Van egy rendkívül erőteljes, a rendező elemi tehetségét sokadszor is igazoló képsor a nemrég elhunyt lengyel Andrzej Wajda utolsó filmje, a május 4-től nálunk is látható Emlékképek elején. A félkezű és féllábú festőóriás, Wladyslaw Strzeminski ül a lakása padlóján, és már éppen vinné fel a gondosan kikevert színt a csábítóan fehér vászonra, amikor az vörös színárnyalatot kap, ahogy vörös derengés vonja be hirtelen az egész szobát is. Kint Sztálin hatalmas méretű portréját rögzítik épp a ház falára. A dühös Strzeminski kinyitja az ablakot, majd mankójával lyukat szaggat a monumentális „szentképre”. Csakhogy a fény hiába tér vissza: a szabadság levegője helyett hamarosan két kétségbeesett belügyes érkezik, hogy sürgősen a rendőrségre hurcolják a lódzi szépművészeti egyetem neves és népszerű tanárát, Chagall és Majakovszkij egykori barátját, a lengyel avantgárd élharcosát, aki korábban modern kiállítóteret álmodott a városi múzeumba, hogy az odalátogatók találkozhassanak a kortárs képzőművészet legjavával.
Ettől kezdve hősünk élete folyamatos meghurcoltatás és megaláztatás. Wajda filmje Strzeminski életének utolsó, gyötrelmes négy évét követi végig, amelynek során kizárják az egyetemről, kikerül a hivatalos művészeti életből, és csak kitartó tanítványainak figyelme és gondoskodása enyhít ideig-óráig ezen a tragikus üldöztetésen és egyre mélyebb nélkülözésen. Groteszk fordulat például, hogy egyik neveltje beprotezsálja egy szövetkezeti képzőművészeti műhelybe, ahol az absztrakt formák iránt rajongó, a rendszer által térdre kényszerített művész élethű portrékat rajzol a nemzetközi kommunista mozgalom ikonjairól.
Nyilván a film értelmezése kapcsán nehéz teljesen figyelmen kívül hagyni a kérdést, miért éppen ennek az élettörténetnek az alkonyát választotta témájául a világhírű rendező, akinek életműve egyszerre szolgálta a lengyel történelmi emlékezet megőrzését, és tudott egyetemes érvényű morális kérdéseket megfogalmazni. Egy biztos: ezúttal a történelmi fókusz szűkebb, nem kapunk tablószerű, grandiózus történelmi látképet a korról, mint mondjuk a Katyn vagy a Márványember esetében. Igaz, a negyvenes évek végének, az ötvenes évek elejének véres abszurditása és betonfejű kegyetlensége nagyon is visszaköszön, és a film nyomasztó közelségbe hozza a mindenkori művész, a betörhetetlenül kísérletező alkotó és a külvilág, valamint az alkotó és a politikai realitás konfliktusát.