Aki elsőként mutatta meg nekünk Hannibal Lectert

Hetvenöt éves Michael Mann filmrendező.

Lakner Dávid
2018. 02. 05. 20:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A technológia, a lendület és az űr felfedezése mindig is tematizálták a filmjeit, de az utóbbi időkben pályája kulcsmotívumaivá váltak – három évvel ezelőtt így foglalta össze Michael Mann eddigi karrierjét a Vulture. A lap cikkében ízt írják, a fordulópontot a Muhammad Aliról szóló 2001-es életrajzi film jelentette, ami a digitális videózás új dimenzióit tárta fel előtte. – Majdhogynem véletlenül történt az egész – fejtette ki Mann. A tetőről világítottak be egy embert, a háttérben a mindent elborító lángokkal, a rendező pedig megdöbbent a felvétel minőségén. A vizualitás olyan ereje tárult fel előtte, amihez nem volt fogható. – Az érzelmek csak még erőteljesebben kijöttek, miután egy cseppet sem érződött színpadiasnak a jelenet – tette hozzá. Bár az Ali nagy részét filmre, de számos jelenetet így digitális kamerára rögzítettek. Mint a Vulture hozzátette: a filmjeire a két véglet, a hiperrealizmus és a hiperabsztrakció közti ingadozás jellemző. A piti tolvajok által használt zsargon, az utca kőkemény világa a valóságba ránt minket, mígnem rá nem jövünk: a hihetetlen tempóban sorjázó akciójelenetek világát mintha csak álmunkban látnánk. 

A ma hetvenöt éves Michael Mann addigra már túl volt legnagyobb klasszikusain. Az 1943-ban született filmes a Wisconsin-Madison Egyetemen diplomázott, ahol még történelmet, filozófiát és angol irodalmat tanult. Ekkoriban látta életében először Stanley Kubrick mesterművét, a Dr Strangelove-ot, ami egy életre eldöntötte a sorsát. – Az egész generációmat arra nevelte, hogy lehetséges egyszerre nagyfokú művészi integritásról tanúbizonyságot tenni, illetve tömegek számára filmet készíteni – ecsetelte később a L. A. Weekly-nek.

A hatvanas években aztán Londonban tanult filmkészítést, és például Ridley Scott vagy Adrian Lyne mellett alapozta meg pályáját reklámkészítéssel. Az Egyesült Államokba aztán a hetvenes években tért vissza, miután elvált első feleségétől. A reklámok mellett a televíziózás határozta meg pályája elejét, ami aztán hatással volt későbbi karrierjére is. Amellett, hogy a Starsky és Hutch epizódjait írta, vezető producerként olyan szériák készítésében vett részt a nyolcvanas évek végén, mint a Crime story vagy a Miami Vice. Később, 2006-ban aztán ő rendezte a Colin Farrell és Jamie Foxx főszereplésével készült Miami Vice nagyjátékfilmet is.

Első nagyjátékfilmje az 1981-es Az erőszak utcái volt, amiben James Caan főszereplésével mutatta meg a New York-i tolvajbandák züllött világát. A rendező nem aprózta el: a minél nagyobb hitelesség kedvéért korábbi fosztogatók közreműködésével rögzítette filmjét. Következett Az erőd, majd Az embervadász, amiben elsőként jelenítette meg szélesvásznon Thomas Harris sorozatgyilkos karakterét, Hannibal Lectert. Legismertebb filmjét a kilencvenes évek elején készítette el: James Fenimore Cooper regényének, Az utolsó mohikánnak az adaptációjával állt elő.

Igazi kritikai és anyagi sikert viszont még inkább az 1995-ös Szemtől szemben jelentett, amiben Al Pacino rendőr hadnagya nyomozott a Robert De Niro által alakított profi tolvaj után. A bűnügyi film 187 millió dollárt fialt világszerte, a Rotten Tomatoes kritikaösszesítő oldalon pedig 86 százalékot ért el. A rendező később szintén jó futott filmekkel állt még elő, mint A bennfentes (1999) és a Collateral – A halál záloga (2004), igazán nagy dobása viszont már régen volt. Talán az épp készülő, Sam Giancanáról és Tony Accardóról szóló életrajzi film ilyen lehet majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.