Mondhatjuk, hogy A kis herceg óta többet sejtünk a világról, mint annak előtte. Nemcsak azt tudjuk, hogy minden csillag egy láthatatlan virágot rejt, de azt is: a felnőttek igencsak szeretik a számokat. Így a gyereket sosem arról kérdezik, új barátjuknak mik a kedves játékai, és szokott-e lepkét gyűjteni. Inkább azt tudakolják, „hány éves”, „hány testvére van”, „mennyi jövedelme van a papájának.” Ennek nyomán mi is számba vehetjük: a Kecskeméti Animációs Filmfesztivált (KAFF) kétévente rendezik meg, idén már a tizenharmadikat tartották. Ezzel párhuzamosan tizedjére rendezték meg az Európai Animációs és TV-film Fesztivált is. Négyszáznál is több filmet vetítettek az idei seregszemlén, a magyar szekcióban 36 rövidfilmmel, az európai versenyprogramban 3 Oscar-nevezettel. Impozáns számok, nem igaz? A magyar animáció alakulását közvetlen közelről figyelő filmesekkel mégis inkább praktikus kérdéseket igyekeztünk végigvenni. Honnan hová jutottak a magyar rajzfilmesek, és merre tart a honi mozgóképgyártás? Miért készül ennyire kevés egész estés játékfilm? Kiből lehet a következő Dargay Attila vagy Foky Ottó?
A kis herceg említése nem véletlen, az idei fesztiválon láthattuk a két évvel ezelőtti, egészen csodálatos francia adaptációt is. A 90 éve született Dargay klasszikusát, a Vukot úgyszintén, a Kodály-évfordulót pedig Richly Zsolt 1983-as Háry Jánosával köszöntötték. Leginkább mégis a 72 éves Buglya Sándor retrospektív válogatására voltunk kíváncsiak. A filmrendező-producer animációs alkotók, műhelyek indulását mutatta be, egymás mellé válogatva Cakó Ferenc, Hegyi Füstös László vagy épp Varga Csaba animációs rövidfilmjeit. Buglyát egyébként is generációk felkarolójaként tartják számon, teljesítményét idén életműdíjjal ismerték el. Igaz, ő maga tagadja, hogy bárkit is felfedezett volna. – Maguktól neveztek be mindenhova az emberek, én csak pont ott ültem a zsűrikben, kivételezett helyzetben voltam – fejti ki lapunknak. – A hatvanas évek első fele óta amatőrfilmeztem. Mások látták, hogy ez az izgő-mozgó ember filmklubot, filmstúdiót szervez, így hamar bekerültem a Magyar Amatőr Filmszövetség elnökségébe, ahol 1968-ban főtitkár is lettem. Végül érdemeim elismerése nélkül is rendre ott voltam a fesztiválok zsűrijében – jegyzi meg önkritikusan.