Az európai múzeumlátogatók hamarosan képesek lesznek testre szabni saját kulturális tapasztalatszerzésük módját még az előtt, hogy kimozdulnának otthonról. Az innovatív eszköz a mobil technológia, a kiterjesztett valóság és a földrajzi helymeghatározás segítségével a hagyományos múzeumlátogatást személyes, interaktív történetmesélésen alapuló élménnyé varázsolja.
Az európai akadémiai, ipari és kulturális szervezetekből álló konzorcium uniós forrás segítségével kifejlesztett egy olyan mobil technológiát, amellyel a látogatók a múzeumi weboldalak által biztosított tartalom segítségével személyre szabott, interaktív útvonalat hozhatnak létre. A CHESS nevű alkalmazás okostelefonokra és táblagépekre is letölthető.
„A tárlatvezetés lineáris élmény, amelynek során a látogató passzív marad. A CHESS alkalmazás a múzeumlátogatás során a játék élményét kínálja, amely révén a látogatók aktívan és lelkesen fogadhatják be a kulturális örökségekről szóló információkat. Az alkalmazás informatív, felkelti a látogatók érdeklődését és még szórakoztató is. Ez létfontosságú a látogatók figyelmének fenntartásához, különösen a fiatalabbak esetében, akik szeretnek elmerülni mobil eszközeik játékaiban” – mondja dr. Olivier Balet, a projektet koordináló francia Diginext vállalat képviseletében.
A Kulturális örökség megtapasztalása szociális-személyes interakciók és történetmesélés révén (CHESS, Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling) projektet az Európai Bizottság több mint 2,8 millió euróval támogatja. A projekt célja, hogy a múzeumlátogatást vonzó és lebilincselő élménnyé varázsolja mindenki számára.
Az EU által finanszírozott projekt keretében a francia, görög, brit és német partnerek közreműködésével kifejlesztett CHESS technológiát a március 10–11-én megrendezésre kerülő innovációs kongresszuson mutatják be Brüsszelben.