Hazugságvizsgáló szűri a közösségi oldalakat

Hazugságvizsgálót készít a közösségi oldalakon terjedő pletykák igazságtartalmának elemzésére egy kutatócsoport.

SZB
2014. 02. 21. 5:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azonosítani fogják azt is, vajon a hamis információ terjesztésére hozták-e létre a felhasználói a profilt az adott közösségi portálon. Az a cél, hogy a rendőrség, a tűzoltóság, a mentők és más szervezetek hatékonyabban tudjanak az eseményekre reagálni.

A projekt abból a kutatásból indult, amely a 2011-es londoni zavargások alatti közösségimédia-használatot elemezte. A kutatók Twitter-bejegyzéseket, egészségügyi fórumok hozzászólásait és a Facebookon közzétett, nyilvános kommenteket vizsgálják – tudósított a BBC hírportája az öt egyetem és négy nagyvállalat közreműködésével három éven át folyó munkáról. A kutatás nevét a görög mitológia egy alakjáról, Fámáról, a hírnév és a pletyka istennőjéről kapta (Pheme).

A kutatók négy kategóriába sorolják az internetes pletykákat: spekuláció, például a kamatok emelkedéséről; vita, amilyen többek közt az MMR-oltásról folyt; félretájékoztatás és hamis információ. A rendszer a forrásokat is osztályozza, hogy hitelességüket felmérje. A kategóriák között híroldalak, újságírók, szakértők, szemtanúk, közszereplők és a közösségi médiában automatikus bejegyzéseket létrehozó robotok is szerepelnek.

A közösségi oldalakon folyó beszélgetések alakulását is vizsgálják, a forrásokat ellenőrzik, hogy megerősítik vagy cáfolják az információt. Kalina Bontcheva, a kutatás vezetője, a Sheffieldi Egyetem munkatársa elmondta: csak szöveget elemeznek, képeket nem, tehát nem vizsgálják, manipulálták-e a fotókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.