Lucelia Santos, Detre Annamária. Marcos Paulo, Mihály Győző A Kisasszony.
A harminc felettiek nagy részének minden bizonnyal ismerős ez a felkonferálás. Húsz évvel ezelőtt senki sem úszhatta meg, hogy kapcsolgatás közben bele ne fusson egy-egy latin-amerikai telenovellába (magyarul: teleregénybe).
Sokan olyannyira megkedvelték az itthon újnak számító műfajt, hogy Isaura, a rabszolganő szabadságát követelték, vagy a látássérült Esmeralda szemműtétjére szerveztek gyűjtést.
A telenovellát (teleregényt) gyakran összekeverik az amerikai soap opera-val, azaz szappanoperával. A telenovella kevesebb, maximum 100-150 részből áll, regényszerűen azonos történetet folytat, míg a szappanopera hosszabb (akár éveken át tartó), nem feltétlenül szorosan összefüggő részekből áll. Másik nagy különbség, hogy a telenovellát eredetileg csak spanyol és portugál ajkú országokban készítették.
Nálunk a Szomszédokat teleregénynek hívták, pedig műfajilag inkább a szappanoperák közé sorolható.
Míg nálunk csupán egy adott réteget szegezett rendszeresen a képernyő elé, egyes latin-amerikai országokban a telenovella-nézés olyan szerves része a mindennapoknak, mint a reggeli dugó. A kilencvenes évek Venezuelájában például legalább hat órán keresztül, óránkénti váltással más-más telenovellát sugároztak a csatornák. Ezek a történetek már az iskolákban is egyfajta kommunikációs csatornaként működtek. Akkor még nem volt okostelefon, sőt számítógép sem a lakások többségében, így a szabadban töltött órák mellett a telenovellák kibeszélése volt az egyik társasági tevékenység. Aki pedig kimaradt, lemaradt.
A fiktív történeteket melodramatikusan előadó műfaj még az ötvenes években született. Az első telenovella egy kubai rádiós regény, az El Derecho de Nacer (A születéshez való jog) alapján készült. Ez még csak egy teszt volt, a készítők meg akarták nézni, mit szól hozzá a közönség. A nézettségi adatok már elsőre olyan elsöprőek voltak, hogy számos latin-amerikai ország hasonlók gyártásába fogott.
Az ötvenes évek első teleregényei Kubában, Brazíliában és Mexikóban készültek. Kezdetekben szinte kizárólag romantikus, rózsaszín telenovellák (novellas rosas) mentek, ugyanarra a sémára építve: egy fiatal nő és férfi egymásba szeret (előbbi általában szegény, utóbbi kő gazdag), de környezetük különböző akadályokat görget eléjük, így meg kell küzdeniük egymásért.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!