Enyedi a szarvasok közt, Lelio egy fodrászatban találta meg a főszereplőjét

Szakmai beszélgetésre gyűltek össze a legjobb idegen nyelvű film díjára jelölt rendezők. Kollégánk Beverly Hillsből tudósít.

Vida Virág
2018. 03. 04. 9:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legjobb idegen nyelvű film Oscar-szobráért a chilei A fantastic woman (Egy csodálatos nő), a libanoni The insult (Az inzultus), az orosz Loveless (A szeretetlen) a svéd The square (A négyzet) és Magyarország filmje a Testről és lélekről (On body and soul) van versenyben. Kár volna találgatásokba bocsátkozni az eredményt illetően, abban viszont egyetért a szakma, hogy az idei válogatás rendkívül erős, egyik alkotás sem érdemtelenül vinné haza az Oscar-díjat. Ahogyan bevezetőjében a moderátor, Mark Johnson fogalmazott: mindegyik film kortárs, mindegyik film egy-egy allegória, és mindegyik filmnek megvan az a magas szakmai kvalitása, ami miatt a filmszakma egy remekművének tekinthető, és ami érdemessé teheti az akadémia díjára.

E szavak után az Oscar-díjas producer a színpadra szólította a kategória idei Oscar-jelölt rendezőit, és megkérte őket, hogy a stábok jelen lévő tagjait is mutassák be a szimpózium közönségének. A magyar stáb érkezett legnagyobb létszámmal, amit később maga a rendező indokolt meg. Elmondta: azért is örül, hogy ennyien itt tudnak lenni az Oscaron a csapatából, mert dramaturgiailag minden részletnek fontos szerepe van a filmben – a jelmeznek, a díszletnek, a zenének, utómunkálatoknak stb. –, ezért a Testről és lélekről valóban közös alkotás.

Enyedi Ildikó sajnálkozott, hogy filmjének női főszereplője, Borbély Alexandra az időjárási viszonyok miatt nem érkezett még meg Los Angelesbe, és éppen valamelyik európai reptéren vesztegel. Csapatát méltatva először a producereket mutatta be, Muhi Andrást, Mesterházy Ernőt és Mécs Mónikát, a film vezető producerét. Szalai Károly vágó és Balázs Ádám zeneszerző megjelenését külön kiemelte. Balázs Ádám esetében érdekesség, hogy ő jegyzi a tavalyi, Deák Kristóf által rendezett Oscar-díjas kisfilm, a Mindenki (Sing) zenéjét is. Láng Imola díszlettervező, Sinkovics Judit jelmeztervező is részt vett a szimpóziumon. Végül Havas Ágnest, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatóját is bemutatta a rendező mint a magyar filmművészet egyik legfontosabb alakját.

A hosszas fölsorolás után Mark Johnson humorosan megkérdezte, maradt-e otthon valaki a magyar a filmvilág résztvevői közül, mire Enyedi Ildikó azt felelte, hogy „Sőt, még többen is érkeznek ma!” – majd hozzátette, este a magyaroknak külön pre-Oscar-partit is adnak, utalva a Magyar–Amerikai Filmszínházi Társaság szervezésében megrendezett fogadásra, ami az Oscar előestéjén a magyar rendező és a stáb előtt tiszteleg. (Az orosz rendező, Andrej Zvjagincev mindössze stábjának három tagját hozta magával, így Mark Johnson tovább fűzte a viccet, és megkérdezte, hogy talán akkor nekik csak egy kis koktélpartit szervez az itteni orosz közösség, mire a rendező határozott igennel felelt, nem kis derültséget keltve a teremben.)

Ezután következtek a szakmai kérdések. Minden rendező egyetértett abban, hogy a castingnak mennyire fontos szerep jutott filmjük előkészületénél. A chilei rendező, Sebastián Lelio elmesélte, hogy amikor a film címszereplőjével, a csodálatos nőt alakító Daniela Vegával találkozott, a fiatal nő egy fodrászüzletben dolgozott – igaz, volt színpadi, énekesi és filmes tapasztalata –, és akkoriban a társszerzőjével el voltak akadva a forgatókönyvben. Daniela Vega személye segített továbblendülni a válságon.

Enyedi Ildikó a film természetéből adódóan mindkét castingról beszámolt: a színészek kiválasztásáról és a szarvasokéról is, ami először derültséget keltett, de aztán a közönség érdeklődve hallgatta, hogy milyen intuícióval és érzékenységgel választotta ki a rendező a filmben szereplő állatokat. Megpróbálta megtalálni a színészek/szerepek szarvas megfelelőit. Megtudhattuk azt is, hogy fél napot töltött közöttük, és azt, hogy a szarvasok nem idomítható állatok. A rendező megosztotta továbbá: nagyon boldog, hogy megtalálta az Endrét alakító Morcsányi Gézát, aki amatőrként kapta meg a szerepet. Beszélt arról is, hogyan vetődött föl benne időről időre Mária szerepére volt tanítványa, a tehetséges színésznő, Borbély Alexandra, akinek feltűnően csinos, magabiztos civil megjelenése távol áll a befelé forduló pszichológusnő alakjától. Az ország egyik legjobb színházában játszó művészt a rendező arra kérte, próbálja meg úgy alakítani a szerepet, mintha amatőr volna; hetekig csak Mária mozgását gyakorolták.

A forgatókönyvvel kapcsolatos kérdésre a rendezők különféleképpen reagáltak. Volt, aki számára a szövegkönyv inkább olyan nyersanyag, vázlat, amit a szereplők élesben, a jelenetek felvételekor töltenek meg élettel. Ezzel a technikával dolgozott a svéd és a chilei rendező is, akik számára az az izgalmas rendezői feladat, hogy színészeikből, velük együtt alkossák meg a karakter személyiségét, hívják életre a jelenetet. A svéd rendező egyébként angol anyanyelvű, Hollywoodban is ismert sztárokat hívott meg a film főbb szerepeire, talán részben ennek köszönheti az alkotás az amerikai népszerűséget és a suttogott Oscar-esélyt. Filmjének női főszerepében Elisabeth Moss (A szolgálólány meséjének sztárja) látható, Dominic West pedig a magyar HBO-n is futó A viszony sorozat főszereplője.

Enyedi Ildikó az ezzel kapcsolatos kérdésre – eltérően a két említett rendezőtől – azt mondta, a film minden részlete megtervezett, pontosan átgondolt, a színészvezetéstől kezdve a forgatókönyv szavain át, a látvány minden apró részletéig. Bár nem alkalmazott storyboarding-művészt, ő maga nagyon fontosnak tartotta, hogy a látványt kollégáival együtt ő maga vesse papírra, rajzolja meg. Kiemelte az utómunkát végző szakemberek munkáját is. Enyedi Ildikó átgondolt, tudatosan dolgozó, szerénysége ellenére is magabiztos filmrendező hatását keltette az akadémia színházában.

Ha mégis belemennénk egy kis esélylatolgatásba, egy biztató adatot tudnánk említeni: a legnagyobb esélyesnek tartott The square az IMDB filmes adatbázis értékelésében két századdal elmarad a Testről és lélekről című filmtől. Amíg az oldalon taláható adat szerint a magyar mű 7,7-et kapott a 10-es listán, addig a svéd 7,5-es eredménnyel vág neki a holnapi Oscarnak. Igaz, mindkét filmet megelőzi két másik kategóriajelölt, a libanoni The insult 7,9-del és az orosz Loveless 7,8-dal. A mezőnytől kissé elmarad a chilei The fantastic woman a maga 7,4-es eredményével, de több nemzetközi kollégával beszélgetve ez a film is befutó lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.