Ma 30 éves a világ legsikeresebb játéka

1984-ben egy orosz programozó készítette el a Tetris játékot, mely azóta világsikerré vált.

SZB
2014. 06. 06. 12:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alexej Pazsitnov a nyolcvanas években programozóként dolgozott a Szovjetunióban, és 1984-ben készült el a Tetris nevű játékprogramjával, melyet egy Electronica 60 elnevezésű számítógépen írt meg. Maga a szó a görög tetra (jelentése négy), és a tenisz szóból ered, ami Pazsitnov kedvenc sportja volt. A zseniális szakember a kódot aztán megosztotta barátaival, ismerőseivel, akik átírták azt IBM PC-re, és rövid időn belül az alkalmazás elterjedt a Szovjetunió határain belül

Pazsitnov később így nyilatkozott a játék első változatáról: „A program nem volt bonyolult, akkor még nem gyűltek a pontok, nem volt szintlépés, mégsem tudtam abbahagyni a játékot, annyira magával ragadott”.

Két évvel később, 1986-ban a Tetris átlépte a határt, ráadásul magyar programozóknak köszönhetően! Hazánkban készítették el ugyanis a szoftver Apple II, valamint a Commodore 64-es változatát, amire aztán felfigyelt az Andromeda nevű brit cég, és megpróbálta felvenni a kapcsolatot Alexej Pazsitnovval a szerzői jogok megvásárlása ügyében. Persze akkoriban ez nem volt túl egyszerű, a következő két év jogilag igencsak kaotikusan alakult, nem is sikerült a szerződést aláírni, ettől függetlenül 1987-ben elkészült egy továbbfejlesztett IBM-es változat, majd hamarosan piacra került a játék Commodore 64-re, Amigára, Atari ST-er and Apple II-re.

1988-ban aztán a szovjetek létrehozták az Elektronorgtechnica nevű céget, abból a célból, hogy utólag bár, de értékesítsék a jogokat, ami végül sikerült is, azonban természetesen szegény Alexej Pazsitnov semmilyen módon nem részesült a profitból, legfeljebb kapott egy kitüntetést...

1989-ben a Nintendo 35 millió Tetris játékot adott el a Game Boyhoz, ami hatalmas sikernek számított. 1991-ben, a Szovjetunió szétesése után Alexej Pazsitnov az USA-ba utazott, ahol felvette a kapcsolatot Henk Rogersszel, akivel régen is tárgyalt a jogokról, és Rogers minden segítséget megadott neki, hogy az orosz zseni végre megkapja az őt illető juttatást a Tetris után. Végül erre csak 1996-ban került sor, addig tartott a jogi huzavona. Pajitnov ugyanabban az évben el kezdett dolgozni a Microsoftnál, és rengeteg játék elkészítésében főszerepet vállalt egészen 2005-ig.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.