Mély gyász és csönd: a harangok is Rómába mennek

Utazó harangok, böjt és mély gyász, ami mögött ott a feltámadás öröme – az mno.hu összeszedte a húsvéti szent három nap legfontosabb népszokásait.

kn
2013. 03. 28. 6:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A húsvét a kereszténység legnagyobb ünnepe, Jézus Krisztus kereszthalálára és feltámadására emlékezünk. Isten Fia szolidaritást (sorsközösséget) vállalt az emberrel a szenvedésben is, kereszthalálával megváltotta minden ember bűnét, feltámadásával pedig győzelmet aratott a halál felett.

Nagycsütörtök az utolsó vacsora, Jézus elárultatásának és elfogatásának a napja. A nagycsütörtöki szentmise a lehető legnagyobb ünnepélyességgel kezdődik: zúgnak a harangok, megszólalnak a csengők és az orgona is. A könyörgések után kíséret nélkül énekel a nép, a csengőt a kereplő váltja fel. A néphagyományban az él, hogy ilyenkor a harangok Rómába mennek. Az orgona és a csengők legközelebb a nagyszombati esti szentmisén (feltámadási szentmise) hangoznak fel ismét, ekkor térnek vissza Rómából.

„A néphagyomány a harangok elnémulását vidékenként más-más módon magyarázta. A bánáti német szülők apró gyermekeiknek azt mondták, hogy a harangok Máriaradnára repültek, hogy húsvéti szentgyónásukat ott ők is elvégezzék. ( ) Azt is tartották, hogy a harangok azért mennek Rómába, mert az a világ szíve, ahonnan hangjuk az egész földre elhallatszik; a föltámadáskor megszólaló harangot Rómából vélték hallani” – olvasható a Magyar Katolikus Lexikonban.

A krisztusi lábmosásra emlékezve régebben a papok megmosták a hívők lábát, később ezt a szokást már csak a székesegyházban tartották: a püspök maga mosta meg 13 kispapjának a lábát. A lábmosás mellett a nagycsütörtök másik jelentős momentuma a néphagyományban a virrasztás. Ilyenkor a hívek az útszéli keresztekhez vonulnak és az Olajfák hegyén imádkozó Jézusra emlékeznek.

A húsvéti szent három nap második napja nagypéntek, Jézus szenvedésének, halálának és temetésének napja. A katolikus néphagyományban ez a nap a mély gyász és a böjt napja. „Régebben hozzátartozott a hallgatás, a csönd, melyben a tűz is kialszik, a tükröt fekete kendővel takarják le, az órát megállítják, illetve nem húzzák föl; úgy jártak-keltek, mint akiknek halottjuk van a háznál” – számol be a Magyar Katolikus Lexikon. Ezen a napon régen csak hideg ételt (kenyér, só, száraz növényi eledel) ettek és azt is csak egyszer. A legények, ha nagypénteken el is mentek a nekik kedves lányhoz, nem találkoztak vele, csak fekete szalagot kötöttek a kapuhoz közeli fára – olvasható a Magyar Katolikus Lexikonban.

A népszokások közül a nagypénteki hajnali fürdést is érdemes kiemelni. „Felsőszemeréden hajnali 2-3 óra körül mentek a fiatalok a patakra mosakodni. A mosakodás mindig a víz folyásával szemben és visszakézből történt. A mosakodás után a patak vizéből haza is vittek és a húsvéti ünnepek alatt is azzal mosakodtak. ( ) Némely vidéken az állatokat is megitatták a patak vizéből, máshol a lovakat úsztatták meg a folyó vizében” – áll a Magyar Néprajzi Lexikonban.

Igen gazdag nap népszokásokban a nagyszombat is, a húsvéti szent három nap harmadik napja, Jézus sírban pihenésének ideje. A népszokások ezen a napon a szentelt tűz és víz köré csoportosulnak. A nagycsütörtökön kioltott tűz a megszentelt tűz parazsától lobban lángra újra, ebből lesz az új tűz. „A nagyszombati új tüzet, számos helyen a temetőből összehordott korhadt keresztfák tüzét szentelte meg a pap. ( ) A keresztfák tüzéről meggyújtott húsvéti gyertya fényénél a küzdő, szenvedő és diadalmas egyház találkozott” – olvasható a Magyar Katolikus Lexikonban.

A nagyszombati szent vízhez is jellegzetes hagyományok kapcsolódtak. „A pap karingben, fehér stólával a keresztkútból merített, s a vízzel elindult a lakóházak megszentelésére. E nagyszombati házszentelés emlékezetét több helyen őrzi a hívő nép, főleg a székelység. Csíkménaságon a pap a templom udvarán csöbrökben odakészített vizet szentelte meg, ebből mindenki merített, s otthon a pimpóval (virágvasárnapi szentelt barkával) a családbeliek hintették meg a jószágot, udvart, gazdasági épületeket. Nagybetegnek ebből a szenteltvízből inni adtak” – áll a Magyar Katolikus Lexikonban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.