Harminc éve halt meg a közvélemény-kutatások atyja

„Kételkedj mindenben, kérdőjelezz meg mindent, légy radikális” – mondta Gallup. Harminc évvel ezelőtt halt meg.

kn
2014. 07. 26. 15:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1901. november 18-án született Gallup újságírói, majd pszichológiai tanulmányokat folytatott, elve már ekkor az volt: „Kételkedj mindenben, kérdőjelezz meg mindent, légy radikális.” Diplomájának megszerzése után egyetemeken tanított, majd 1932-ben a New York-i Young and Rubicam (Y&R) reklámcéghez került. Kezdetben gazdasági jellegű felméréseket végzett, majd az újságolvasók összetételét és érdeklődését tanulmányozta, s felfigyelt arra, hogy az emberek többsége nem a címoldalt, inkább a képregényeket és színes híreket, cikkeket keresi a lapokban. A vizsgálati módszereket is finomította, így a Y&R lett az első reklámcég, amely telefonos tudományos mintavétellel mérte az országos rádiók hallgatóságát.

Gallup 1935-ben publikálta első reprezentatív mintavétellel végzett közvélemény-kutatását, egyik kérdése ma is klasszikusnak számít: „Ha ma lennének a választások, Ön kire szavazna?” Nemsokára önállósította magát, és a New Jersey állambeli Princetonban megalapította az Amerikai Közvélemény-kutató Intézetet, amely 1958 óta az ő nevét viseli. A cégnél kezdte pályafutását a világhírű reklámszakember, David Ogilvy is, aki itt sajátította el a majdani Ogilvy and Mather vállalat reklámfilozófiájának alapjait.

Közvélemény-kutatással már korábban is foglalkoztak, de az eredmények esetlegesek voltak. Az újságok a 19. században „vágja ki és küldje be” alapon próbáltak előrejelzéseket készíteni, nemegyszer eltalálva a majdani történéseket, ez azonban semmi esetre sem felelt meg a reprezentatív minta fogalmának.

A vízválasztót az 1936-os amerikai elnökválasztás jelentette, amikor a Literary Digest című hetilap – a „szokásos” módszer, tízmillió cédula kiküldése és a visszaérkezett kétmillió feldolgozása után – a republikánus Alfred Landon győzelmét közölte tényként. A lakosság teljes keresztmetszetét lefedő mintával dolgozó Gallup viszont a végül befutó demokrata Franklin D. Roosevelt sikerét jósolta. Ő kevesebb embert, de férfiakat és nőket arányosan, az iskolázottságot és az anyagi körülményeket is figyelembe véve szondázott meg, és az eredmény őt igazolta. Intézménye a figyelem középpontjába került, egyre-másra kapta a megrendeléseket. Érdekesség, hogy Gallup legnagyobb tévedése is elnökválasztáshoz kapcsolódik: 1948-ban Thomas Dewey sikerét jelezte előre a hivatalban lévő Harry S. Trumannal szemben.

Gallup a mintavételi és a kérdezési technikát fejlesztette, azok integrációját szorgalmazta, elemezte az emberek véleményét, viselkedését és cselekedeteit. Egyik könyvében azt írta: az életben senki sem átlag, mindenki egyéni módon él, de a szakembernek megvan az eszköze ahhoz, hogy felmérje az irányzatokat és változásokat. Ő maga soha, egyetlen politikusra sem szavazott, sőt voksolni sem ment el.

Nevéhez elsősorban a politikai közvélemény-kutatások modern módszereinek kidolgozása kapcsolódik, de intézete a legkülönbözőbb témákban is publikált felméréseket. Ügyfelei a tudományos életből, a magánvállalkozók és vállalatok közül, a sajtó és a politika köreiből kerültek ki, az interjúkat tapasztalt kérdezők végezték reprezentatív országos minta alapján. Gallup az elsők között végzett filmekre vonatkozó kutatásokat a közönség körében, megbízói között volt számos hollywoodi filmstúdió és olyan neves producerek, mint David O. Selznick, Walt Disney vagy Samuel Goldwyn.

A Gallup ma is a világ egyik legmegbízhatóbb független közvélemény-kutatója. Gallup 1937-ben alapította az első külföldi intézetét, Nagy-Britanniában, a kelet- és közép-európai régióban az első Gallup-intézet Budapesten alakult 1990-ben, ez 2014 elején bezárt. A közvélemény-kutató intézetnek világszerte több leányvállalata van, Európában Brüsszelben, Londonban, Berlinben, Vilniusban, Luxembourgban, Bukarestben és Varsóban.

Gallup 1984. július 26-án halt meg a svájci Tschingelben szívroham következtében. Az alpesi országot nemcsak hegyi levegője, hanem a népszavazások iránti vonzalma miatt is kedvelte – szerinte Svájc olyan ország, „amelyet a közvélemény működtet”. Gallup szabadidejében szívesen foglalkozott családfakutatással, lovaglással és történelmi regények olvasásával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.