102 éves lett a „lengyel Greta Garbo”

A két világháború között a lengyel filmipar állócsillaga volt, de felkelőként is helytállt.

Szathmáry István Pál
2017. 02. 12. 17:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Danuta Szaflarska korai emlékei közé tartozik, hogy hatévesen ül a moziban, és a Lumière fivérek egyik alkotását nézi, amelyen a lokomotív a vászon felé közeledik, és ő ijedtében becsukja a szemét.

A varsói színművészeti intézet elvégzését követően, 1939-ben költözik a mai litván fővárosba, Vilniusba, amely akkor még Lengyelország része volt. Azt, hogy a második világháború után szétszakadozik és megfakul az a páratlanul sokszínű kulturális-etnikai szőttes, amely akkor azt a vidéket jellemezte, valószínűleg nem sejtette. Mint ahogy azt is csak kevesen akkortájt, hogy ténylegesen mekkora veszély közeleg. Ám 1941-ben, amikor a német hadsereg megtámadta a Szovjetuniót, már rég nem volt helyük a kétségeknek, így hát Danuta Szaflarska is visszatért a lengyel fővárosba.

A lengyel színjátszás krémje a háború alatt nyilvánvalóan választásra kényszerült: ha hivatalosan is fel akarnak lépni, együtt kell működniük a megszálló német hatalommal. Szaflarska az illegalitás mellett döntött, és a földalatti ellenállás színházát választotta, később pedig a frontszínház társulatához csatlakozott, amely a lengyel Honi Hadsereg (Armia Krajowa) védnöksége alatt működött. Az eleinte vérmes reményeket tápláló és hősies lendülettel kirobbanó, majd hatalmas civil emberáldozatot követelő 1944-es varsói felkeléshez férjével együtt rögtön csatlakozott, kivéve részüket a barikádok építéséből. A háború vége már Krakkóban érte.

Hogy mekkora sztár is volt a háború előtt, azt mi sem mutatja jobban, mint hogy az egészen 2013-ig létező, meghatározó lengyel szakmai magazin, a Film első száma 1946-ban címlapján az ő arcával jelent meg. Húsznak is alig kinéző fiatal nő szemezett a lap akkori vásárlóival, holott Szaflarska akkor már 31 éves volt. Olyan szerencsés külsővel áldotta meg a sors – sokan a lengyel Greta Garbóként emlegették –, hogy még a harmadik ikszen túl is játszott gyerekeket. Közvetlenül a háború után például az egyik színdarabban 14 éves lányt alakított. Egyszer aztán a korszak egyik hírhedt kritikusa sétált be a kulisszák mögé. Megsimogatta a színésznő fejét, és azt kérdezte: „Hogy tetszik neked, gyermekem, a színházban?” Szaflarska bájosan meghajolt, és úgy felelte: „Nagyon, kedves uram.” Persze a kritikus másnap vöröslő arccal kért tőle bocsánatot.

Interjúban az örök díva azt is elmesélte, hogy a szerencsés géneknek köszönhetően egészen 45 éves koráig ráncai sem igazán voltak. Pedig saját bevallása szerint – a színészi tanulmányokat és a háborús időszakot egybevéve – összesen tizenkét éven keresztül éhezett. Előfordult, hogy csak utcán talált almacsutka volt az egész napi tápláléka, mi több, a felkelés alatt született lánya sem evett mást három hónapon keresztül, mint napi egy almát.

Szerinte amúgy épp ez a koplalás hosszú élete titka. Lelki szenvedésből is kijutott neki; ritkán adott interjúi egyikében csak pár éve mesélt őszintén arról, hogy mindkét férje megcsalta, és ez vezetett a válásokhoz. Azt is csak nemrég fedte fel nyilvánosan, hogy volt egy harmadik fontos szereplő is az életében, a nagy szerelem, a hazájában elismert orvos, Tadeusz Orlowski, akinek nevéhez többek között az első lengyel vesetranszplantációs műtét fűződik. Soha nem házasodtak össze, és Orlowski ismerősei nem is értették, mit keres annyi fénykép a színésznőről a férfi lakásában.

A háború után készült első egész estés lengyel film, a német megszállást – a kritikusok szerint kicsit túl derűsen – bemutató musical, a Tiltott dalok (Zakazane Piosenki) hatalmas népszerűséget hozott a szereplőknek, többek között Szaflarskának is, aki még telefonszámot is kénytelen volt cserélni, mert sok női néző nála kereste filmbeli férjét, azt gondolván, a valóságban is egy párt alkotnak. Az ötvenes évek sematikus szocialista filmipara ellenben nem tudott igazán mit kezdeni az elképesztően bájos színésznővel: egy alkalommal sztahanovista élmunkásnőt kellett volna játszania, de amint beöltözött munkaruhába, az egész stáb röhögésben tört ki, annyira idegen volt tőle az eleganciának ez a feltűnő hiánya. Később is inkább mellékszerepekben csillogtatta tudását és veleszületett természetességét, ezek mellett viszont tudott teljes életet élni, számtalan sportban – különösen a téliekben – próbálta ki magát.

Legendásan keveset nyilatkozik, de akkor szinte mindig valami érdekeset árul el magáról. Például azt, hogy bár nem volt hívő, a nyolcvanas években, amikor a Szolidaritás független szakszervezet harcolt a kommunista hatalommal, összebarátkozott a legendás pappal és vértanúval, Jerzy Popiełuszko atyával, akitől a rendszer annyira tartott, hogy elraboltatták és végül megölették. Később a színésznőt szívrohammal vitték kórházba. Ahogy félig öntudatlanul feküdt, meglátta Popiełuszko atyát, akit arra kért, segítsen neki. És érkezett is a segítség: egy orvos, akinek aznap nem is kellett volna ott lennie, olyan gyógyszerrel, amely a kórház azon részlegén nem volt. Maga az orvos sem tudta megmagyarázni állítólag, mi vitte arra.

Fekete Ibolya filmje, az Anyám és más futóbolondok a családból négygenerációs történet, amely az 1900-as évek legelejétől a 2000-es évek elejéig követi végig a szereplők sorsát. A főhősnő anya kilencvennégy évet él, és huszonhétszer költözik életében. Az ő időskori szerepében tűnik fel Danuta Szaflarska, aki egyébként nem először szerepelt magyar filmben, hiszen korábban, 1999-ben már feltűnt Kamondi Zoltán Az alkimista és a szűz című mozijában is. Fekete Ibolya filmje után a színésznő bejelentette: többet nem lép fel, és nem játszik filmben. Persze ki tudja, állja-e a szavát, hiszen egyszer azt nyilatkozta egy interjúban: ha becsukja a szemét, ma is látja azt a lokomotívot közeledni, amelytől hatévesen megijedt a moziban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.