Égő víz hajtotta motor: meseautó?

A közelgő energia-válság megoldásán kutatók serege dolgozik világszerte, hiszen a földgáz és a kőolaj nagyon korlátozott mennyiségben áll az emberiség rendelkezésére.

Grimm Balázs
2001. 07. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre többször vetődik fel a kérdés, hogy lehet-e a víz a jövő energiaforrása. Spanyol Zoltán feltaláló szerint a kérdésre hányattatott sorsú találmánya már közel húsz éve megadta az igenlő választ.A víz, mint energiaforrás alkalmazása nem új keletű ötlet: már Nemo kapitány tengeralattjáróját, a Nautilust is vízbontásból származó hidrogén hajtotta. A probléma megoldása azonban jóval nehezebb feladat, mint ahogyan azt az író, Verne Gyula képzelte.A hidrogén-vízgőz-levegő keverékének elégetése adja az egyik megoldási lehetőséget.- Ezt a keveréket ugyanis el lehet égetni a belső égésű motorok, kazánok, sugárhajtóművek égésterében – mutat rá a feltaláló, Gróf Spanyol Zoltán, a Németországban és Magyarországon élő elektromérnök. Az 1985-ben Németországban bejegyzett és 1992-ben ugyanott elfogadott találmány révén nagy mennyiségű gőzt lehet előállítani, amely kiválthatja a benzin, a gázolaj, és a földgáz energiáját. A szabadalom leírása szerint az elégetés előtt a vizet manipulálni kell: úgynevezett vízplazmát kell belőle létrehozni, ami villamos energia felhasználásával és egy bizonyos hőszivattyú segítségével valósítható meg egy készülékben, a motor, illetve az égőtér mellett. A készülék által végzett ionizációs eljárás során a víz földúsul, hidroxóniumionná alakul, majd a folyamat végén kiválik belőle a gyújtáshoz szükséges tiszta hidrogén. Mivel ez a kiválás az égőtérben következik be, nem áll fenn a hidrogénre jellemző robbanásveszély. Amikor a vízplazma bekerül az égéstérbe, akkor a benne lévő hidrogén és az ionizált massza felrobban, energiát ad, amelyet különböző feladatokra lehet felhasználni. Az autók vízüzeművé alakítása során az említett készüléket a motor vagy kazán mellé kell beépíteni és nincs más hátra, mint feltölteni az autó tankját: akár egyszerű csapvízzel.Kutatóintézetek egész sora foglalkozik hidrogénhajtású motorokkal, de ők a cseppfolyós, mínusz 253 Celsius hideg, nagy nyomáson tárolt, palackozott hidrogént használják, amelyet költséges elektrolízis során állítanak elő.- Az én találmányom annyiban múlja felül a korábbiakat, hogy a már említett hőszivattyúval visszafordítja a veszendőbe menő energiát, így gyorsítva fel a hidrogén előállításának folyamatát, ami a többi kutató számára változatlanul az egyik legnehezebb feladat. A cseppfolyós hidrogén szállítása, tárolása és tankolása a robbanásveszély miatt eddig megoldatlan maradt.Miután a magyar mérnök szabadalmát elfogadták Németországban, több cég is jelezte, megvásárolná a találmányt.- Én ezzel szemben arra gondoltam, hogy a terveket Magyarországon kell megvalósítani, hiszen nagy lendületet adna a gazdaságnak. Ebben a tervemben eddig nem támogatott a magyar kormány, holott számításokat is végeztettem, amelyek szerint ha jól sikerülne startolni, az ötödik évben körülbelül hatbillió forint forgalmat tudnánk lebonyolítani az autók, kazánok, sugárhajtóművek átépítésével – mutatott rá Spanyol.Az induláshoz szükséges tesztlaboratórium felállításához és a gyártás beindításához 500 millió forintra lenne szükség. Mivel az összeg nem áll a feltaláló rendelkezésére, 22 közjogi méltósághoz – köztük miniszterekhez – fordult, eredménytelenül. Akadtak ugyan tőkeerős vállalkozók, akik szívesen társultak volna a terv megvalósításához, abban az esetben, ha a szabadalom – és nem annak hasznosítási lehetősége – részesei lehetnének. Mások pedig 2.5 százalék befektetésre 75 százalék részesedést szerettek volna magukénak tudni.Spanyol Zoltánnak meggyőződése, hogy akit nem érdekel a találmánya, azt nem érdekli a nemzet s a haza sorsa sem.- A kormány köteles lenne a találmány tesztelését támogatni, már csak azért is, mert a felhasználásával készített új ipari kazánok képesek lesznek annyi gőzt előállítani mint amennyit jelenleg a tömegpusztító atomreaktorok produkálnak.Spanyol szerint nem véletlen, hogy a Német Szabadalmi Hivatal lehetőséget biztosított neki arra, hogy megkapja a működés vizsgálatához szükséges állami támogatást, mely eljárást plazmafizikusok bevonásával végeztek el.A tervek megvalósításáért a feltaláló létrehozta a Vízenergia Alapítványt, és közadakozási akciót kezdeményezett, hiszen mint mondja a célja az, hogy Nyugat-Európának ne szellemi, hanem megvalósult, kész terméket kínáljunk eladásra.- Munkahelyek ezreit teremthetnénk meg, komoly anyagi hasznot hozhatnánk Magyarországnak, ám úgy tűnik erre itt nincs szükség – tette hozzá.- Egyesületünk egyik fő célkitűzése a magyar találmányok megvalósulásának elősegítése – nyilatkozta lapunknak Vedres András, a Magyar Feltalálók Egyesületének (MAFE) főtitkára. Ennek érdekében a jelentősnek tűnő dolgokat, felbukkanásukat követően nyomban megvizsgáljuk. Így tettük akkor is (1999-ben – a szerk.).Mint rámutatott a találmányt a német szabadalmi adatbázis szerint a 3630345 számú német szabadalom védi, ám a HUNPATEKA magyar szabadalmi adatbázisban nem szerepel, így Magyarországon nincs szabadalma. Mindezen túl a MAFE a nemzetközi adatbázisok (32 millió dokumentum) ellenőrzése során megállapította, hogy ez a szabadalom Németország kivételével sehol nincs oltalom alatt. A német oltalom kezdete 1985. 08. 01., ezért ha továbbra is fizetik a fenntartási díjat, a találmány még hat évig oltalom alatt állhat Németországban, ám a világ többi országában, így hazánkban is: közkincs, tehát bárki szabadon alkalmazhatja, használhatja.- A feltaláló ismertetése a találmányról zavaros, alapvető (középiskolai fokú) ismeretek hiányára utalt, és helytelen képzetekre alapozva, minden konkrét műszaki megoldás bemutatását mellőzte – nyilatkozta a főtitkár a találmány lényegéről. Véleménye szerint az adatbázisokban fellelhető leírások kissé ellentmondóak, a megoldás bemutatását illetően szűkszavúak, ezért a MAFE számára a GLOBALPAT nemzetközi adatbázis szövege mutatkozik egyedül használhatónak, mely szerint a rövid lényeg a következő: „A találmány a vizet, mint energia közvetítőt használja. A vizet alkotó elemeire, atomjaira bontja, amelyek a hengerekben újra egyesülnek. A robbanási energiát használja a mechanikai munka végzésére. Az előbb említett energia hő komponense egy előmelegítő tartályban járul hozzá részben (itt két kérdőjel szerepel a leírásban) a víz szétbontásához, és kezdődik az egész előröl.”A találmány üzleti értéke függ annak használhatóságától, a várható előnyöktől, ráfordításoktól és a majdani haszontól. Mindezek alapja a szabadalom biztosította jogvédelem, így fontos tényező az oltalom terjedelme. Vedres András szerint a találmány használhatóságát 1985 óta nem bizonyította senki, elismerést, díjat nem kapott, így a várható előny és haszon megítélhetetlen, figyelembe véve, hogy az oltalom csak egy országra terjed ki.- A BMW gyár fő motorkonstruktőre elmesélte nekem, hogy Spanyol úr 10-15 évvel ezelőtt náluk is járt találmányával, de a cég nemet mondott neki, mint egy nyilvánvalóan megvalósíthatatlan megoldás kiagyalójának – mutatott rá. Egy találmányra megkapott szabadalom nem a használhatóság bizonyítéka, csak a jogosultság monopóliuma. Vedres szerint nincs az a józan tőkés, aki a fentiek ismeretében egy fillért is beruházna erre a találmányra, annál is inkább, mivel Németország kivételével a befektetendő tőkét nem védi a szabadalom kizárólagossága.- Ezen a téren sokat haladt a technika 1985-óta. Magam, több nemzetközi találmányi kiállításon többféle hidrogénnel hajtott (megvalósított) gépkocsit bíráltam. Ha a szabadalmi leíráson felül van valamiféle „titka” Spanyol úrnak, akkor tárja fel megítélésre alkalmasan egy újabb szabadalmi bejelentésben. Ilyesmi tudtommal nem történt azóta – szögezte le.Spanyol Zoltán közel tíz év eredménytelen küzdelem után döntött: ha a terv elindítását augusztusig nem sikerül megvalósítania, feladja a harcot Magyarországon.- Amennyiben a magyarok továbbra is undok közönnyel viselkednek munkálkodásom iránt, arra kényszerülök, hogy visszavigyem a találmányt Németországba és ott értékesítsem. Az egyik német autógyár például minden átépített autó után 6000 márkát kínált, ha eladom a licencet, egy angol ügynökség pedig 100 milliárd dollárt ajánlott fel, hogy foglalkozhasson a találmány megvalósításának üzleti lebonyolításával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.