Lottónyertes lúzerek és örök áldozatok

A Két sorsjegy (Doua lozuri) három örök vesztes története, akikre váratlanul rámosolyog a szerencse.

Lakner Dávid
2017. 10. 19. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A román filmesek képtelenek kibújni a bőrükből. A hétköznapok fájdalmas egyhangúsága, a családi viszonyok drámai alakulása még akkor is kiütközik alkotásaikból, amikor épp vígjátékot forgatnak. Így áll a helyzet Paul Negoescu tavalyi filmjével is, amit a magyar nézők a múlt heti 12. Román Filmhéten láthattak az Urániában.

A 2012-es Egy hónap Thaiföldön után még szórakoztatóbb darabbal állt elő a rendező. A Két sorsjegy (Doua lozuri) három örök vesztes története, akikre váratlanul rámosolyog a szerencse: ötletszerűen kitöltenek egy szelvényt, és rögtön elviszik a fődíjat. Viszont időközben ellopják egyikük hastáskáját, amiben szerinte a papír volt, így kénytelenek útra kelni, hátha még visszaszerezhetik a gyors meggazdagodás zálogát. Tekintve, hogy egyikük sem lángész, a végeredmény kétséges.

A legszórakoztatóbb figura kétségkívül a folyvást összeesküvés-elméleteket gyártó Pompiliu (Alexandru Papadopol). Hol arra figyelmeztet, hogy a szerencsejáték-bizniszben benne van a komplett hatalom, máskor azt veti fel: mind tudják, kik ültették a hatalomba Johannist.

Bővelkedünk önironikus kikacsintásokban is, többek közt amikor azt fejtegeti: a román film dicsősége már a múlté. – A kortársak borzasztóak, nyomor és „panelprolik” mindenütt, pedig ők nem is reprezentatívak az országra nézve – csattan fel az újrafestett régi autó hátsó ülésén, miután a zoknijában rejtegetett utolsó tartalékait is bosszankodva kölcsönadta szintén leégett társainak.

A három szájhős persze rendre megfutamodik, amikor valami súlyosba botlanak: családon belüli bántalmazásba, prostitúcióba, nővel szembeni erőszakba. A felhőtlen nevetés ilyenkor kínos hallgatásba vált át.

Jóval nehezebb alkotás Adrian Sitaru tavalyi filmje, a Fixeur.

A legjobb szándék alkotója a Fixeurrel a média világának csap oda: az AFP munkatársait látjuk, akik azért utaznak Romániába, hogy az embercsempészetről készítsenek anyagot. Beszélnének is a Párizsból frissen hazamenekített tizenéves lánnyal, de akadályokba ütköznek: a pártfogók szerint a trauma még annyira friss, hogy nagyon rossz ötlet lenne ilyesminek is kitenni az áldozatot.

Persze ők erősködnek: hiszen a kihallgatás során is számot kell adnia, és ők éppen segíteni akarnak a nyilvánossággal. Hogy mit érnek el? – Szopás és szex, ötven euró – ismételtetik el nagyon hatásosan az üveges tekintetű lánnyal, hogy abba a tévénéző is csak beleborzongani tudjon utóbb. Eszköz az áldozat még mindig, ezúttal már a média kezében.

A román tolmács lelkesen mutogatja a családtagok nyilatkozatait a lánynak: „látod, milyen ügyesek, menni fog neked is”. – A futtatóm is ezt mondta, miközben a többi lány videóját nézette velem – érkezik a lakonikus válasz.

Súlyos, elgondolkodtató alkotás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.