Jelenleg az Európai Unió előírásai alapján a tagállamokban legalább kétéves garanciát (más néven jótállást) kell az autógyártóknak biztosítani, de a komoly versenyhelyzet miatt a többségük jóval túllépi ezt a keretet: három, négy, öt és hét évig tartó garanciaidőkkel csábítanak a különböző márkák.
Csak márkaszervizbe mehetünk
A garancia egyet jelent a jótállással
A garancia a jogi szaknyelvben jótállást jelent, amit hibás teljesítés esetén érvényesíthetünk. Hibás a termék akkor, ha a jogszabályban vagy a szerződésben foglalt jellemzőknek a jótállás időtartama alatt nem felel meg, tehát a rejtett hiba is idetartozik. A fogyasztó választhat csere vagy javítás között, kivéve, ha már nem kapható cserepéldány, vagy a csere aránytalanul nagyobb költséget jelentene a javításhoz képest. A gyártó vagy forgalmazó csak akkor utasíthatja el a jótállási igényt, ha bizonyítani tudja a rendellenes használatból fakadó meghibásodást.
A jótállás a javítás időtartamával meghosszabbodik. Ha sem a csere, sem a javítás nem lehetséges, akkor a fogyasztó árleszállítást vagy a vételár visszafizetését kérheti. A személygépkocsi a 151/2003. kormányrendelet mellékletében mint tartós fogyasztási cikk szerepel, tehát egy év kötelező jótállás vonatkozik rá, de ahogy korábban is említettük, a forgalmazók jóval többet vállalnak.
A garancia fenntartásának a legtöbb esetben feltétele, hogy a szervizelést vagy az alkalmi javításokat a márkaszervizben végeztessük el. Ennek elvileg ellentmond, hogy egy EU-s úgynevezett csoportmentességi rendelet szerint senki nem köteles márkaszervizbe hordani az autóját a jótállás megtartása érdekében, de a tapasztalatok azt mutatják, szinte mindig problematikus egy független szerviz munkája után érvényesíteni a garanciaigényünket. A márkaképviseletek ugyanis a legkisebb eltérésnél is elutasítják a garanciát, csakis olyan alkatrészeket fogadnak el, amelyek a gyári hálózatból származnak, tehát az utángyártott elemeket nyugodtan felejtsük el. Ugyanígy fontos a szervizciklus betartása, tehát ha például 15 000 kilométerenként esedékes az olajcsere, akkor ne autózzunk 23 000 kilométert két szervizelés között.
Bármelyik márkáról beszélünk, fontos tudni, hogy a „teljes körű” garancia a főegységekre vonatkozik, nem a teljes gépjárműre. A kopó, forgó alkatrészek cseréjét nekünk kell fizetnünk (azért akad kivétel, például a BMW-nél), a hifire és az akkumulátorra pedig korlátozott ideig érvényes a jótállás. Természetesen taxira, oktatójárműre speciális feltételek vonatkoznak a sokkal komolyabb igénybevétel miatt.
Mit kínálnak a koreai gyártók?
Szoros összefüggés van a jótállás és a megbízhatóság között, hiszen a gyártónak akkor éri meg hosszabb időt vállalnia, ha a jó anyagminőség miatt relatív alacsony a garanciális javítási költség. Emellett azonban a márkakép erősítését, a vásárlókör bizalmának megnyerését is szolgálja, nem véletlen, hogy a múlt évtizedben még feltörekvőnek számító Kia hat évvel ezelőtt a Cee’d-re bevezette a mai napig egyedülálló 7 éves jótállást, amelyet 2010-ben az összes modelljére kiterjesztett. Ez hét évig, vagy 150 000 km futásteljesítményig áll, de az első három évben nincs kilométer-korlátozás. Ezenfelül, modelltől függően, 7–12 éves átrozsdásodás elleni garanciát vállal a Kia, de csak akkor, ha gyári elem rozsdásodik át, belülről kifelé, tehát nem egy sérülés eredményeképpen. Fontos információ, hogy a garancia a későbbi tulajdonosokra is átruházható, ami megkönnyíti az eladást.
A Kia-garancia további részletei
– A fényezésre 5 év vagy 150 000 km a garancia.
– Az audio- és navigációs rendszerre 3 év vagy 100 000 kilométer.
– A gyári alkatrészekre, kiegészítőkre és akkumulátorokra 2 év.
– A garancia alól kivételt képez a kopó-forgó alkatrészek (például gumiabroncsok, a fékbetétek vagy a tengelykapcsoló-betétek, stb.) üzemszerű használatból eredő kopása, elhasználódása.
– Ez a garanciaprogram nem vonatkozik a következő modellekre: Kia K2900 (K2500 és K2700) haszongépjármű, 2010 modellév előtti Carnival, és 2010 modellév előtti Sorento.
A konszerntársnak számító Hyundai is remek ajánlattal kecsegteti vásárlóit, ugyanis a Triple5 csomagjában 5 év teljes körű, kilométer-korlátozás nélküli garanciát, ingyenes asszisztenciát (helyszíni javítás vagy márkaszervizbe szállítás, igény esetén négy napig csereautó) és évenkénti ingyenes átvizsgálást nyújt.
A következő cikkünkben a szavatosság fogalmát értelmezzük, és bemutatjuk a német autógyártók garanciakínálatát.