110 éves a Ford

Száztíz éve, 1903. június 16-án alapította meg Henry Ford Detroitban a Ford Motor Companyt, a világ egyik legnagyobb autóipari vállalatát.

tt
2013. 06. 16. 16:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ír bevándorlóktól származó Henry Ford 1863-ban született. Kitűnő műszaki érzéke korán megmutatkozott, az órától a gőzgépig mindent megjavított, de legjobban a járművek érdekelték. A fiatalember 1891-ben mérnökként helyezkedett el a detroiti Edison Electric Companynél, 1893-tól már főmérnökként dolgozott. Eleget keresett ahhoz, hogy megalkossa első saját fejlesztésű járművét, amelyet egy kéthengeres, négy lóerős, etanolhajtású motor működtetett.

A Quadricycle bemutatója után öt évvel, 1901. november 3-án megalapította az első, saját nevén futó cégét, a Henry Ford Companyt, ahonnan 1902. augusztus 22-én a részvényesekkel való vitája miatt kilépett, magával vitte a névjogot, egy versenyautó terveit és 900 dollárt. (Az otthagyott cég Cadillac autógyárként működött tovább.)

Második, ma is prosperáló vállalatát, a Ford Motor Companyt 1903. június 16-án hozta létre, a 28 ezer dollár alaptőkét 12 befektető (elsősorban a később önállósuló Dodge fivérek) adták össze. A cégalapításhoz jó hírverésnek bizonyult az akkori gyorsasági bajnok, Alexander Winton és a Ford által tervezett új versenyautót, a Ford 999-est kormányozó Barney Oldfield közötti autóverseny, amely az utóbbi győzelmével ért véget.


A detroiti Mack Avenue-n lévő üzemben az első években csak napi néhány autót gyártottak, az A-modellt 2-3 fős szerelőcsapatok rakták össze a többségében beszállítóktól érkező alkatrészekből. Ford azonban a luxusautó-gyártást támogató részvényesekkel szemben olcsó és megbízható autóról álmodott, amit bárki megvehet, és széles tömegek közlekedési eszközévé válhat.

A népautó terveinek elkészítésével az 1905-ben a céghez csatlakozó magyar Galamb Józsefet bízta meg, így született meg az autózást forradalmasító T-modell, amelynek első eladásra szánt darabja 1908. október 1-jén gördült le a gyártósorról. Az egyszerűen kezelhető, megbízható és kedvező árú Tin Lizzie-t (Bádog Böske) húsz évig gyártották, 1918-ban az összes amerikai autó fele T-modell volt. Az 1927-ig gyártott kocsiból 15 és fél milliót adtak el, nemrég még az Évszázad autójának is megválasztották.

A T-modell volt az első autó, aminek tömeggyártása mozgó futószalagon, tipizált, csereszabatos alkatrészekkel készült, ára a kezdeti 850 dollárról 1927-re 260 dollárra csökkent. A látványos olcsóbbodás olyan munkaszervezési és technikai újításoknak volt köszönhető, mint az 1908-ban Ford által elsőként bevezetett futószalag (a szalagszerű munkaszervezést állítólag egy vágóhídon leste el). A haszonból a munkásoknak is jutott, fizetésük az első évtized alatt megkétszereződött, 1914-ben a kezdeti 2,34 dollár helyett már 5 dollár volt naponta (ez ma 110 dollárnak felel meg), munkaidejük 9 óráról 8 órára csökkent. Ford azért a biztonság kedvéért alkalmazottjait megfigyeltette, a szakszervezeteket vállalatától erőszakkal is távol tartotta.


Henry Ford 1919-ben cége összes részvényét megszerezte, s egyetlen fiát, Edsel Fordot tette meg a családi vállalkozás elnökévé, de a háttérből továbbra is ő irányított. Fia 1943-as halála után két évre visszavette a vezetést, majd 1945-ben unokája, II. Henry Ford lett az elnök. Az alapító 1947-ben, 83 évesen halt meg. Az utódok kevésbé boldogultak az egyre erősödő konkurenciával, a családnak 1979-ben le kellett mondania a vállalat vezetéséről. Ezt csak 22 év után sikerült visszaszerezniük, amikor a dédunoka, a vállalatot ma is vezető Bill Ford kisebbségi tulajdonosként ugyan, de visszakerült az elnöki székbe.

A fennállása óta jobb és rosszabb napokat is megélt Ford Motor Company napjainkban Ford márkanévvel személyautókat, illetve személy- és áruszállító járműveket gyárt, Lincoln márkanévvel luxusautókat árusít. Kisebbségi tulajdona van a japán Mazda és az angol Aston Martin cégekben. A Ford a 2010-es autóeladások tekintetében a második legnagyobb amerikai autógyártó, míg a világrangsorban az ötödik, 2011-ben a világon 164 ezer embert foglalkoztatott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.