– Én csak azt akarom, hogy önmagad legjobb verziója legyél.
– De mi van, ha ez a legjobb verzió?
Akár egy ezoterikus motivációs tréning elcsípett részlete is lehetne, ám a párbeszéd a tavalyi (és várhatóan ugyanúgy az idei) év filmes szenzációjában, a magyar mozikban a héten bemutatott Lady Birdben hangzik el. Greta Gerwig forgatókönyvíró-rendező alkotása egy kamaszlány lázadásának bájos természetességgel elbeszélt története, ami a lehető legjobb pillanatban született. A legfontosabb Oscar-díjakért is versenybe szálló mű körüli felhajtásban nem kis része lehet annak, hogy a szexuális zaklatási botrány után trendi lett észrevenni a nőket és a problémáikat. Persze a Lady Bird az ideológiai környezettől függetlenül is tüneményes film; keresetlen egyszerűségében rejlő erejét még akkor is érezzük majd, amikor Kevin Spacey újra főszerepet játszik (Harvey Weinstein produkciójában).
Christine McPherson (Saoirse Ronan) egy majdnem átlagos lány. A kaliforniai Sacramentóban él családjával, katolikus gimnáziumba jár, és arról álmodozik, hogy az érettségi után a keleti parton tanul tovább, ott, „ahol kultúra van”. Anyagi problémáik miatt szülei nem finanszírozhatják a drága egyetemet, az ösztöndíj pedig a lány közepes tanulmányi eredményei miatt távolinak tűnik. Christine a vélt igazságtalanság ellen minden lehetséges eszközt felhasználva lázad, kezdve azzal, hogy a szüleitől kapott neve helyett kitartóan és tüntetőleg Lady Birdnek (vagyis katicabogárnak) hívja magát, és ha kell, az anyjával való vita csúcspontján kiveti magát a mozgó autóból.
Ám a lilásrózsaszínre festett hajjal külsővé tett lázadás mélyén nyoma sincs annak a dühnek, amit általában a fennálló renddel szembeni küzdelemhez társítunk. Lady Bird elfogadásra vágyik, szeretné azt hallani, hogy az anyja (Laurie Metcalf) csinosnak nevezi, amikor ő annak érzi magát, és nem azt kérdezi az érettségi bankettra kiválasztott ruha láttán, hogy ez nem túl rózsaszín-e? Ugyanez a vágy motiválja az iskolai viselkedését is. Hiába díszíti föl gúnyosan a főapáca autóját lufikkal és virágokkal, és írja rá, hogy „Just married to Jesus” (friss házasságban Jézussal), és hiába beszélget a barátnőjével az önkielégítésről, miközben tömik magukba az ostyát (majd amikor kérdőre vonják, csak annyit mond: ezek még nincsenek megszentelve), tetteivel nem botránkoztatni akar (még ha néha sikerül is), csupán elegendő szeretetet kifacsarni a környezetéből.