Danuta Szaflarska korai emlékei közé tartozik, hogy hatévesen ül a moziban, és a Lumière fivérek egyik alkotását nézi, amelyen a lokomotív a vászon felé közeledik, és ő ijedtében becsukja a szemét.
A varsói színművészeti intézet elvégzését követően, 1939-ben költözik a mai litván fővárosba, Vilniusba, amely akkor még Lengyelország része volt. Azt, hogy a második világháború után szétszakadozik és megfakul az a páratlanul sokszínű kulturális-etnikai szőttes, amely akkor azt a vidéket jellemezte, valószínűleg nem sejtette. Mint ahogy azt is csak kevesen akkortájt, hogy ténylegesen mekkora veszély közeleg. Ám 1941-ben, amikor a német hadsereg megtámadta a Szovjetuniót, már rég nem volt helyük a kétségeknek, így hát Danuta Szaflarska is visszatért a lengyel fővárosba.
A lengyel színjátszás krémje a háború alatt nyilvánvalóan választásra kényszerült: ha hivatalosan is fel akarnak lépni, együtt kell működniük a megszálló német hatalommal. Szaflarska az illegalitás mellett döntött, és a földalatti ellenállás színházát választotta, később pedig a frontszínház társulatához csatlakozott, amely a lengyel Honi Hadsereg (Armia Krajowa) védnöksége alatt működött. Az eleinte vérmes reményeket tápláló és hősies lendülettel kirobbanó, majd hatalmas civil emberáldozatot követelő 1944-es varsói felkeléshez férjével együtt rögtön csatlakozott, kivéve részüket a barikádok építéséből. A háború vége már Krakkóban érte.
Hogy mekkora sztár is volt a háború előtt, azt mi sem mutatja jobban, mint hogy az egészen 2013-ig létező, meghatározó lengyel szakmai magazin, a Film első száma 1946-ban címlapján az ő arcával jelent meg. Húsznak is alig kinéző fiatal nő szemezett a lap akkori vásárlóival, holott Szaflarska akkor már 31 éves volt. Olyan szerencsés külsővel áldotta meg a sors – sokan a lengyel Greta Garbóként emlegették –, hogy még a harmadik ikszen túl is játszott gyerekeket. Közvetlenül a háború után például az egyik színdarabban 14 éves lányt alakított. Egyszer aztán a korszak egyik hírhedt kritikusa sétált be a kulisszák mögé. Megsimogatta a színésznő fejét, és azt kérdezte: „Hogy tetszik neked, gyermekem, a színházban?” Szaflarska bájosan meghajolt, és úgy felelte: „Nagyon, kedves uram.” Persze a kritikus másnap vöröslő arccal kért tőle bocsánatot.