Jelenleg az Európai Unió előírásai alapján a tagállamokban legalább kétéves garanciát (más néven jótállást) kell az autógyártóknak biztosítani, de a komoly versenyhelyzet miatt a többségük jóval túllépi ezt a keretet: három, négy, öt és hét évig tartó garanciaidőkkel csábítanak a különböző márkák.
Csak márkaszervizbe mehetünk
A garancia egyet jelent a jótállással
A garancia a jogi szaknyelvben jótállást jelent, amit hibás teljesítés esetén érvényesíthetünk. Hibás a termék akkor, ha a jogszabályban vagy a szerződésben foglalt jellemzőknek a jótállás időtartama alatt nem felel meg, tehát a rejtett hiba is idetartozik. A fogyasztó választhat csere vagy javítás között, kivéve, ha már nem kapható cserepéldány, vagy a csere aránytalanul nagyobb költséget jelentene a javításhoz képest. A gyártó vagy forgalmazó csak akkor utasíthatja el a jótállási igényt, ha bizonyítani tudja a rendellenes használatból fakadó meghibásodást.
A jótállás a javítás időtartamával meghosszabbodik. Ha sem a csere, sem a javítás nem lehetséges, akkor a fogyasztó árleszállítást vagy a vételár visszafizetését kérheti. A személygépkocsi a 151/2003. kormányrendelet mellékletében mint tartós fogyasztási cikk szerepel, tehát egy év kötelező jótállás vonatkozik rá, de ahogy korábban is említettük, a forgalmazók jóval többet vállalnak.
A garancia fenntartásának a legtöbb esetben feltétele, hogy a szervizelést vagy az alkalmi javításokat a márkaszervizben végeztessük el. Ennek elvileg ellentmond, hogy egy EU-s úgynevezett csoportmentességi rendelet szerint senki nem köteles márkaszervizbe hordani az autóját a jótállás megtartása érdekében, de a tapasztalatok azt mutatják, szinte mindig problematikus egy független szerviz munkája után érvényesíteni a garanciaigényünket. A márkaképviseletek ugyanis a legkisebb eltérésnél is elutasítják a garanciát, csakis olyan alkatrészeket fogadnak el, amelyek a gyári hálózatból származnak, tehát az utángyártott elemeket nyugodtan felejtsük el. Ugyanígy fontos a szervizciklus betartása, tehát ha például 15 000 kilométerenként esedékes az olajcsere, akkor ne autózzunk 23 000 kilométert két szervizelés között.
Bármelyik márkáról beszélünk, fontos tudni, hogy a „teljes körű” garancia a főegységekre vonatkozik, nem a teljes gépjárműre. A kopó, forgó alkatrészek cseréjét nekünk kell fizetnünk (azért akad kivétel, például a BMW-nél), a hifire és az akkumulátorra pedig korlátozott ideig érvényes a jótállás. Természetesen taxira, oktatójárműre speciális feltételek vonatkoznak a sokkal komolyabb igénybevétel miatt.