Felskiccelni egy egész nagyjátékfilmet

Kik azok a storyboardrajzolók, és hol tudják hasznosítani a tudásukat?

Lakner Dávid
2017. 07. 26. 18:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A szakmai felkészültség mellett a gyorsaság, a megbízhatóság és persze az erős rajzkészség egyaránt fontosak a storyboardrajzolók munkájában. Sokszor csütörtök vagy péntek este hívnak fel azzal, hogy hétfőre kellene készíteni húsz-harminc kockát pár reklámfilmhez – derül ki a Pixoloid Studios társalapítója, Gombos Gáspár szavaiból.

Miközben viszont a megfeszített munkához alapos szakmai felkészültség kell, magát a storyboardozást eddig nem nagyon tanították sehol. Illusztrátorképzés ugyan van a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, a Képzőművészeti Egyetemen, és néhány más művészeti karon is a grafikai tervezés szakirányon belül, de a storyboardot az éppen csak érinti, miközben szükség nagyon is van rá reklámoknál és filmeknél is.

Júniusban ért véget a MOME első, a filmalap segítségével megvalósult hiányszakmai képzése. Kilenc pályakezdő storyboardrajzoló szerezhetett gyakorlati tudást a kurzuson, mindezt nemzetközileg is jegyzett szakemberek segítségével. Futaki Attila képregényrajzoló és Szabó Levente grafikus mellett a Pixoloid Studios alapítói, Molnár Márk és Gombos Gáspár is az oktatók között voltak.

– Akik most storyboardosként vannak a szakmában, általában grafikusok közül kerülnek ki – meséli lapunknak Gombos Gáspár. Vannak, akik a reklámszakmát szolgálják ki, míg mások nagyjátékfilmekhez készítenek illusztrációkat. És persze olyanok is akadnak, akik mindkét műfajban tevékenykednek. A reklámokhoz készülő storyboardoknál a rajzoló inkább figyel arra, hogy jól szolgálja a koncepciót, az illusztráció esztétikus legyen, és a karakterek gesztusait igyekszik szépen, érthetően bemutatni. Ez általában pár nap alatt megoldható. Egy harminc-negyvenöt másodperces spothoz általában tíz-tizenkét kockát szoktak kérni, és mint fentebb is írtuk, a határidő gyakran vészesen közeli.

A reklámos munkákra nem is nagyon illik a storyboard kifejezés Gombos Gáspár szerint, mert a reklám általában nem filmes nyelven beszél, nem mozgást ír le. A megrendelők inkább a koncepciót szeretnék illusztrációkkal megtámogatni. – A cél, hogy az ügyfél például a mosóporreklám-ötlet prezentálásakor ne csak egy felolvasható szöveget, de állóképeket is kapjon – mondja.

A filmes storyboardok más lapra tartoznak: dinamikusabb rajzokat, szögeket, kameraváltásokat kell bemutatni kevésbé kidolgozott és kevésbé esztétizáló vizuális nyelven. A rajzolók napidíjért dolgoznak be olyan produkciókhoz, ahol működik a látványért felelős művészeti részleg. – Behúzzák az embert, és azt mondják, három hónapig itt kell ülnöd és rajzolnod napi 8-10 órát – fejti ki Gombos. Költségesebb, akciódúsabb jeleneteket kell így felskiccelni előre, hiszen fontos, hogy ne menjenek mellé, ne vegyenek fel rossz szögből dolgokat. A nagyjátékfilmes storyboardrajzolók akár harminc-ötven kockát is meg tudnak rajzolni egy nap, mert nincs szükség olyan szintű kidolgozottságra, mint a reklámos kockáknál.

Az új képzés három fő részre oszlott. A képregény és a storyboard mellett volt a concept art is, ez utóbbiért feleltek Gombosék. – Látványtervezésnek lehetne fordítani, de rengeteg dolog tartozik bele – mondja. Könnyen előfordulhat, hogy nem pusztán helyszínterveket várnak tőlük, hanem épp kosztümdizájnt vagy tárgytervezést, esetleg egy meglévő forgatási helyszín átalakításának, kiegészítésének tervét. A diákokkal aztán tematikus kutatást, hangulati gyűjtést, tér-, tárgy- és karaktervázlatokat, nagy látványterveket készíttettek öt forgatókönyv valamelyikéhez. A Pixoloid az egyik első magyarországi látványtervező stúdióként több külföldi filmes produkcióban vett már részt. Egy-egy képen akár 15-20 órán keresztül többen is dolgoznak, a csapatmunkában hisznek. Részt vettek például Tarsem Singh tavaly indult sorozata, az Emerald City készítésében, ahogy a tavalyi brit The Last Dragonslayer és a National Geographic-féle Mars – Utunk a vörös bolygóra is a portfóliójukba tartozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.