Romjaikból is felépítik múltunk örökségét

A Velencei Chartát szinte csak a szakma ismeri, holott közös örökségünkről van szó.

Bárány Krisztián
2014. 06. 21. 13:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Velencei Charta 50. születésnapján mit ünnepelhet a magyar műemlékvédelem? Régész-történészként hogyan értékeli ennek a fél évszázadnak az eredményeit? Arra is kíváncsi lennék, hogy ebből mi az, amit egy átlagember láthat, érezhet. Mit köszönhet a kartának a magyarság?
– A műemlékvédelem mint kategória igen szenzitív elméleti és alkalmazott tudományok metszéspontjában áll, mint az építészet, művészettörténet, régészet és ezek számos rokon és segédtudománya. A Velencei Charta (magyarul ma már karta) talán a legismertebb a műemlékekkel foglalkozó karták közül. Ezekből sokféle létezik – például: régészeti örökség védelme, víz alatti kulturális örökségek védelme, népi építészet örökségének védelme, történet faépítmények megőrzésének irányelvei stb. – nemcsak tematikák szerint, de történeti fejlődésük is folyamatos, azaz a szakmák időnként újraértelmezik, modernizálják alapelveiket.


A Velencei Charta ebben az értelemben egyféle mérföldkő, amelyhez viszonyulni lehet és kell. Nagyon nehéz lenne most néhány mondatban összefoglalni, hogy mit jelent és jelentett pró és kontra ez a szellemiség a magyar műemlékvédelem számára az elmúlt ötven évben. Talán a konferencia színes előadói palettája alapján lehet majd bepillantást nyerni ebbe a meglehetősen eklektikus világba. Annyi bizonyos, hogy az elmúlt évtizedek helyreállított műemlékei valamilyen módon hordozzák a karta szellemiségét, tehát szinte mindenki találkozott vele, akkor is, ha nem is tud róla. Ez lehetett pozitív élmény, de negatív is. A térdmagasságú falakat szokták példaként emlegetni, de ne feledjük: még a pusztulófélben lévő műemlékeknek is van köze a kartához.

– Milyen aktualitásai vannak ma a Velencei Chartának? A konferencia első előadása éppen az egyezmény időszerűségeiről szólt.
– Ahogyan utaltam rá, azóta léteznek új megfogalmazású, aktualizált karták, mint a krakkói 2000-es vagy a 2008-as ICOMOS a kulturális örökség helyszínekről, amelyek figyelembe veszik az eddigi tapasztalatokat, de nagyon fontosnak gondolom, hogy ezek a nemzetközi karták nemzetközi kitekintést adnak, ugyanakkor a tapasztalatok leszűrése nemzeti szinten elengedhetetlen. Talán erre most jó lehetőség egy ilyen kerek évforduló. Nagy kérdés persze mindig, hogy egy szakma mennyire képes objektíven értékelni saját teljesítményét, csak a szépre és jóra emlékszik, vagy szembe tud nézni a kudarcokkal is? Megítélésem szerint nem a Velencei Charta megfogalmazásai, hanem azok értelmezése a döntő. Úgy gondolom, hogy a probléma többnyire abból adódott, amikor valamit egyszerűen szó szerinti ortodox módon akartak kezelni. Az időszerűséget leginkább a gondolkodásmód határozza meg.

– Melyek azok a legégetőbb, legfontosabb kérdések, amelyeket Ön szerint tárgyalni kell egy ilyen konferencián?
– Sok olyan műemlék vár ma is megmentésre, ahol az utolsó órában vagyunk. Azt gondolom, ennél nincs fontosabb ezen a területen. A másik fő kérdés pedig szerintem a már említett 2008-as ICOMOS karta egyik alapvető pontja: a fenntartható fejlődés. Ez kompromisszumokat jelent minden érdekelt részéről. Ma leginkább ebben látom a hiányt.

– Hogyan értékelné a status quót? A váraink, várromjaink mennyire lehetnek versenyképesek jelenleg például a turizmus szempontjából? Ez is egy fontos szempont, talán az egyik legfontosabb, hiszen a múzeumok, várak, szabadidőparkok is versenyben vannak a közönség odacsábításáért.
– Szerintem nincs ellenérdekeltségünk. A kulturális turizmusban vagyunk érintettek, és ez szerintem jó értelemben az egyik legnagyobb piaci lehetőség manapság. A vár vonzza a turistákat, de csak akkor, ha van benne tartalom és egész napos programot kínál, például a gyerekeknek egy kalandparkot a vár mellett, éttermet, szállást. Viszont ezeket a programokat koordinálni kell, ne mindenhol egyszerre legyenek hétvégi várnapok, ne ugyanazt a lovagi tornát, csatát lássák az érdeklődők, legyen minden helyszínnek karaktere. Ebből ugyan nem fogunk palotákat építeni, de juthat a rekonstrukciókra, kiállításokra, műkincsekre, ásatásokra.

– A vármúzeum területén milyen kutatások, ásatások folynak? Mit tudhat a nagyközönség a híres kápolnáról s a studiolóról? Mikor nyitja meg kapuját a turisták előtt?
– Jelenleg egy nagy felújítás közepén vagyunk, melyet az Európai Unió és a magyar kormány is támogat. Ez néha meglepetéseket, új eredményeket is hoz. Most egy eddig soha nem látható építéstörténeti részt mutathatunk majd be, ahol a római tégláktól az István kori ajtón és a gótikus falakon át a barokk kori ciszternáig szinte minden egy helyen megtalálható. Nemcsak a régi palotarész újul meg, hiszen 13 év után újra látható a királyi kápolna és a jövő év elején a Vitéz János-féle studiolo is újra látogatható lesz. Mindenki eldöntheti azt is, hogy mennyire győzik meg a művészettörténészek pró és kontra érvei afelől, hogy tényleg Botticelli festette-e az erények freskóit.

A Velencei Charta 50. „születésnapján” mit ünnepelhet a magyar műemlékvédelem? Régész-történészként hogyan értékeli ennek a fél évszázadnak az eredményeit? Arra is kíváncsi lennék, hogy ebből mi az, amit egy átlagember láthat, érezhet? Mit köszönhet a Kartának a magyarság?

– A műemlékvédelem, mint kategória igen szenzitív elméleti és alkalmazott tudományok metszéspontjában áll, mint az építészet, művészettörténet, régészet és ezek számos rokon és segédtudománya. A Velencei Charta (magyarul ma már Karta) talán a legismertebb a műemlékekkel foglalkozó karták közül. Ezekből sokféle létezik, (pl: régészeti örökség védelme, víz alatti kulturális örökségek védelme, népi építészet örökségének védelme, történet faépítmények megőrzésének iránylevei stb.) nemcsak tematikák szerint, de történeti fejlődésük is folyamatos, azaz a szakmák időnként újra értelmezik, modernizálják alapelveiket. A Velencei Karta ebben az értelemben egyféle mérföldkő, amelyhez viszonyulni lehet és kell. Nagyon nehéz lenne most néhány mondatban összefoglalni, hogy mit jelent és jelentett pro és kontra ez a szellemiség a magyar műemlékvédelem számára az elmúlt 50 évben. Talán a konferencia színes előadói palettája alapján lehet majd bepillantást nyerni ebbe a meglehetősen eklektikus világba. Annyi bizonyos, hogy az elmúlt évtizedek helyreállított műemlékei valamilyen módon hordozzák a karta szellemiségét, tehát szinte mindenki találkozott vele akkor is ha nem is tud róla. Ez lehetett pozitív élmény is, de lehetett negatív is. A térd magasságú falakat szokták példaként emlegetni, de ne feledjük: még a pusztuló félben lévő műemlékeknek is van köze a kartához.

 

Milyen aktualitásai vannak ma a Velencei Chartának? A konferencia első előadása éppen az egyezmény időszerűségeiről fog szólni...

– Ahogyan utaltam rá, azóta léteznek új megfogalmazású aktualizált karták,mint a Krakkói 2000-es vagy a 2008-as ICOMOS a kulturális örökség helyszínekről, amelyek figyelembe veszik az eddigi tapasztalatokat, de nagyon fontosnak gondolom, hogy ezek a nemzetközi karták nemzetközi kitekintést adnak, ugyanakkor a tapasztalatok leszűrése nemzeti szinten elengedhetetlen. Talán erre most jó lehetőség egy ilyen kerek évforduló. Nagy kérdés persze mindig, hogy egy szakma mennyire képes objektíven értékelni saját teljesítményét, csak a szépre és jóra emlékszik, vagy szembe tud nézni a kudarcokkal is? Megítélésem szerint nem a Velencei Karta megfogalmazásai, hanem azok értelmezése a döntő. Úgy gondolom, hogy a probléma többnyire abból adódott amikor valamit egyszerűen szó szerinti ortodox módon akartak kezelni. Az időszerűséget leginkább a gondolkodásmód határozza meg.

 

Melyek azok a legégetőbb, legfontosabb kérdések, amelyet Ön szerint tárgyalni kell a konferencián?

– Sok olyan műemlék vár ma is megmentésre ahol az utolsó órában vagyunk. Azt gondolom ennél nincs fontosabb ezen a területen. A másik fő kérdés pedig szerintem a már említett 2008-as ICOMOS karta egyik alapvető pontja a fenntartható fejlődés. Ez kompromisszumokat jelent, minden érdekelt részéről. Ma leginkább ebben látom a hiányt.

 

Hogyan értékelné a status quo-t? A váraink, várromjaink mennyire lehetnek versenyképesek jelenleg pl. a turizmus szempontjából? Ez is egy fontos szempont, talán az egyik legfontosabb, hiszen a múzeumok, várak, szabadidőparkok is versenyben vannak a közönség odacsábításáért.

– Szerintem nincs ellenérdekeltségünk. A kulturális turizmusban vagyunk érintettek és ez szerintem jó értelemben az egyik legnagyobb piaci lehetőség manapság. A vár vonzza a turistákat, de csak akkor, ha van benne tartalom és egész napos programot kínál, például a gyerekeknek egy kalandparkot a vár mellett, éttermet, szállást. Viszont ezeket a programokat koordinálni kell, ne mindenhol egyszerre legyenek hétvégi várnapok, ne ugyan azt a lovagi tornát, csatát lássák az érdeklődők, legyen minden helyszínnek karaktere. Ebből ugyan nem fogunk palotákat építeni, de juthat a rekonstrukciókra, kiállításokra, műkincsekre, ásatásokra.

 

Ha már Esztergom, a Vármúzeum területén folynak-e ásatások, illetve egyéb munkálatok? Mit tudhat a nagyközönség a híres kápolnáról, s a studiolo-ról? Mikor nyitja meg kapuját a turisták előtt?

– Jelenleg egy nagy felújítás közepén vagyunk melyet az Európai Unió és a Magyar Kormány is támogat. Ez néha meglepetéseket, új eredményeket is hoz. Most egy eddig soha nem látható építéstörténeti részt mutathatunk majd be, ahol a római tégláktól az István kori ajtón és a gótikus falakon át a barokk kori ciszternáig szinte minden egy helyen megtalálható. Nem csak a régi palotarész újul meg, hiszen 13 év után újra látható a királyi kápolna és a jövő év elején a Vitéz János-féle studiolo is újra látogatható lesz. Mindenki eldöntheti azt is, hogy mennyire győzik meg a művészettörténészek pro és kontra érvei afelől, hogy tényleg Botticelli festette-e az erények freskóit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.