Amikor nyomasztó hullámvasúttá változik a láthatás

Súlyos családi dráma bontakozik ki a francia rendező, Xavier Legrand bemutatkozó nagyjátékfilmjében.

Lakner Dávid
2018. 03. 18. 19:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kérdéses, kiderül-e valaha az igazság – halljuk sokszor családon belüli erőszakot tárgyaló perek esetében. És miközben ezt ismételjük, sokszor relativizálunk is: mintha az igazság attól függne, a külvilág felismeri-e. Márpedig ami másnak egy kibogozhatatlan, bonyolult üggyel való ismerkedés kezdete, az valakinek hosszú gyötrődés tapasztalata lehet.

Ezt a kettősséget veszi alapul Xavier Legrand héten bemutatott filmje, a Láthatás. A francia mozi egy gyermekelhelyezési per tárgyalásával indít, ahol látjuk mindkét felet, de csak ügyvédeik beszélnek. Ők próbálják egyre indulatosabban meggyőzni a bírót saját igazukról, miközben a válófélben lévő pár, Miriam (Léa Drucker) és Antoine (Denis Ménochet) egy szót sem szól. Nem csak a bíró tanácstalan, a néző is vacillál, egyik vagy másik félnek, esetleg senkinek sincs igaza.

Felrémlenek előttünk olyan családi drámák is, mint a román Radu Jude remek filmje, a Mindenki a mennybe megy: ott az indulatain uralkodni képtelen apára egy manipulatív, volt társa helyzetét megnehezíteni próbáló anya jutott. Épp csak a közös kislány érdekét nem nézte egyikük sem. Vagy vegyük csak a Nader és Simin – Egy elválás története című alkotást, benne a dűlőre jutni már képtelen, de a gyerekre egyaránt figyelő pár sztorijával. A Láthatás ugyanakkor eltér mindkettőtől.

Az egyszerűségében is nyomasztó előzetes az apát mutatja, akinek a bíró épp felolvassa az őt látni sem óhajtó fia vallomását. – A gyerekei ön ellen fordultak, tud erre magyarázatot? – érkezik a kérdés. – Magam is erre keresem a választ – halljuk Antoine válaszát. Xavier Legrand bemutatkozó nagyjátékfilmje aztán néhány apa–fiú-találkozásra épül, fokozatosan megmutatva a nézőnek, mi is zajlik a színfalak mögött. A Láthatás két főszereplője egyértelműen Ménochet, illetve a fiát játszó Thomas Gioria, közös jeleneteiket pedig már akkor kényelmetlenül feszengve figyeljük, amikor még nem egyértelmű, mi is a helyzet.

A francia színész hihetetlen erővel hozza a labilis idegállapotú apát, akihez hasonló figurával a néző is könnyedén találkozhatott már. A hullámzó kedélyállapot pedig maga után vonja, hogy még legszeretetteljesebb beszédét hallva is végigfusson a hideg a hátunkon. Aki tartózkodott már kettesben, vagy egyenesen egy kocsiban ilyen emberrel, az sejthetőleg tisztában van a klausztrofóbia és a menekülésvágy azon fokával, amit ilyenkor a másik fél érezhet.

Érdemes még megemlíteni, hogy a Láthatás nem előzmény nélküli alkotás. Xavier Legrand 2013-as rövidfilmje, az Avant que de tout perdre (Mielőtt minden elvész) a család szétválásának történetét mutatta meg. Aki látta a szintén Léa Drucker és Denis Ménochet főszereplésével készült családi drámát, az persze egész másként közelíthet a mostani filmhez is. Önálló alkotásként viszont éppúgy megállja a helyét az egész estés mozi.

Nyomasztóan valóságos, mindennapos tapasztalatokat előhívó film a Láthatás, amelyben a fő súly a karakterábrázoláson nyugszik. Bár a történet egyre durvább lesz, és így végül a feloldozás felé halad, nem érdemes felednünk kiindulópontunkat. Jelesül tehát, hogy mintha hullámvasúton ülnénk, egyszer a kínok kínját éljük, másszor pedig magunk is elhisszük, hogy van remény, és érdemes adni még egy esélyt a másiknak. Vagy ha mi már nem is gondoljuk így, ő bármikor elhitetheti a külvilággal: maga is áldozat. Ennek bemutatása miatt pedig az utóbbi idők egyik legnyomasztóbb néznivalója a Láthatás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.