Sok mindenről tudhat a mobilszolgáltató

Egyre kiforrottabb az okoskészülék-piac, orwelli megoldások a fejlesztői boszorkánykonyhákban.

Bodacz Péter
2014. 03. 01. 10:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben készülékfronton elsősorban a minőségi kérdésekben – gyorsaság, kapacitás, felhasznált anyagok, javuló kijelzőadottságok – figyelhető meg egyébként igen látványos fejlődés, a tartalomszolgáltatási ágazat, valamint a mobiltelefónia háttérinfrastruktúráját nyújtó hálózatfejlesztők és a távközlési cégek egyaránt újabb szolgáltatási, működési modellekre fókuszálnak.

A távközlési iparág egészének ilyen módú, az idei barcelonai Mobil Világkongresszuson (Mobile World Congress, MWC) is megtapasztalható felosztása egyszersmind azt is mutatja, hogy a mindenre (telefonálásra, internetezésre, multimédiás tartalmak előállítására és megtekintésére, dokumentumok tárolására, online megosztására és még sorolhatnánk) alkalmas készülékek ma már bárki számára elérhetőek, a szolgáltatásnyújtáshoz szükséges, egyébként véges sávszélességet pedig minél hatékonyabban kell kihasználni.

A világviszonylatban is meghatározó hálózatirendszer-gyártó és -fejlesztő társaságok azon dolgoznak, hogy minél kisebb energiaigényű és minél nagyobb adatátvitelre képes megoldásokat kínáljanak a távközlési cégek számára, amelyek legfőbb üzleti célja, hogy szolgáltatásaikat a lehető legtöbb helyen elérhetővé tegyék. Ezen fejlesztések jelentős részével nem, vagy csak közvetlenül találkozik egy hétköznapi felhasználó, ugyanakkor érdemes tudni, milyen csatornákon keresztül kapunk és hagyunk információkat.

A hazánkban kutatóközpontot fenntartó Ericsson például – sok egyéb, a városok mobilinternet-lefedésének optimalizálását célzó megoldás mellett – olyan, a Royal Philipsszel közösen kifejlesztett köztéri villanyoszlopot mutatott be, amely egyben bázisállomásként is funkcionál. A rendszer, amellett, hogy az eddigi megoldásoknál jelentősen kevesebb áramot igényel (mind világításra, mind a távközlési hálózat megteremtésére), azért is hiánypótló megoldásnak számít, mert az eddigi, városokban jellemzően magasabb házak tetejére szerelt bázisállomások bizonyos területeket nem tudtak gazdaságosan „beszórni”. Vagy ezt orvosolandó a jelszint erősítésével rendkívül sok energiát kell használni.

Az Ericsson szintén a hálózatkihasználtság optimalizációjára egyéb, szoftveres rendszert is kínál a távközlési társaságoknak. A cég által bemutatott rendszer képes a másodperc törtrésze alatt analizálni több millió ügyfél vagy gép pillanatnyi mobilinternet-használatával kapcsolatos információit. Az újságírók számára tartott prezentáción az aktuálisan leglátogatottabb weboldalakat felsoroló grafikon kiugróan magas Facebook- és Google-használatot mutatott – hétköznap, munkaidőben –, a bekapcsolt készülékek típusát jelző adatsoron pedig a világpiaci trendek köszöntek vissza: toronymagasan vezet a Samsung, de sokan nyomogatják iPhone-jukat, vagy LG és Huawei feliratú kütyüjeiket is.

Az adatok ilyen pontos ismerete a cég szerint azért fontos, hogy a pillanatnyi használati terhelésekhez igazítsák a hálózati kapacitásokat, ugyanakkor nem lehet nem észrevenni: minden technológiai feltétel adott ahhoz, hogy a személyünkhöz köthető legváltozatosabb információkat is begyűjtse rólunk távközlési szolgáltatónk, kezdve a pillanatnyi tartózkodási helyünktől a fogyasztási szokásainkon át az érdeklődési körünkig.

A már-már az 1984 című Orwell-regényt idéző figyelem mellett – bár ettől korántsem függetlenül – említésre méltó az Ericsson szintén Barcelonában bemutatott okospapírja is. A svéd társaság már régóta tesztel olyan megoldásokat, ahol az emberi test válik vezetővé, csakúgy, mint például egy USB-kábel. A lényeget tekintve itt sincs másról szó: a különleges tintával kinyomtatott szöveg puszta megérintésével automatikusan a zsebünkben lévő okostelefonra vándorolhat az információ.

Szintén a hálózati optimalizációra koncentrál a kínai Huawei is: a hazánkban gyártókapacitással, nyártól pedig kutatóközponttal is jelen lévő kínai cég bázisállomásai – hasonlóan az Ericsson fejlesztéseihez – a hálózat optimalizációját és az energiatakarékosságot tűzik ki célul, különös tekintettel a negyedik generációs mobilinternet térnyerésével párhuzamosan növekvő igények kielégítésére. A cég emellett szemmel láthatóan nagy erőkkel a végfelhasználói eszközökre is koncentrál.

A Huawei MWC-n bemutatott repertoárja – minőségi anyagokból készült, erős akkumulátorral és nagy tárhellyel ellátott, a prémiumkategóriás megjelenésű tabletjeivel, telefonjaival, valamint új fejlesztésű okosórájával – jól példázza az egész kütyüpiacot: az okostelefonok és a táblagépek egyre inkább kiforrott termékekként kerülnek a piacra, a látványosabb újítások pedig a kiegészítő eszközöknél érhetők tetten.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.