Feltárul a belgrádi tömegsír és a szíriai háború pokla

Véget ért a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm-fesztivál. Sokkoló történetekből idén sem volt hiány.

Lakner Dávid
2018. 01. 31. 19:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akkor a hadsereg egészen bekerített bennünket – meséli egy napját a hétéves Farah, mintha csak egy iskolai délutánról, baráti fogócskáról adna számot. Mondandóját a háttérből érkező robaj szakítja félbe, mire fölpattan, indulna rögtön, de lefékez. – Ez közelről jött, nem robbant fel. Egy rakéta lehetett. Vagy nem is, inkább lövedék egy harckocsiról – találgat. Szakértelmén nem is csodálkozhatunk, hiszen a szíriai Aleppóban vagyunk, a családot pedig csupán egy fal választja el a hadsereg állásaitól. Mindezt Marcel Mettelsiefen két évvel ezelőtti dokumentumfilmjében, a Hazám, Wataniban látjuk, amit a múlt heti Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm-fesztivál (BIDF) keretében nálunk is levetítettek.

Korábban több filmet is forgatott már a szíriai háború poklából a rendező; mostani alkotása viszont odáig jutott, hogy Oscarra jelölték a legjobb rövid dokumentumfilm kategóriában. Nem csak a bátor témaválasztásnak szólhatott az elismerés: erős, érzékeny alkotással van dolgunk, amely több éven keresztül követi egy a családfőt elvesztő, majd Németországba menekülő família életét. A film a gyermekek mindennapjaira fókuszál, így a szörnyűségeket egészen más szemszögből, talán még iszonyatosabban mutatja be. Nehéz feledni a jelenetet, amint az ötéves Szara nikábot öltve játszik testvérével, behúzva a szobába: „Ülj csak ide a székre, most jól lemészárollak, én az ISIS-től jöttem.”

A BIDF idei filmjei közül egyébként is többre jellemző volt, hogy a gyerekek sorsán, kilátásain keresztül mutatta be, milyen romboló hatást tud kiváltani a háború, az erőszak, a nélkülözés. Kaspar Astrup Schröder filmje, A napra várva remek példa erre: magukra maradt kicsiket látunk, akik a börtönben kénytelenek látogatni apjukat. A férfit gondatlanságból elkövetett emberölés miatt végezhetik ki, a gyerekeknek pedig fogalmuk sincs, együtt lehetnek-e még valaha, miközben ráadásul nem is tudnak hova menni. Végül a pekingi Sun Village árvaház fogadja be őket, ahova a többi fiatal is azért került, mert szüleiket súlyos bűncselekményekért ítélték el. Van-e számukra jövő, ki tudnak-e törni a lefelé húzó spirálból, jobb életet élhetnek-e szüleiknél? Schröder filmje segít, hogy kínzó kérdéseinkre olykor talán reményteli válaszokat is kapjunk.

Idő előtt felnövő fiatalokat mutat Anne Zamecka filmje is, Az én vérem/Áldozat (Communion). Hőse, egy tizennégy éves kislány egyszerre kénytelen alkoholista apjáról, külön élő anyjáról és autista öccséről gondoskodni, miközben a családot is igyekszik újra összehozni. A lengyel rendező első filmje ez, ami a BIDF-en végül a kategóriadíjat is el tudta hozni. Zameckának volt honnan inspirációt nyernie: egyik fontos hatása volt Ósima Nagisza 1969-es filmje, A fiú, amiben egy fiatal volt kénytelen asszisztálni apja szélhámosságaihoz, csak hogy együtt maradjon a család.

Az idei BIDF kategóriadíjait egyébként olyanok hozták még el, mint Roman Sumunov breaktáncosokról szóló filmje, a Babiloni álmodozók, vagy épp Ognjen Glavonictól a Mélyre temetve. A belgrádi tömegsír nyomán feltáruló történetek ugyancsak sokkolónak, megrázónak mondhatók. Elismerést kapott még az Életre kelteni Hassant, valamint a Zhalanash, a fantomváros, míg a közönség a La Chana, a flamenco királynője című alkotást díjazta. Életműdíját Gazdag Gyula filmrendező, forgatókönyvíró vehette át, akinek a nevéhez olyan kultikus dokumentumfilmek kötődnek, mint a Hosszú futásodra mindig számíthatunk (1969), A válogatás (1970), A határozat (1972) vagy A bankett (1982).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.