Érzelmi hullámvasút a diktatúra sínjein

A taxisofőr című dél-koreai film a hatalom által vérbe fojtott kvangdzsui forradalom áldozatainak állít emléket.

Ficsor Benedek
2017. 10. 27. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korea és a diktatúra kapcsolatáról mindenkinek a Kim családi vállalkozás által megnyomorított északi rész jut az eszébe, holott Dél-Koreának is kijutott a diktátorokból. A korrupciós botránya miatt hivatalából tavaly eltávolított, idén tavasszal pedig letartóztatott Pak Kunhje apja, Pak Csonghi 1961-től tizennyolc éven át irányította az országot. Regnálása alatt Dél-Korea látványos fejlődésnek indult, ennek azonban a szabadságjogok megnyirbálása volt az ára. A tekintélyelvű vezetőt a dél-koreai titkosszolgálat feje gyilkolta meg 1979 októberében. A merénylet után az ország lakói demokratikus fordulatról álmodoztak, helyette azonban katonai vezetést kaptak a nyakukba.

Az elnyomás újabb körét egyre nehezebben viselték, több helyen kezdődtek tüntetések, így az ország déli részén fekvő Kvangdzsuban is, ahol a hatalom kegyetlenül vérbe fojtotta a békésnek indult megmozdulásokat. Az 1980-as felkelés több száz, más források szerint több ezer halálos áldozatot követelt, a kormány azonban igyekezett titokban tartani a dolgot. Egy német riporternek mégis sikerült bejutnia a hermetikusan lezárt városba, és tudósítani a világot az eseményekről. Jürgen Hinzpeternek és az ártatlanul elpusztított kvangdzsuiaknak A taxisofőr című film állít emléket, amelyet szerdán mutattak be Budapesten a 10. Koreai Filmfesztivál nyitányaként.

Bár a világ másik felén található, és számunkra elsősorban az aktuális atomfenyegetés kapcsán kap jelentést, Dél-Korea történelme, így hosszan tartó küzdelme a szabadságért, a magyar nézők számára sem lehet közömbös. Ahogy az ázsiai ország nagykövete fogalmazott a szerda esti megnyitón, Magyarországon – amelynek polgárai 1956-ban hősiesen szembeszálltak az elnyomó hatalommal – a közönség különösen fogékony lehet a témára.

Csang Hun (Jang Hoon) filmje pedig tökéletes alkotás, ha egy olyan érzelmi hullámvasútra szeretnénk felülni, amelynek kezelőpultjánál a véres diktatúra káderei állnak. Nincs túlzásba vitt filozofálás, az alkotók csupán filmre vittek egy történetet, amely a mai napig meghatározza Dél-Korea demokráciához való viszonyát.

Egy kislányát egyedül nevelő szöuli taxis (Szong Gang-ho) a nagy pénz reményében elvállalja, hogy Kvangdzsuba visz egy német riportert (Thomas Kretschmann) 1980 májusában. Csakhogy a várost a katonaság lezárta, és amivel a sikeresen kikerült blokád mögött szembesülnek, arra egyikük sem számított.

A taxis kimaradna az eseményekből, de szép lassan rájön, hogy amit a hírekben lát és az újságban olvas, köszönő viszonyban sincs a véres valósággal. A szinte paródiaszerűen túlrajzolt gonosz hatalom egyetlen célja, hogy a forrongás ne terjedjen túl a város határain, ezért semmitől nem riadnak vissza.

Az európai filmekhez szokott szemnek talán már-már elviselhetetlenül érzelmesnek hat a film, ez azonban a koreai mozik esetében sosem öncélú giccs. A taxisofőr pátosszal telt képsorai a könnyfakasztó heroizmusban az elnyomás és a diktatúra hazugsága elleni harc reményteljességét mutatják be. A valódi hősök azok, akik megkérdőjelezve a hatalom unásig sulykolt központi igazságát, kiállnak az emberi élet és méltóság védelmében, történjék bármi körülöttük – mondja a film. Ennél pedig aligha találhatnánk aktuálisabb üzenetet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.