Mozipremier rendőri biztosítással: hullámokat kavar Oroszországban a Matilda

Nem botrányfilmnek indult, a Matilda mégis őrült indulatokat korbácsolt fel. Kultúrharc felsőfokon.

Stier Gábor
2017. 10. 27. 17:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több volt-e barátságnál a cárevics és Matilda Kseszinszkaja lengyel származású szentpétervári balerina kapcsolata? Kialakult-e szerelmi háromszög II. Miklós, a felesége és a táncosnő között? Tényleg kész lett volna leszúrni Matildát, kegyetlen és bosszúálló volt-e Alekszandra Fjodorovna cárné? Sérti-e a keresztényeket a bolsevikok által családjával együtt kivégzett, mártírhalála okán 2000-ben szentté avatott cár magánéletének boncolgatása? Ezekről a kérdésekről vitatkozik Alekszej Ucsityel filmje kapcsán a két szemben álló tábor. A Matilda, amelyben a német Lars Eidinger alakítja Miklóst, a lengyel Michalina Olszańska pedig a táncosnőt, a 22 éves trónörökös és a 18 éves balerina megismerkedésétől, 1890-től egészen Miklós koronázásáig, 1896-ig tartó időszakot öleli fel.

Bár a döntő többség csak az előzetesből ítélhet, a pravoszláv hívek – köztük leghangosabban a fundamentalisták – kegyeletsértőnek, hit- és nemzetellenesnek tartják a filmet, s országszerte mintegy ötvenezren tiltakoztak virrasztással a bemutatója ellen. Úgy látják, a Matilda az évtizedeken át táplált monarchiát lejárató mítoszok újabb gyűjteménye, a történelmi Oroszországot leromboló forradalom propagandája. Kseszinszkaja naplójára hivatkoznak, amelyben a balerina szomorúan számol be Miklós herceggel kapcsolatos erotikus kudarcáról. A másik oldal az egyházat támadva kikéri magának, hogy a kultúra az új cenzúra nyomása alá kerüljön. „Világi demokratikus országban akarunk élni, ahol nemcsak az alkotmányban, hanem a való életben is tilos a cenzúra” – fogalmazza meg ezeket a nézeteket nyílt levelében félszáz filmes alkotó.

A hatalom csitítani próbál, de lényegében nem foglal állást. Közben a hatalmon lévő párt soraiban is egymásnak feszülnek az indulatok. Natalja Poklonszkaja, az Egységes Oroszország krími képviselője a film elleni tiltakozások vezéralakja, miközben párttársa, Sztanyiszlav Govoruhin színész-rendező sötét erők éledéséről beszélve az Iszlám Államhoz hasonlítja a pravoszláv aktivistákat. Mások klinikai esetnek nevezve a képviselőt arra szólították fel Poklonszkaját, hogy hallgasson el, vagy adja vissza mandátumát. Az orosz ortodox egyház elhatárolódott a filmmel kapcsolatos agresszív megnyilvánulásoktól, a papság jelentős része azonban helyben támogatja a tiltakozásokat. Hosszú hallgatás után a napokban megszólalt az ügyben Kirill pátriárka is, aki látványos kétértelműséggel elismerte az alkotók jogát a művészi szabadsághoz, ám egyben fel is szólította őket, hogy ne keverjék azt a társadalomra veszélyes hazugsággal, és tartsák magukat a történelmi tényekhez.

A szélsőségesek fenyegetései és a filmmel összefüggő három gyújtogatás miatt elmaradt a szuperprodukció premier előtti bemutatója Moszkvában, amelyet végül Vlagyivosztokban tartottak meg. A belügyminisztérium bűnvádi eljárást is indított a film forgalmazóit és nézőit érő fenyegetések miatt, és őrizetbe vették a film ellen fellépő Keresztény Állam – Szent Oroszország szélsőséges csoport vezetőjét, Alekszandr Kalinyint. A hatósági intézkedés annak a nyomozásnak a keretében történt, amelyet a filmrendező ügyvédje, Konsztantyin Dobrinyin moszkvai irodájánál szeptember 11-én felgyújtott személygépkocsik, illetve egy jekatyerinburgi moziba gázpalackokkal belehajtó mikrobusz ügyében indítottak.

A kulturális szféra átpolitizáltságának Oroszországban is nagy történelmi hagyománya van. Emlékezhetünk például arra, milyen vihart kavart a peresztrojka időszakában Tengiz Abuladze Vezeklés című filmje, vagy Anatolij Ribakov könyve, Az Arbat gyermekei. A vízválasztó ma a modernisták és a tradicionalisták között húzódik. Az egyik oldal a művészi önkifejezés szabadságát, a másik a hagyományos értékek tiszteletét abszolutizálja. Míg az első inkább a liberális ellenzékhez, a második a magát a konzervatív értékek, a történelmi hagyományok és az erkölcsök őrzőjeként pozicionáló orosz ortodox egyházhoz kötődik, amelynek szerepe különösen a hatalomnak a 2012-es tüntetésekre adott, a konzervatív újjászületést erősítő válasza után erősödött meg.

Persze a művészi szabadság határairól magán az egyházon belül is eltérőek a vélemények. A patriarchátus igyekszik óvatosan egyensúlyozni, ám nem hagyhatja figyelmen kívül az alsó papság és az aktív hívők véleményét, akik szerint elfogadhatatlan az is, hogy Jézust filmen megjelenítsék. Ebben a kontextusban értelmezhető igazán a Matilda körüli háború, amely a befolyásos metropolita, Ilarion szerint néha a Charlie Hebdo körüli vitákra emlékeztet. Az orosz ortodox egyház dilemmáira utalva hamis alternatívának nevezte, ha a Matilda alkotói és a mozikat felgyújtók, a cár magánéletének vulgarizálása és az erőszak, a szovjet típusú cenzúra között kell választani. Ilarion megjegyezte még, hogy jogosak azok fenntartásai, akik nem értik, hogy 1917 évfordulóján miért kellett ismét leköpni azokat, akiket a bolsevikok ártatlanul kivégeztek.

Mások is megjegyzik, hogy a forradalom évfordulóján, amikor kiéleződik a „kinek volt igaza – ki a bűnös?” kérdése, a hatalom homokba dugja a fejét. Érthető a Kreml logikája: a választások előtt a mindenkit összetartó krími konszenzus fenntartása érdekében táborának sem „fehér”, sem pedig „vörös” részét nem akarja elidegeníteni. Ezt a hallgatást azonban megpróbálják kihasználni mindkét oldalon. Ennél is nagyobb hiba Poklonszkaját és követőit pravoszláv extremistának nevezni, megsértve ezzel a manapság uralkodó győzelmi kultusszal szembemenve a cár mártírhalálát keresztényi módon az elbukás pillanataként megélő híveket. A Matilda körüli vihar egyértelműsíti, hogy a hatalom éppen azzal veszíthet támogatókat, ha a jövő felé forduló pragmatizmussal hátat fordít a múltnak, és nem viszonyul sehogy az ideológiai értelemben meghatározó eseményekhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.