A hárommilliárd dolláros projekt ráadásul a tervek szerint csak az előszobája lenne egy szuper proton-proton részecskegyorsítónak, amelyhez hasonlónak az építését európai és amerikai kutatóintézetek is fontolgatják. Egy ilyen ütköztető megépítéséhez szükséges jelentős mennyiségű kutatás azzal jár, hogy 2035 előtt nem készül el a szupergyorsító. Kína az addig hátralévő éveket akarja „áthidalni” az 52 kilométeres gyűrűvel – írta a Nature című tudományos folyóirat, megjegyezve, hogy mivel minden bizonnyal csak egyetlen szuper proton-proton gyorsító épül majd a világon, Kína vezető helyzetbe kerülhetne a részecskefizikai kutatások terén, ha ott valósulna meg a projekt.
Az elektron-pozitron és a hadronütköztetők, mint az LHC kiegészítik egymást. Utóbbiak protonokat ütköztetnek nagy energián – a proton olyan hadron, amely három elemi részecskéből, kvarkból áll –, hogy kiderüljön, mi keletkezik az ütközések során. Az alacsonyabb energiájú elektron-pozitron berendezések révén „tisztább” események figyelhetők meg, mert már eleve elemi részecskéket ütköztetnek.
A Higgs-bozon más részecskékkel való kölcsönhatásait részletesen vizsgálva a tervbe vett kínai elektron-pozitron részecskegyorsítónak képesnek kellene lennie arra, hogy felfedje: a Higgs-bozon egyszerű részecske, vagy valami egzotikusabb. Ez segítené a fizikusokat abban, hogy megfejtsék, az isteni részecskeként emlegetett bozon illik-e a részecskefizika standard modelljébe, vagy netán többféle Higgs-részecske van.
Tíz évvel ezelőtt a tudósok kételkedtek volna abban, hogy Kína képes megépíteni egy 52 kilométeres gyűrűt – vélekedett Ian Shipsey, az Oxfordi Egyetem kísérleti fizikusa, aki szerint több sikeres kísérlet, például annak 2012-ben történt vázolása után, hogy a neutrínók miként alakulnak át, Kína most először magabiztosan rukkolhat elő egy ilyen nagyratörő tervvel.
Nick Walker, a németországi DESY Intézet, vagyis a Nagyenergiájú Fizikai Intézet munkatársa szerint bár van néhány technikai gond, amelyeket a kínaiaknak le kell küzdeniük, ezek egyike sem jelentős.