Mit vehet el tőlünk a hatalom, és meddig tart az egyén belső szabadsága? Ezek a legfőbb kérdései a Dragomán György regénye alapján készült A fehér király című angol filmnek. A januári világpremier után a héten a magyar mozikban is bemutatják az alkotást.
A fehér király – mármint a regény – valódi világsiker lett, eddig több mint harminc nyelvre fordították le, és jelentős irodalmi lapok közöltek róla elismerő kritikákat. Az angol kiadásnak köszönhetően talált rá a műre Alex Helfrecht és férje, Jörg Tittel is. A házaspár a londoni Westenden csinál színházat, emellett kisfilmjeikről ismertek. Eredetileg csak producerei lettek volna a filmnek, végül azonban, miután a kiszemelt direktor más projektbe fogott, a rendezést is magukra vállalták.
Dragomán György egy tizenéves kisfiú, Dzsátá elbeszélésén keresztül mutatja be a regényben egy diktatúra működését. A kiskamasz nézőpontjából a kelet-európai elnyomás egészen új részleteit fedezhetjük fel. Mindent, amit a megtört gerinc miatt szemlesütve járó felnőttek sosem vennének észre. A gyermeki nyelv – a naivitásban gyökerező bátorsággal és tisztánlátással – így a totális uralom lényegéig hatol. Hiszen, ahogy az ideológiáktól még nagyrészt érintetlen nyelv megpróbálja megragadni az ideológia gyakorlati megvalósulását, szükségszerűen eljut valamiféle központi jelentésig. Vagy annak hiányáig.
Az angol rendezőpáros szintén Dzsátára (náluk Djata) koncentrál, és szintén a diktatúra középpontjáig igyekszik elvinni a nézőt, ám a filmen képtelenség megvalósítani a folyamatos belső narrációt, így elvész a naivitás. Annál is inkább, mert rengeteg a nagytotál, a légi felvétel. A szereplők nagy, levegős terekben mozognak, és ritkán látjuk őket és a környezetüket abból a nézőpontból, ahonnan ők maguk szemlélhetik a világot, vagyis alulról. Mintha egyenesen a diktátor szemével tekintenénk le a birodalom alattvalóira. Ez az egyik legszembetűnőbb különbség a regény és a film között.
A történet magja változatlan: Dzsátá apját hazaárulással, forradalmi tevékenységgel vádolják, és munkatáborba viszik, a fiú ezt követően egyre intenzívebben tapasztalja meg a szűk korlátok közé szorított lét abszurditását. A film kiszakítja a sztorit a kelet-európai diktatúrák ölelő karjaiból, és egy fiktív térbe, a Homeland (vagyis Haza) nevű, a külvilágtól elzárt országba helyezi át, a lényeg ennek ellenére ugyanaz: az elnyomó rendszer analízise.