Száz kilométeres gyorsítót terveznek Genfbe

Keleten az Alpokig, nyugaton a Jura-hegységig érne, és még a Genfi-tó alatt is futna az LHC utódja.

2014. 02. 23. 18:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A CERN nem egészen két hete jelentette be, hogy a lineáris után megkezdi egy kör alakú részecskegyorsító megépítésének tanulmányozását. A több évig tartó munkát egy Genfben szervezett nemzetközi konferencián indították el. A bemutatott tervek alapján a BBC hírszolgálata szerdán arról számolt be, hogy a föld alatti gyűrű az egész várost közrefogná, és mellette eltörpülne a jelenleg rekorder részecskegyorsító.

Rolf Heuer, a CERN főigazgatója többször is emlékeztetett arra, hogy az előkészületek sok időt vesznek igénybe, a Nagy Hadronütköztetőről például már 1983-ban beszéltek, de csak három éve üzemel teljes erővel. Az új részecskegyorsító megépítése Japánt és Kínát is érdekli, európai megvalósulásának szószólói viszont azzal érvelnek, hogy a CERN már meglévő infrastruktúrája jelentősen csökkentené a költségeket, és nagyobb garanciát biztosítana a sikerre.

A gyorsítóval kapcsolatban nemcsak a helye és mérete, hanem a benne ütköztetett részecskéket illetően is nézetkülönbségek vannak – világított rá a BBC, amely szerint néhányan azt szeretnék, ha protonokat ütköztetnének benne, ahogyan az LHC-ben is. A protonnyalábokkal nagyobb energiát lehet elérni, vagyis a tudósok közelebb jutnának az ősrobbanáshoz.

Paul Collier, a CERN nyalábokkal foglalkozó részlegének vezetője szerint a Genfi-medence megfelelő helyszín lenne egy ilyen szerkezethez. A cél a 27 kilométeres Nagy Hadronütköztetőnél nyolcszor nagyobb energia elérése. A nagyobb energiával ütköztetett protonok könnyebben tudnának száguldani egy nagyobb sugarú gyűrűn, amelyet a némileg nehézséget jelentő mészkőmedencébe építenének, az irányításukban adódó többi nehézséget pedig megoldanák a CERN-ben fejlesztés alatt álló, az LHC-ban használtaknál jóval erősebb mágnesek.

Más szakértők viszont szívesebben használnának elektronokat, ahogyan az az LHC elődje, a nagy elektron-pozitron gyűrű esetében is volt. Az elektronokat könnyebb irányítani, és világosabb eredményekkel szolgálnak. Rolf Heuer egyvalamit leszögezett azok számára, akik szerint felesleges egy új gyorsító: a Higgs-bozon azonosításával nem ért véget a részecskefizika. „Csaknem ötven évig tartott, mire teljessé vált az univerzum 5 százalékát leíró standard modell. Még mindig fel kell fedeznünk a 95 százalékát” – utalt a sötét anyagra és a sötét energiára.

Egy új alagutat John Osborne, a CERN egyik mérnöke szerint minden nehézséggel együtt öt-hat év alatt ki lehetne fúrni. „Az LHC-alagúthoz 1,5 millió köbméter követ ástunk ki, ehhez azonban talán 10 milliót is ki kellene. Gondolnunk kell tehát a környezeti hatásokra, arra, hogy mihez kezdhetünk a kővel.”

Pénzről sem beszél egyelőre senki, főleg az után, hogy Rolf Heuer azt mondta: „Helytelen volna bármiféle számot említeni, még rosszabb lenne, hogy mindenki megjegyezné.” A főigazgató bízik abban, hogy partnerek bevonásával megvalósítható lesz a javaslat.

Szakemberek hozzávetőleg öt évig tanulmányozzák a gyűrű megvalósításának lehetőségét. Addigra a magasabb energián újrainduló LHC által kapott eredmények is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy eldöntsék, milyen lesz a jövő részecskegyorsítója. Azt követően újabb öt évbe telne egy részletes terv megalkotása, a helyszín kiválasztása, a nemzetközi jóváhagyás megszerzése, valamint a finanszírozás biztosítása. Maga a gyorsító tíz év alatt épülne meg, vagyis optimistábbak szerint pont akkorra, 2035-re lenne készen, amikor az LHC-t nyugdíjazzák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.