7 év garancia – mit jelent autós nyelven?

Ahány autómárka, annyiféle vállalás a garanciát és a szavatosságot tekintve. Vajon mit takarnak ezek a fogalmak, és miért pont a koreai gyártók kínálják a leghosszabb jótállást?

Szabados Balázs
2012. 11. 10. 6:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg az Európai Unió előírásai alapján a tagállamokban legalább kétéves garanciát (más néven jótállást) kell az autógyártóknak biztosítani, de a komoly versenyhelyzet miatt a többségük jóval túllépi ezt a keretet: három, négy, öt és hét évig tartó garanciaidőkkel csábítanak a különböző márkák.

Csak márkaszervizbe mehetünk

A garancia egyet jelent a jótállással

A garancia a jogi szaknyelvben jótállást jelent, amit hibás teljesítés esetén érvényesíthetünk. Hibás a termék akkor, ha a jogszabályban vagy a szerződésben foglalt jellemzőknek a jótállás időtartama alatt nem felel meg, tehát a rejtett hiba is idetartozik. A fogyasztó választhat csere vagy javítás között, kivéve, ha már nem kapható cserepéldány, vagy a csere aránytalanul nagyobb költséget jelentene a javításhoz képest. A gyártó vagy forgalmazó csak akkor utasíthatja el a jótállási igényt, ha bizonyítani tudja a rendellenes használatból fakadó meghibásodást.

A jótállás a javítás időtartamával meghosszabbodik. Ha sem a csere, sem a javítás nem lehetséges, akkor a fogyasztó árleszállítást vagy a vételár visszafizetését kérheti. A személygépkocsi a 151/2003. kormányrendelet mellékletében mint tartós fogyasztási cikk szerepel, tehát egy év kötelező jótállás vonatkozik rá, de ahogy korábban is említettük, a forgalmazók jóval többet vállalnak.

A garancia fenntartásának a legtöbb esetben feltétele, hogy a szervizelést vagy az alkalmi javításokat a márkaszervizben végeztessük el. Ennek elvileg ellentmond, hogy egy EU-s úgynevezett csoportmentességi rendelet szerint senki nem köteles márkaszervizbe hordani az autóját a jótállás megtartása érdekében, de a tapasztalatok azt mutatják, szinte mindig problematikus egy független szerviz munkája után érvényesíteni a garanciaigényünket. A márkaképviseletek ugyanis a legkisebb eltérésnél is elutasítják a garanciát, csakis olyan alkatrészeket fogadnak el, amelyek a gyári hálózatból származnak, tehát az utángyártott elemeket nyugodtan felejtsük el. Ugyanígy fontos a szervizciklus betartása, tehát ha például 15 000 kilométerenként esedékes az olajcsere, akkor ne autózzunk 23 000 kilométert két szervizelés között.

Bármelyik márkáról beszélünk, fontos tudni, hogy a „teljes körű” garancia a főegységekre vonatkozik, nem a teljes gépjárműre. A kopó, forgó alkatrészek cseréjét nekünk kell fizetnünk (azért akad kivétel, például a BMW-nél), a hifire és az akkumulátorra pedig korlátozott ideig érvényes a jótállás. Természetesen taxira, oktatójárműre speciális feltételek vonatkoznak a sokkal komolyabb igénybevétel miatt.

Mit kínálnak a koreai gyártók?

Szoros összefüggés van a jótállás és a megbízhatóság között, hiszen a gyártónak akkor éri meg hosszabb időt vállalnia, ha a jó anyagminőség miatt relatív alacsony a garanciális javítási költség. Emellett azonban a márkakép erősítését, a vásárlókör bizalmának megnyerését is szolgálja, nem véletlen, hogy a múlt évtizedben még feltörekvőnek számító Kia hat évvel ezelőtt a Cee’d-re bevezette a mai napig egyedülálló 7 éves jótállást, amelyet 2010-ben az összes modelljére kiterjesztett. Ez hét évig, vagy 150 000 km futásteljesítményig áll, de az első három évben nincs kilométer-korlátozás. Ezenfelül, modelltől függően, 7–12 éves átrozsdásodás elleni garanciát vállal a Kia, de csak akkor, ha gyári elem rozsdásodik át, belülről kifelé, tehát nem egy sérülés eredményeképpen. Fontos információ, hogy a garancia a későbbi tulajdonosokra is átruházható, ami megkönnyíti az eladást.

A Kia-garancia további részletei

– A fényezésre 5 év vagy 150 000 km a garancia.
– Az audio- és navigációs rendszerre 3 év vagy 100 000 kilométer.
– A gyári alkatrészekre, kiegészítőkre és akkumulátorokra 2 év.
– A garancia alól kivételt képez a kopó-forgó alkatrészek (például gumiabroncsok, a fékbetétek vagy a tengelykapcsoló-betétek, stb.) üzemszerű használatból eredő kopása, elhasználódása.
– Ez a garanciaprogram nem vonatkozik a következő modellekre: Kia K2900 (K2500 és K2700) haszongépjármű, 2010 modellév előtti Carnival, és 2010 modellév előtti Sorento.

A konszerntársnak számító Hyundai is remek ajánlattal kecsegteti vásárlóit, ugyanis a Triple5 csomagjában 5 év teljes körű, kilométer-korlátozás nélküli garanciát, ingyenes asszisztenciát (helyszíni javítás vagy márkaszervizbe szállítás, igény esetén négy napig csereautó) és évenkénti ingyenes átvizsgálást nyújt.

A következő cikkünkben a szavatosság fogalmát értelmezzük, és bemutatjuk a német autógyártók garanciakínálatát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.