A Google cég csodajárgánya videokamerák, radaros érzékelők, lézerek és a kézi vezérlésű autók révén begyűjtött információk segítségével igazodik el az utakon. A vállalat saját fejlesztésű technológiájával felturbózott Toyota Prius tetejére és elülső részére erősített lézerradarok révén az autó észleli a járókelőket, a kerékpárosokat és a többi járművet, olyan virtuális védőzónát létrehozva körülöttük, amelyet aztán könnyedén ki tud kerülni.
A nevadai előírásoknak megfelelően mindig két embernek kell lennie a tesztautóban: egyikük a kormánykeréknél ül, a másik pedig az autó tervezett útvonalát, valamint az úton lévő veszélyeket és közlekedési lámpákat jelző számítógép-képernyőt követi figyelemmel. Hiba esetén a sofőr átveheti az irányítást a jármű felett, ha megnyomja a féket, vagy ráhelyezi a kezét a volánra.
„Ezeket az autókat a vezetés közbeni figyelmetlenség kivédése céljából tervezték” – mutatott rá Bruce Breslow, a minisztérium vezetője, aki példával is szemléltette a fejlesztés lényegét. Mint elmondta, „ha valaki mellett elhajt egy hiányos öltözetű hölgyek képével díszített hatalmas teherautó, akkor az automata jármű nem lát egyebet, mint csupán egy dobozt”.
Breslow szerint a Google vállalat ez idáig három tesztautó kipróbálására kért engedélyt. A járműveknek piros rendszámtáblájuk lesz és egy végtelenjel fogja díszíteni őket: ezzel utalva rá, hogy ők lesznek a „jövő autói”. Amint az önjáró autók készen állnak rá, hogy beguruljanak a kereskedelmi forgalomba – várhatóan 3–5 év múlva –, akkor a rendszámtáblák zöld színben fognak pompázni.
A nevadai törvényhozás – az Egyesült Államokban elsőként – tavaly engedélyezte az önműködő autók használatát az állami utakon. A szabályozás 2012. március 1-jén lépett életbe. A minisztérium szerint az állam tervei között szerepel, hogy végül magánszemélyek számára is engedélyezi az automata gépjárművek használatát.

Vitray Tamás találkozott a Magyarországon kószáló medvével