Az 1901. november 18-án született Gallup újságírói, majd pszichológiai tanulmányokat folytatott, elve már ekkor az volt: „Kételkedj mindenben, kérdőjelezz meg mindent, légy radikális.” Diplomájának megszerzése után egyetemeken tanított, majd 1932-ben a New York-i Young and Rubicam (Y&R) reklámcéghez került. Kezdetben gazdasági jellegű felméréseket végzett, majd az újságolvasók összetételét és érdeklődését tanulmányozta, s felfigyelt arra, hogy az emberek többsége nem a címoldalt, inkább a képregényeket és színes híreket, cikkeket keresi a lapokban. A vizsgálati módszereket is finomította, így a Y&R lett az első reklámcég, amely telefonos tudományos mintavétellel mérte az országos rádiók hallgatóságát.
Gallup 1935-ben publikálta első reprezentatív mintavétellel végzett közvélemény-kutatását, egyik kérdése ma is klasszikusnak számít: „Ha ma lennének a választások, Ön kire szavazna?” Nemsokára önállósította magát, és a New Jersey állambeli Princetonban megalapította az Amerikai Közvélemény-kutató Intézetet, amely 1958 óta az ő nevét viseli. A cégnél kezdte pályafutását a világhírű reklámszakember, David Ogilvy is, aki itt sajátította el a majdani Ogilvy and Mather vállalat reklámfilozófiájának alapjait.
Közvélemény-kutatással már korábban is foglalkoztak, de az eredmények esetlegesek voltak. Az újságok a 19. században „vágja ki és küldje be” alapon próbáltak előrejelzéseket készíteni, nemegyszer eltalálva a majdani történéseket, ez azonban semmi esetre sem felelt meg a reprezentatív minta fogalmának.
A vízválasztót az 1936-os amerikai elnökválasztás jelentette, amikor a Literary Digest című hetilap – a „szokásos” módszer, tízmillió cédula kiküldése és a visszaérkezett kétmillió feldolgozása után – a republikánus Alfred Landon győzelmét közölte tényként. A lakosság teljes keresztmetszetét lefedő mintával dolgozó Gallup viszont a végül befutó demokrata Franklin D. Roosevelt sikerét jósolta. Ő kevesebb embert, de férfiakat és nőket arányosan, az iskolázottságot és az anyagi körülményeket is figyelembe véve szondázott meg, és az eredmény őt igazolta. Intézménye a figyelem középpontjába került, egyre-másra kapta a megrendeléseket. Érdekesség, hogy Gallup legnagyobb tévedése is elnökválasztáshoz kapcsolódik: 1948-ban Thomas Dewey sikerét jelezte előre a hivatalban lévő Harry S. Trumannal szemben.