Súlyosan érinti őket a zajszennyezés

Rendkívül súlyosan érinti a ritka északi simabálnákat az amerikai partoknál tapasztalt növekvő tengeralatti zajszennyezés.

TK
2012. 08. 16. 21:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A veszélyeztetett északi simabálnák elsősorban a hallásukra, nem pedig a látásukra támaszkodnak, különböző hangok kibocsátása révén kommunikálva egymással. A szövetségi kutatók és a Cornell Egyetem szakembereinek becslései szerint a növekvő zajszennyezés nyomán az elmúlt ötven évben kétharmadával csökkent azon terület mérete a Massachusetts körüli vizekben, ahol a bálnák hatékonyan tudnak kommunikálni egymással.

Az elsősorban kereskedelmi hajózásból eredő „akusztikus szmog” jelentősen rontja a tengeri emlősök esélyeit arra, hogy összegyűljenek és létfontosságú – a táplálékszerzéssel, a ragadozók elkerülésével, a szaporodással és a borjak megvédésével kapcsolatos – információkat osszanak meg egymással.

A Nemzeti Oceanográfiai és Légköri Hivatal (NOAA) szakértőjeként dolgozó Leila Hatch szerint a bálnák az énekük frekvenciájának vagy hangerejének megváltoztatásával reagálhatnak a megváltozott környezeti feltételekre, ez azonban csökkentheti kommunikációjuk hatékonyságát, és fiziológiai stresszt eredményezhet náluk.

Ezek a lassan mozgó tengeri emlősök, amelyek akár a 17 métert és a 70 tonnát is elérhetik, a túlhalászás miatt a kihalás szélére kerültek a 19. században. Mára mindössze 350-550 példányuk úszkál az Észak-atlanti-óceánban – húzták alá a kutatók szerdán megjelent tanulmányukban.

A szakemberek számítógépes modellek, hajózási útvonalak és a Massachussettsi-öbölben elhelyezett víz alatti mikrofonok adatai alapján elemezték a vizsgálatba bevont tízezer négyzetkilométernyi óceánrészt, köztük a Stellwagen Bank tengeri természetvédelmi területet. Az óceáni zajszennyezés visszaszorítása bonyolult feladat, mivel a bálnák énekét csorbító háttérzaj gyakran az amerikai vizeken kívülről származik, és a kikötőkbe érkező hajók többsége külföldi, ezért eltérő szabályozások vonatkoznak rájuk.

A hajózási vállalatok korábban élénk érdeklődést mutattak a vízi járművek „lehalkítása” iránt. Hatch szerint a hatékonyabb hajócsavarok kifejlesztése magának az iparnak is kedvezne. A hajók lelassítása, vagy halkabb propellerrel való felszerelése azonban túlságosan költséges lenne, és valószínűleg a vállalatok sem egyeznének bele.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.