Így lesz szerethető kisember egy szélhámosból

Az aranyszag mindenkit pénzéhessé tesz, főleg ha McConaughey vezeti az embert az orránál fogva.

Balogh Roland
2017. 02. 22. 19:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amihez nyúl, arannyá válik! Vicces ezt épp az Arany című filmjénél elsütni, de ettől még tény: Matthew McConaughey beírta magát a legnagyobbak közé, s kilépve a korábbi limonádéfilmek szépfiújának álcájából, már jó pár éve igazodási pont lett munkássága. Ha kell, csontsoványra fogy egy szerepért (Mielőtt meghaltam / Dallas Buyers Club), vagy teljesen átszellemül élete talán legjobb alakításához A törvény nevében (True Detective).

Mostani filmjében pedig mintegy 20 kilót hízva méretes pókhasat növesztett, a haját megritkítva középen kopaszra borotválta, s még élvezeti szerektől szétmart műfogsort is képes volt betenni azért, hogy eljátsszon egy kisembert. Egy álmodozót, aki szentül hitt igazában, görcsösen ragaszkodott ahhoz a rögeszméjéhez, hogy elképesztő mennyiségű aranyat találjon valahol, ami úgy tűnt, végül be is igazolódik. A láncdohányos, a párás őserdőben is folyton whiskey-t vedelő Kenny Wells figuráját valós személyről mintázták, s a modern kori aranyláz meséje is megtörtént eseményeket dolgoz fel, David Walshét. A kanadai férfi még 1989-ben alapította a Bre-X Minerals nevű ásványianyag-kitermelő vállalatot, amely néhány évvel később a történelem egyik legnagyobb tőzsdei botrányának főszereplője lett.

A helyszín Indonézia, Suharto három évtizedes uralmának (1968–1998) alkonya, ahol Walsh és társai 1993-ban megvettek egy földdarabot a Busang folyó mentén. S mindezt azért, mert egy geológus, a Fülöp-szigeteki Michael de Guzman szentül állította, hogy jelentős mennyiségű aranyat rejt az a vidék. A Bre-X pedig megüti a főnyereményt, robban a Wall Street, 1997-re a kanadai cég akkora kamut épít fel egy még ki nem termelt fikcióra, amilyet még nem látott a világ. Elered a pénzeső, mert mindenkinek az aranyra fáj a foga. Akár olcsó gyerekmunkások árán is, de az arany az kell, mert – mint mondják – jobb drog, mint a kokain.

Ezt a több szempontból is tanulságos történetet dolgozza fel a Stephen Gaghan rendezte, többek között McConaughey producerkedése mellett készített alkotás. Persze a neveket és az időpontot megváltoztatva, majd egy évtizeddel korábbra, 1988-ba helyezve a sztorit. A film közben minden különösebb csinnadratta nélkül az emberi lelkek mélyére ás. S ezen a ponton talán túl is mutat a valós eseményeken. A lényeg, hogy mit érez az a kisember, aki egész életében azért gürcölt, hogy valami oltári nagy dolgot vigyen véghez, s valami isteni csoda folytán tényleg rászakad a bank.

Picit olyan ez, mintha valaki hirtelen milliárdokat nyerne a lottón, s egy olyan világ nyílna ki előtte, ahol pénz nélkül levegőnek nézték volna a klub tagjai. Ez a közeg ráadásul még így is csak a pénzt fogadja be, annak valós vagy vélt gazdája, a sehonnai bitang ember nem kell neki, úgy is kezeli őt. Főhősünk pedig vívódik, őrlődik, s azon morfondírozik, mennyire engedjen a csábításnak, a csillogásnak, s mennyire becsülje meg azt az egyszerű, ám sokkal őszintébb életet, ahonnan elszakadni látszik. Kenny Wells ennek az agóniának az emberi, szimpatikus archetípusa, legalábbis ahogy a karaktert McConaughey kibontja, bemutatja. Hiába fújja állandóan a cigifüstöt az arcunkba, bűzlik szinte a nap 24 órájában a piától, főszereplőnk szíve a helyén van, kollégáiért, társaiért, ha kell, zokszó nélkül a tűzbe menne, és ez a jellemvonása teszi őt kifejezetten rokonszenvessé.

Főleg úgy, hogy kontrasztnak ott áll a sok Wall Street-i haszonleső, öltönyös semmirekellő, aki csak akkor mozdítja meg a hátsóját, amikor a véres verejtékkel kikapart arany már az asztalon hever. S még feltétlenül az se kell, csak a szemek előtt lebegő százmilliók, milliárdok ígérete, hogy rávessék magukat a profitra. Mert ugye semmi más nem számít.

A 2008-ban kezdődő, legfrissebb globális gazdasági válság után ez, tehát a politika, a hatalom és a pénz összefonódásának boncolgatása teszi különösen erőssé a filmet. Ahogy a szemünk előtt villantja ki szemfogát a folyton még többre vágyó hatalom, s ha kell, izomból próbálja meg eltaposni a névtelen senkinek tartott pünkösdi királyokat. Az alkotók ügyesen húzzák be a nagypolitikát a játszmába, ahogy szépen felfedik a lapokat, kik – mondjuk például Gerald Ford amerikai elnök – állnak az aranyüzlet, a politikai összeköttetései révén az útból mindenkit simán eltakarító aranylobbi mögött, s hogyan dolgozik nyers erejük. Már-már háttérhatalmi játszmák sűrűjébe kerülünk, amikor feltárul előttünk a Közép-Európában évtizedekig s itt-ott akár ma is ismerős képlet: egy diktatúrában a megfelelő emberhez – a diktátor fiához – kell bejutni, s ha ez megvan, a hatalmasnak látszókat még nagyobb erővel lehet eltakarítani az útból.

Mindezek fényében mi lesz Wellsszel? A felszínes csillogást vagy a tisztességesebbnek tűnő, ám egyszerű életet választja? Ez a kérdés végig ott marad a levegőben. A valóság persze szomorúbb, a dohányzástól és alkoholtól elcsigázott Walsh mindössze 52 éves volt, amikor 1998. június 4-én agyi aneurizma következtében elhunyt dominikai villájában. S noha volt több sikeres olaj- és gázkitermelő cége is, neve örökre összefonódott a Wall Streetet is rendesen félrevezető aranyüggyel.

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.