– Hozzám beszélsz? Hozzám beszélsz? Ki máshoz beszélnél? Hozzám beszélsz? Csak én vagyok itt – mondja Robert De Niro a tükörnek, nekünk pedig szemernyi kétségünk sem lehet afelől, mi történik, ha a Taxisofőr (Taxi Driver) főhőse ilyen állapotban kilép majd az utcára. Martin Scorsese alkotásának ezt a részletét még azok is ismerik, akik sosem látták a filmet, és valószínűleg több tucat ilyen jelenetet választhatnánk még a rendező életművéből. Kevesen készítettek annyi kultikus alkotást, amely egyszerre válhatott hivatkozási alappá a popkultúrában és a filmművészetben, mint Scorsese. Hollywood egyik utolsó nagy alkotója ma ünnepli a 75. születésnapját.
Scorsesét először egy tévéműsorban láttam. Egy kanapén ült (a semmi közepén), és megállás nélkül káromkodott. Nem provokálni akart vagy megbotránkoztatni, csupán szemléltetni, hogy a kifordított kontextus, vagyis a monoton ismétlés milyen mértékben befolyásolja a jelentést, egy idő után már fel sem tűnik, hogy szitokszavak repkednek, annyira természetessé válik a monológ. Valahogy így lesz magától értetődő az erőszak is a rendező filmjeiben, nem lóg ki a történetből, hiszen a világ alapvetően kegyetlen, ahol csak az erő számít igazán. Elég csak Joe Pesci két legendás alakítására gondolnunk a Nagymenők (Goodfellas) és a Casino című filmekben. A gengszterfigurák olyanok, akár egy örökké felheccelt viadorkutya. – Mindegy, mekkora a faszi, Nicky nekimegy – jellemezte társát a Casino főhőse, „Ász” (Robert De Niro). – Ha ököllel jobb vagy nála, baseballütővel jön neked, ha kést rántasz, ő pisztolyt fog rád, és ha nálad is pisztoly van, hát jobb, ha megölöd, mert ő addig nem áll le, amíg az egyikőtök meg nem hal.
Az erőszak a létezés földközeli állapotába rántja le a nézőt, oda, ahol a túlélés törvényei szerint működnek a dolgok, és csak a legkeményebbek maradnak talpon. Csakhogy az erővel szerzett hatalom, pénz és csillogás a biztos bukás ígéretét hordozza. Korai filmjei, A lázadók ökle (Boxcar Bertha) és az Aljas utcák (Mean Streets) is a társadalom peremén, a szürke zónában mozgó figurákra koncentráltak. Az erőszak filozófiájának tökéletes összefoglalása azonban a Taxisofőr volt, amelyben egy magányos, depresszióval küzdő vietnámi veterán, Travis (De Niro) bosszút esküszik az utcát elborító bűnözés ellen, nem vár az igazságszolgáltatásra, a saját eszközeivel veszi fel a harcot: ugyanahhoz az erőszakhoz folyamodik, mint amelyet el kíván tüntetni.