Manapság az Egyesült Államok haditengerészetében lévő repülőgépek nyílt tengeri üzemeltetésének kulcskérdése az üzemanyaggal való ellátás. Az anyahajók és a repülők is hónapokat töltenek a nyílt vízen, és külön flottát kell fenntartani tartályhajókból, amelyek úszó benzinkutakként biztosítják az utánpótlást. 2011-ben 2,7 milliárd liter speciális üzemanyagra volt szükség a repülők ellátásához, ami szinte már egy külön iparágat jelent.
Üzemanyag: csak hidrogén és szén-dioxid kell hozzá
Az elmélet, amelynek mentén a haditengerészet kutatói elindultak, rendkívül egyszerű. A ma felhasznált üzemanyagok folyékony szénhidrogének. Hidrogénből és szén-dioxidból állnak. Az óceánokban rendelkezésre álló tengernyi víz pedig bőven tartalmaz hidrogént, valamint literenként 100 mg szén-dioxidot is. Nem kell mást tenni, mint a víz hidrogénjét elkülöníteni (az oxigén felszabadulhatna), és a rendelkezésre álló szén-dioxiddal szénhidrogént előállítani. Persze semmi sincs ingyen. Ha valamiből komoly energiát szeretnénk nyerni, akkor abba előbb legalább akkora, de általában több energiát kell befektetnünk. A megálmodott elektrokémiai folyamatot elektromos árammal kell táplálni, amihez napenergiát lehetne felhasználni, de még könnyebb lenne a hajókon egyébként is jelen lévő atomreaktorok energiáját igénybe venni.
Szennyezi a környezetet és nem olcsóbb
A haditengerészet a felvetődő problémák ellenére is lát fantáziát az új technológiában, és 6-7 év múlva remél eredményt a kutatásokból, a kísérletek már javában zajlanak. Az egyik kérdés például, hogy a környezetre nézve semmivel sem lenne kíméletesebb az új módszer, elvégre ugyanolyan üzemanyag égne el a hajtóművekben, mint eddig. A másik, hogy az így nyert üzemanyag semmivel sem olcsóbb, sőt még talán drágább is, mint a jelenlegi. Legfeljebb a tengerészetet függetleníti az olajkutaktól, és a logisztikát egyszerűsíti, azaz mindkét szempont alapján önállósítja egy-egy anyahajó és kíséretének ellátását.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!