ahol a kedves magyar rajongókkal is találkoztunk a nyáron Londonban. Később viszont nagyobb csöndre volt szükség a forgatások alatt; túl nagy volt az utca és a légi közlekedés zaja, ezért a BBC stúdiója területén egy autóparkolóban felépítették a ház mását, így már nem volt szükség Wilson kapitányra sem, hogy leállítsa a forgalmat, tökéletes csöndben tudtunk dolgozni. A mostani tulajdonosnak egyébként fogalma sem volt róla, hogy korábban az otthonánál filmezték a bemutatkozó részt; ő akkor tudta meg, hogy ez a Meldrum-ház, amikor a magyar barátainkkal találkoztunk az épület előtt. Teljesen le volt nyűgözve, hogy a háza filmhelyszínként szolgált harminc évvel ezelőtt.

– Hogyan indult a sorozat, mi volt a szerzőpáros alapkoncepciója?
– Jimmy Perry és David Croft eredetileg 1936-ba tervezték a széria játékidejét, abba az évbe, amikor VIII. Eduárd király végül nem került a trónra. David Croft párja viszont, aki kosztümtervezőként dolgozott a stábban, javasolta, hogy tegyék inkább a húszas évekbe a sztorit, mert sokkal szebb ruhákat tudna készíteni, elsősorban a női szereplők számára, az akkori divat alapján, és sokkal jobban is mutatna a tévében. Azt hiszem, a sorozatot nézve kiderült, hogy igaza volt: sokkal látványosabb lett így.

– A Csengetett, Mylord? ma már egy különös, talán egy teljesen letűnt világban játszódik. Nem voltak terveik arra nézve, hogy a kor jellegzetes szereplőit folytatásokban, vagy akár előzménysorozatokban megjelenítsék?
– Nem tartom elképzelhetőnek. Rögtön az első világháború után, nem sokkal a második előtt vagyunk, ez az időszak meghatározta a karakterek viselkedését és jellemét, ezért nem volt lehetséges. Hová vezetett volna mindez?!

– Ön szerint ki volt a „legbritebb”?
– Úgy gondolom, Mr. Twelvetrees a legbritebb karakter. Fenn hordja az orrát, hatalmas sznob, aki pontosan tudja a helyét a brit társadalmi ranglétrán, és szeretné, hogy mindenki más is, aki vele egy szinten van, tudja, hova tartozik. De tisztában van azzal is, hogy ez akadályt jelent számára a Miss Poppyval való szerelmi kapcsolatában. Ebből fakad James sznobsága.

– Ki volt a kedvenc partnere, és melyik jelenetet szerette a legjobban?
– Ivy volt a kedvencem, Sue Pollarddal remek jeleneteink voltak. A forgatókönyv szerint a szobalány volt szerelmes a lakájba, James Poppyba, és ez remek szituációkat hozott, de a Stokest alakító Paul Shane is hatalmas figura volt. Rengeteg jelenetet kedvelek, de a favorit a papagáj, Dolby Kapitány elhalálozása és katonai tiszteletadásos temetése volt.

– Rögtönöztek valaha a forgatások során?
– Soha semmilyen improvizáció nem volt a forgatások során, mert a Perry–Croft páros nem engedte, hogy eltérjünk az eredeti szövegtől. Ez így is volt rendjén, mert nagyon jó forgatókönyveket kaptunk. Kevesen tudják viszont, hogy én voltam a papagáj, Dolby Kapitány hangja, és amikor a madár elhalálozott és eltemettük, akkor az én egyik állásom is megszűnt a sorozatban.

– El tudja képzelni magát a húszas években?
– Teljes mértékben e kor emberének tartom magam, ezért is volt a kedvenc sorozatom a Csengetett, Mylord?. Otthon éreztem magam a lakájjelmezben és a díszletek között is. A feleségem is nagy bolondja ennek a korszaknak. Ezért is vittem színpadra Stan és Pan-jelenetekből álló műsort.

– Ön szerint mi az oka annak, hogy nálunk jóval népszerűbb lett a Mylord, mint az Egyesült Királyságban?
– Talán az, hogy a BBC soha nem ismételte meg a sorozatot, ellentétben önökkel, ahol folyamatosan megy valahol valamelyik évad. A dvd-k persze Angliában is jól fogynak, de ekkora népszerűségre az Egyesült Királyságban esély sem volt. Mindenesetre rendkívül boldog vagyok, hogy Magyarországon a mai napig ilyen népszerű.

– 2018-ban lesz harminc éve, hogy leforgatták az első epizódot. Készülnek-e valamivel erre az alkalomra?
– Még nem, de nagyon szívesen látogatnánk el a többi színésszel Budapestre, hogy együtt ünnepeljük meg a magyar rajongókkal ezt a kerek évfordulót. Nagyszerű lenne, nem igaz?

A segítőkész lakáj

A Csengetett, Mylord? című sorozatot David Croft és Jimmy Perry írták a BBC számára, a forgatás 1988-tól 1992-ig tartott, 26 közel egyórás epizódon keresztül. A főcímdalnak Jimmy Perry az egyik társszerzője, a charleston előadói pedig Bob Monkhouse és Paul Shane, aki pedig Alfred Stokest, a Meldrum-rezidencia pénzsóvár lakáját is alakította. A 1920-as évek brit társadalmának görbe tükröt mutató sorozat ugyan fikción alapul, de számos valós személy, helyszín, történelmi esemény tűnik fel benne: az első világháború francia frontja és az 1929-es nagy gazdasági világválság is. A Kit Kat Club, a nyafogós Miss Poppy kedvenc mulatója eredetileg is létezett; és ahogy a tiszteletre méltó Edward is mondja, „átkozottul veszélyes volt” az 1926-os általános sztrájk; Noel Coward pedig a valóságban is felkapott színpadi szerző volt. A Croft–Perry szerzőpáros mélyreható kutatásokat végzett a történet megírásához, a folyamatban nagy segítségükre volt, hogy Jimmy Perry nagyapja lakájként szolgált a húszas években, míg David Croft nagymamája muzikelekben szerepelt ugyanebben az időszakban. (T. Á.)

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.