Mit nekünk Becstelen brigantyk, ha itt van Lajkó?

Lengyel Balázs alternatív történelmi filmjét egy másodpercig sem szabad komolyan venni, de éppen ettől olyan erős.

Balogh Roland
2018. 03. 29. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmi kétség, új magyar hős született, a neve Lajkó. Egy hetyke bajszú, filigrán cigány fiatalember, akinek egyetlen célja, hogy valahogy följusson a csillagok közé. A szerencse pedig rámosolyog, mert az ’56-os forradalom viharai után, a személyét is érintő megtorlások közepette végül lehetőséget kap arra, hogy álmát valóra váltva részt vegyen abban a szovjet programban, amely embert szeretne felküldeni a világűrbe. Így Lajkó, polgári nevén Serbán Lajos a Kunmadarasi Vörösiszap Termelőszövetkezet elnökének, Karmazsin Jenő elvtársnak a már-már atyai bábáskodása mellett Bajkonurba mehet, hogy ott bebizonyíthassa, ő a legalkalmasabb jelölt erre a feladatra.

Ebbe a képtelen történetbe kalauzol Lengyel Balázs első nagyjátékfilmje. A Lajkó (Cigány az űrben) című alkotás egyszerűen hatalmas! Alternatív történelmen rég lehetett ennyire jól mulatni, nem mellesleg azért, mert az abszurd, fekete humor viszi előre a sztorit. És a színészi játék! Keresztes Tamás a csöppet sem szószátyár Lajkó szerepében már-már valóságos kafkai aszkéta, ahogy Gyabronka József Karmazsin elvtársának figurája is remek archetípusa az önmagával vívódó, egy ügyért elkötelezett pártkádernek. A sort pedig lehet tovább folytatni: a Lajkó édesanyját játszó Papadimitriu Athinától a náci főorvos, Mengele által „kitenyésztett” német női kolosszust, Helgát megformáló Anna Bögeren át a rettegett Brezsnyev elvtársat játszó Bohdan Benyukig mind-mind markáns karakterei ennek a látomásos (ál)históriának.

Komolyan ugyanis egy másodpercig sem szabad venni az egészet. Mert a Lajkó tényleg egy mese, és így is kell rá tekinteni. Annak minden bájával és gyerekbetegségeivel együtt. Lehet ugyan mozdulatról mozdulatra kivesézni a forgatókönyvet, belekötni, hogy kérem szépen, itt és itt elvarratlan szálat hagy, vagy épp gyenge, kiszámítható, amott meg túltol egy jelentéktelennek tűnő dolgot – például a hírhedt brezsnyevi csók genezisét, csak épp teljesen fölösleges. Ez a film vagy bejön valakinek, vagy nem. Aki például szereti Wes Anderson világát, karaktereit, annak nagyobb valószínűséggel fognak ülni a poénok is. Úton-útfélen hallhatjuk, hogy a forgatókönyvet Lovas Balázzsal jegyző Lengyel Balázs képi világa nagyon hajaz a Holdfény királyság és A Grand Budapest Hotel galaxisára, és való igaz, van benne valami. Nekem valahogy mégis inkább a svéd Tage Danielsson 1978-as groteszk remeke, a Picasso kalandjai című film villant be. Méghozzá Lajkó apja, Flórián miatt. Sokan mondják majd, ő az a karakter, akire igazából semmi szükség nem lenne, ráadásul viccesnek szánt trágárságai a levegőben lógnak. Pedig épp a Picasso kalandjaiból tudjuk, hogy az efféle abszurditáshoz jól jön egy ilyen alak. Nem mellesleg, Pálffy Tibor elképesztően nagyot alakít.

A Lajkó nem habkönnyű vígjáték, viszont a kamuhírek és a politikai árkok miatt mind durvább párhuzamos, alternatív valóságok korában nagy szükségünk van ilyen sztorikra. Olyan groteszk humorra, ahol Lajka kutyából Lajkó lesz, hogy a „sírva vigadunk” életérzésbe kapaszkodva abszurditással próbálja oldani a XX. század diktatúráiból átörökített frusztráltságainkat.

És így talán túl is mutat a nagy előd, az 1969-es, Bacsó Péter által jegyezett A tanú „Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de a mienk” narancsdefiníciójánál. Hogy aztán a (magyar) ember esetleg azzal a gondolattal jöjjön ki a moziból, mint e sorok szerzője: mit nekünk Becstelen brigantyk, ha van Lajkó!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.