Életének 92. évében szerdán elhunyt Makk Károly. A Kossuth-díjas filmrendező, a magyar mozgókép mestere, a nemzet művésze, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia elnöke kivételesen sok remekművet alkotott. Már első játékfilmjével új fejezetet nyitott a magyar mozgóképtörténetben. Ha nagy magyar filmrendezőkről esik szó, neve az elsők között van.
1925. december 22-én született Berettyóújfaluban, vidéki mozisok családjában. A településen, amely akkor még nem volt város, édesapjáé volt a mozi − Konrád Györgyéké pedig a vaskereskedés. Édesanyja mérnöknek szánta, felmenői között akadtak ugyanis ilyen urak is. De Makk Károly nem szerette a matematikát, inkább a mozit, aminek teljesen a bűvkörébe került. Már gyerekként tudta, hogy filmrendező lesz, ami persze a szülők és a jóakarók szerint nem rendes foglalkozás, így a kedvükért – érettségi után, Budapesten – beiratkozott a bölcsészkarra, ahol művészettörténetet, esztétikát és filozófiát hallgatott. Már ez idő alatt a Hunnia Filmgyár gyakornokaként az 1945 előtti magyar filmgyártás több produkciójában asszisztens volt.
Élete nagy ajándékának tekintette, hogy nevét először a Valahol Európában stáblistáján tüntették fel, ügyelőként. Radványi Géza 1948-ban bemutatott remekműve a magyar mozgókép új korszakának kezdetét jelképezte, hogy a következő mérföldkövet már maga Makk Károly jegyezze. Az 50-es évek elején a kor legnagyobb rendezőinek asszisztense volt, akik ekkor kényszerből népnevelő célzatú, sematikus műveket gyártottak – Makk Károly rendkívül büszke volt rá, hogy egyetlen ilyen filmet sem kötnek a nevéhez. Sőt első játékfilmje, az 1954-es Liliomfi – főszerepben Darvas Ivánnal, Krencsey Marianne-nal, Pécsi Sándorral – könnyed, elegáns, új hangvételével annyira lenyűgözte a nézőket, hogy tódultak a moziba, mint korábban soha, a termelési operetteknek pedig azonmód bealkonyult.
A vígjátéki csillogás után sokakat meglepett következő, közéleti és realista filmje, A 9-es kórterem, amely miatt a hatalom ferde szemmel kezdett nézni rá, így a Mese a 12 találatról tanmeséjével inkább újra kacagtatott. Aztán kitört az 1956-os forradalom: bár tagja volt a filmgyár munkástanácsának, a szabadságharc leverése után megúszta a tisztogatást. Volt olyan szerencsés, hogy főnökeitől még egy forgatókönyvet is kapott: ez volt az 1958-as mestermű, a Ház a sziklák alatt című filmdráma Görbe Jánossal, Psota Irénnel és Bara Margittal. Ha Makk Károly soha többé nem forgat filmet, ezzel az elementáris erejű művel már a világ legnagyobb filmrendezői közé írta volna be magát.