Több volt-e barátságnál a cárevics és Matilda Kseszinszkaja lengyel származású szentpétervári balerina kapcsolata? Kialakult-e szerelmi háromszög II. Miklós, a felesége és a táncosnő között? Tényleg kész lett volna leszúrni Matildát, kegyetlen és bosszúálló volt-e Alekszandra Fjodorovna cárné? Sérti-e a keresztényeket a bolsevikok által családjával együtt kivégzett, mártírhalála okán 2000-ben szentté avatott cár magánéletének boncolgatása? Ezekről a kérdésekről vitatkozik Alekszej Ucsityel filmje kapcsán a két szemben álló tábor. A Matilda, amelyben a német Lars Eidinger alakítja Miklóst, a lengyel Michalina Olszańska pedig a táncosnőt, a 22 éves trónörökös és a 18 éves balerina megismerkedésétől, 1890-től egészen Miklós koronázásáig, 1896-ig tartó időszakot öleli fel.
Bár a döntő többség csak az előzetesből ítélhet, a pravoszláv hívek – köztük leghangosabban a fundamentalisták – kegyeletsértőnek, hit- és nemzetellenesnek tartják a filmet, s országszerte mintegy ötvenezren tiltakoztak virrasztással a bemutatója ellen. Úgy látják, a Matilda az évtizedeken át táplált monarchiát lejárató mítoszok újabb gyűjteménye, a történelmi Oroszországot leromboló forradalom propagandája. Kseszinszkaja naplójára hivatkoznak, amelyben a balerina szomorúan számol be Miklós herceggel kapcsolatos erotikus kudarcáról. A másik oldal az egyházat támadva kikéri magának, hogy a kultúra az új cenzúra nyomása alá kerüljön. „Világi demokratikus országban akarunk élni, ahol nemcsak az alkotmányban, hanem a való életben is tilos a cenzúra” – fogalmazza meg ezeket a nézeteket nyílt levelében félszáz filmes alkotó.
A hatalom csitítani próbál, de lényegében nem foglal állást. Közben a hatalmon lévő párt soraiban is egymásnak feszülnek az indulatok. Natalja Poklonszkaja, az Egységes Oroszország krími képviselője a film elleni tiltakozások vezéralakja, miközben párttársa, Sztanyiszlav Govoruhin színész-rendező sötét erők éledéséről beszélve az Iszlám Államhoz hasonlítja a pravoszláv aktivistákat. Mások klinikai esetnek nevezve a képviselőt arra szólították fel Poklonszkaját, hogy hallgasson el, vagy adja vissza mandátumát. Az orosz ortodox egyház elhatárolódott a filmmel kapcsolatos agresszív megnyilvánulásoktól, a papság jelentős része azonban helyben támogatja a tiltakozásokat. Hosszú hallgatás után a napokban megszólalt az ügyben Kirill pátriárka is, aki látványos kétértelműséggel elismerte az alkotók jogát a művészi szabadsághoz, ám egyben fel is szólította őket, hogy ne keverjék azt a társadalomra veszélyes hazugsággal, és tartsák magukat a történelmi tényekhez.