A fiúk rosszabbak, ha csonka a család

A hagyományos családmodellben felnövő fiúgyerekek nagyobb valószínűséggel teljesítenek jól az iskolában és kerülik el a felfüggesztést, mint az egyedülálló anyák által nevelt társaik – derült ki egy amerikai tanulmányból.

WA
2012. 01. 04. 14:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Chicagói Egyetem gazdasági tanszékének kutatói szerint a családszerkezet sokkal nagyobb hatással van a fiúgyermekek korai iskolai teljesítményére, mint az oktatás típusa, a tanár neme vagy a kortársak által gyakorolt nyomás. A szakemberek az iskolai felfüggesztések nemek közötti megoszlását vizsgálták az Egyesült Államokban, továbbá a gyerekek kognitív, szociális, érzelmi és fizikai fejlődésére vonatkozó felmérést is végeztek a szülők és a tanárok bevonásával.

Az eredmények szerint az „érzelmileg távolságtartó” szülők ellen lázadó fiúgyermekeknél jóval magasabb volt a valószínűsége a rossz viselkedésnek, az iskolából való kizárásnak és az alacsony eredményeknek. Ez a minta különösen az egyszülős családoknál volt jellemző, ahol az anyák valószínűleg „aránytalanul kevesebb energiát fektetnek fiúgyermekeik nevelésébe, vagy kevésbé kötődnek hozzájuk érzelmileg, mint a lányokhoz”.

Az óvodás fiúk sokkal hajlamosabbak voltak a rendetlen viselkedésre, mint a lányok, és ez a fegyelembeli különbség jóval érzékelhetőbb volt, mint az olvasási vagy számolási képességekben tapasztalt eltérés. A fiatalkori rossz viselkedés később gyakran általános iskolai és gimnáziumi felfüggesztésekhez vezetett, amelyek növelték az iskolából való korai kirúgás kockázatát és az egyetemi tanulmányok elmaradását.

Nagy-Britanniában az ötéves kort elérő fiúk mintegy 19 százalékának jelent gondot a macska, a kutya vagy az anyu szavak megformálása, míg ugyanez a probléma az azonos korú lányok 10 százalékát érinti csak. A lányok a korai fejlődés minden területén – az olvasás, a kommunikáció, az alapvető számolás, a szociális készségek és a testi tudatosság szempontjából is – jobban szerepelnek. A fiúk teljesítménye tovább romlik 11 és 16 éves koruk után: kisebb valószínűséggel mennek egyetemre és rosszabb eredményeket produkálnak, mint a lányok.

Az amerikai tanulmány szerint a fegyelmezetlenség csökkent a hagyományos családszerkezetben nevelkedett fiúknál, és élesen növekedett az egyedülálló anyák által neveltek körében. „A magasabb szintű szülői energiabefektetés talán több, kockázatos helyzetben lévő fiút segíthetne megóvni a viselkedési problémák kialakulásától – idézte a szakembereket a The Daily Telegraph című brit lap internetes kiadása. – Erre azonban jóval nagyobb az esély a hagyományos családmodellek esetében”.

A kutatók úgy találták, hogy a családszerkezet és a viselkedés közötti összefüggés „jóval gyengébbnek” bizonyult a lányoknál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.