Az új uniós szabályok szerint az új személygépkocsikat és kisteherautókat az első forgalomba helyezést követően négy évvel kell majd először levizsgáztatni, azt követően pedig minden második évben. A taxiként vagy mentőautóként használt járműveket, buszokat, teherautókat viszont évente kell műszaki vizsgára vinni. Az új szabályozás abban szabad kezet ad a tagállamoknak, hogy ennél sűrűbben is előírhatják a járművek kötelező műszaki vizsgáztatását.
Az „öregek” megúszhatják a vizsgát
Mentességet adhatnak a tagállamok a kötelező, rendszeres műszaki vizsgáztatás alól a veterán gépjárműveknek, a diplomáciai testületek autóinak, a mezőgazdasági és erdészeti járműveknek és az olyan gépkocsiknak, amelyeket kizárólag kis szigeteken használnak.
Az új szabályozás a műszakivizsga-központokkal szembeni technikai elvárások minimumát is lefekteti, ahogyan azt is, milyen képzettséggel kell rendelkezniük a vizsgáztatóknak, a vizsgán pedig a biztonsági előírások teljesítése mellett a járművek környezetre gyakorolt hatását is ellenőrzik majd.
Az új jogszabály hatálybalépését követően a vizsgáztató rendelkezésére áll majd, hogy előző alkalommal mit mutatott a jármű kilométer-számlálója, így könnyebben kiszűrhető lesz a számláló visszatekerése, manipulálása, amelyet az uniós szabály büntetéssel sújtható szabálysértésnek minősít.
Az unión belül költözők életét könnyítheti meg az az új előírás. Ennek értelmében ha valaki az egyik tagállamból egy másikba költözik, és autóját is forgalomba akarja helyezni az új országban, akkor az ottani hatóság köteles lesz elfogadni az előző műszaki vizsga érvényességét, ha az előző országban is legalább ugyanolyan időközönként kell vizsgáztatni az adott járművet. Emellett az irányelv alapelvként rögzíti azt is, hogy a műszaki vizsga érvényessége tulajdonosváltás esetén is megmarad.
Az egyik hétfőn elfogadott irányelv azt is szabályozza, hogy az EU tagállamainak kötelező elektronikus adatbázist vezetniük minden járműről az ország területén, a műszaki adatokhoz a vizsgáztatók is hozzáférést kapnak, az elektronikus adatnyilvántartás pedig megkönnyíti a tagállamok közötti információcserét például abban az esetben, ha egy tagország valamelyik hatósága egy másik országban bejegyzett autó jogállása iránt érdeklődik.