– Nemrég került a mozikba a Pappa Pia, amely nemcsak a műfaja miatt, de abban is hasonlít a Hetedik alabárdoshoz, hogy a Filmalap egy fontos kedvezményezettje. Csupó Gábor filmje nagyon rossz kritikákat kapott. Nem aggódott ezek után, hogy miként fogadják majd az ön vígjátékát?
– Még mindig van bennem aggodalom, de nem emiatt. Nem hiszem ugyanis, hogy ezt a két filmet össze kellene hasonlítani. Más a műfajuk, és mások voltak a lehetőségeink is. Talán a célközönség is más. A Hetedik alabárdos egy intellektuálisabb közegben játszódó mű, még ha azon belül próbál is levetkőzni mindent, ami intellektuális. A kritika pedig főként irodalmi műként érdekel, abból a szempontból, hogy az írója milyen szándékkal készíti el. Hiszen maga az ítélet rettentően szubjektív: valaki szerint jó egy film, más szerint kevésbé. Persze ha száz kritikából mind rossz, olyankor el lehet kezdeni gyanakodni, hogy valami nem stimmel.
– Azt szeretné, hogy a lelkesedést és igyekezetet lássa meg az újságíró, akárcsak a rettegett kritikus, akit a Hetedik alabárdosban látunk?
– A lelkesedést? Hát nem tudom. Ha én írnék kritikát – amit soha nem fogok tenni –, akkor az alkotói szándékon és a lehetőségeken nem siklanék át. Ha egy átlagnéző beül a filmre, neki elég azzal foglalkoznia, tetszett-e, amit látott, vagy sem. A kritikusnak, aki maga is létrehoz valamit, már érdemes elgondolkoznia: oké, valami nem működik, de mi lehet ennek az oka? A jogosítvány első lépése a bizalmi elv. Hogy elfogadom: aki szembejön, az is tud vezetni. Érdemes tehát úgy nézni a filmet, hogy az alkotó is jót akarhatott, csak valamiért nem sikerült, azt kell szétszálazni, hogy miért.
– Azt elismeri mindenki, hogy Csupó Gábor nagyot alkotott a Fecsegő tipegőkkel. A Pappa piáról szólva akkor joggal bírálják sokan inkább a Filmalapot? Ha a Hetedik alabárdos kapcsán a Filmalap-féle inkubátorprogramot érné inkább kritika, mint a rendezői munkát, az megnyugtatná, vagy inkább dühítené?
– Azért esne rosszul, mert ez egy csodálatos kezdeményezés. Sajnálnám, ha más emberek lehetőségeit pont én nehezíteném meg. De a Filmalap azzal, hogy magára vállalta a fő pénzosztó szerepet az országban, elfogadta, hogy a kritikák is mind nála összpontosuljanak. Elkerülhetetlen, hogy ha valakinek nem tetszik valami, rákérdezzen: nahát, erre miért adtak pénzt? De ha egy másik film Oscart kap, akkor nekik is kijár a dicséret.