A 2013-as olvadás során jelentős előrelépés történt a jégtakaró előző évi kiterjedéséhez képest – amikor rekordalacsony volt. De a tudósok figyelmeztetnek, hogy a hosszú távú tendenciák a legfontosabbak most, mivel a legtöbb előrejelzés azt mutatja, hogy a Jeges-tenger időszakosan jégmentes lesz az évszázad közepére, ha nem előbb. Emellett a mérések azt is jelzik, hogy a tengeri jég térfogata közel van a valaha mért legalacsonyabb szinthez; utalva rá, hogy a jégtakaró szokatlanul vékony és sérülékeny.
A 2013. szeptember 18-i adatok alapján a sarkköri jégtakaró kiterjedése körülbelül 5 millió négyzetkilométer volt. Ez jóval meghaladja az előző évben, ugyanazon a napon mért értéket, de így is jóval az 1981–2010 közötti időszak átlaga alatt marad, az amerikai NSIDC (National Snow and Ice Data Center) adatai alapján. A hivatalos bejelentés a jégtakaró minimumáról február 21-én történt meg.
A jégtakaró hosszú távú csökkenése – kiterjedésben és vastagságban egyaránt – nagyrészt a természetes változékonyság és az emberi tevékenység miatti melegedés következménye. Az Északi-sarkon a felmelegedés közel kétszeres, mint a Föld többi részén. Ahogy az elmúlt években volt már rá példa, úgy 2013-ban is az olvadás után a jég szokatlanul vékony volt, aminek következtében jóval érzékenyebb az időjárás változására. Szakértők szerint ebben az évben az időjárás sokkal kedvezőbb volt ahhoz, hogy több jég maradjon meg a nyár folyamán, mint az előző pár évben. A jégréteg vékonysága viszont jelzi, hogy egy újabb rekordalacsony érték fog bekövetkezni a közeljövőben.
„Alapvetően a nyár kissé hűvösebb volt, mint az elmúlt néhány évben” – mondta Julienne Stroeve, az NSIDC kutatója egy interjúban. „Annak ellenére, hogy a jég valószínűleg vékonyabb, mint az elmúlt télen, a CryoSat becslései alapján, a viszonylag hűvösebb nyár következtében nagy része megmaradt.”
A jégtakaró csökkenése ezen a nyáron lehetővé tette a tengeri hajózás, illetve a gáz- és olajfúrás megnövekedését az Északi-sarkon. Viszont miközben ezek megvalósulhattak, a jég eltorlaszolta az északnyugati átjárót, így megakadályozva több előre tervezett utat a híres vízi útvonalon, mely a modern történelemben 2007-ben nyílt meg először. Az északi tengeri út, mely Oroszország északi partjai mentén fut, szintén megnyílt egy rövidebb időre szeptemberben az NSIDC szerint.