Sikerülhet-e tengervízből üzemanyagot csinálni?

Az amerikai haditengerészet kutatói keresik a sugármeghajtású repülők üzemanyag-ellátásának egyszerűbb és olcsóbb módját. Vajon megtalálták?

2012. 11. 14. 10:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Manapság az Egyesült Államok haditengerészetében lévő repülőgépek nyílt tengeri üzemeltetésének kulcskérdése az üzemanyaggal való ellátás. Az anyahajók és a repülők is hónapokat töltenek a nyílt vízen, és külön flottát kell fenntartani tartályhajókból, amelyek úszó benzinkutakként biztosítják az utánpótlást. 2011-ben 2,7 milliárd liter speciális üzemanyagra volt szükség a repülők ellátásához, ami szinte már egy külön iparágat jelent.

Üzemanyag: csak hidrogén és szén-dioxid kell hozzá

Az elmélet, amelynek mentén a haditengerészet kutatói elindultak, rendkívül egyszerű. A ma felhasznált üzemanyagok folyékony szénhidrogének. Hidrogénből és szén-dioxidból állnak. Az óceánokban rendelkezésre álló tengernyi víz pedig bőven tartalmaz hidrogént, valamint literenként 100 mg szén-dioxidot is. Nem kell mást tenni, mint a víz hidrogénjét elkülöníteni (az oxigén felszabadulhatna), és a rendelkezésre álló szén-dioxiddal szénhidrogént előállítani. Persze semmi sincs ingyen. Ha valamiből komoly energiát szeretnénk nyerni, akkor abba előbb legalább akkora, de általában több energiát kell befektetnünk. A megálmodott elektrokémiai folyamatot elektromos árammal kell táplálni, amihez napenergiát lehetne felhasználni, de még könnyebb lenne a hajókon egyébként is jelen lévő atomreaktorok energiáját igénybe venni.

Szennyezi a környezetet és nem olcsóbb

A haditengerészet a felvetődő problémák ellenére is lát fantáziát az új technológiában, és 6-7 év múlva remél eredményt a kutatásokból, a kísérletek már javában zajlanak. Az egyik kérdés például, hogy a környezetre nézve semmivel sem lenne kíméletesebb az új módszer, elvégre ugyanolyan üzemanyag égne el a hajtóművekben, mint eddig. A másik, hogy az így nyert üzemanyag semmivel sem olcsóbb, sőt még talán drágább is, mint a jelenlegi. Legfeljebb a tengerészetet függetleníti az olajkutaktól, és a logisztikát egyszerűsíti, azaz mindkét szempont alapján önállósítja egy-egy anyahajó és kíséretének ellátását.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.