Kisvárosi éjszaka, a szülők távol, a két kamaszlány a tévét bámulja, fiúkról beszélgetnek, és rémtörténetekkel ugratják egymást. A banális jelenet nyugalmát egy telefon forgatja fel, a barátnők a nézővel együtt megrémülnek, de téves riasztás, csak egyikük anyukája érdeklődik, jól vannak-e. Egyelőre igen, de már nem sokáig, hiszen a nappaliban magától bekapcsolódik a tévé, és nem az M1 híradója jön be, nem is a Barátok közt, hanem valami még ezeknél is sokkal borzasztóbb, ami könnyedén áttöri a képernyő síkját, és szó szerint halálra rémíti az áldozatát. Így kezdődik A kör című horrorfilm.
A mára kultikussá vált és számos folytatást megélt alkotás 1998-ban készült el Japánban. Nakata Hideo rendezése azonban akkora siker lett, hogy az amerikaiak gyorsan felvásárolták, és elkészítették a saját változatukat. Az 2002-es produkcióban kevesebb volt a társadalomkritika, szinte alig reflektált a medializált világra, cserébe viszont csúcsra járatta az ijesztgetést, ám még így is sikerült megőriznie az eredeti film apokaliptikus hangulatát. Nem csoda, hogy Gore Verbinski munkája is hivatkozási alap lett a horror műfaján belül. A tévéből kimászó, csuromvizes, hosszú fekete hajú kislány képe a vizuális kultúra kitörölhetetlen része lett.
Múlt héten került a mozikba a Kör-széria legújabb része, a Körök, amely tisztességes következetességgel rombolja le az elődei által felépített mítoszt. Bár a pénztáraknál jól teljesít, F. Javier Gutiérrez rendezése minden olyan eszközt felhasznál, amely miatt a horrort jórészt a lesajnált, megvetett zsánerek között emlegetik.
Mert hiába a hatalmas és fanatikus rajongótábor, hiába a kultikussá vált produkciók, a horrorfilmek a közvélekedés szerint legtöbbször alacsonyabb rendű alkotások, ízléstelen fércművek, amelyek csak arra jók, hogy ijesztgessék a nézőt. A legalantasabb ösztönökre játszanak rá – érvelnek időről időre a műfaj kritikusai –, hiszen a félelmen keresztül épp azt akarják előcsalogatni a nézőből, amit egész életünkben igyekeznek jó mélyen tartani. Ám a horror a félelemkeltésen keresztül jóval többet tesz az emberrel.