„Bíró Gábor egyetemi tanulmányai mellett az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpontban kutat. Tagja a magyar ALICE (A Large Ion Collider Experiment) csoportnak, amely a CERN nagy hadronütköztetőjének egyik legnagyobb berendezésén végez kísérleteke: nemzetközi összefogásban itt folyó munka célja a világegyetem korai állapotának, az ősrobbanás után mintegy tízezermilliomod másodperccel létezett kvark-gluon plazmának a létrehozása” – nyilatkozta Barnaföldi Gergely Gábor, az MTA Wigner FK tudományos főmunkatársa, a magyar ALICE csoport vezetője szombaton az MTI-nek.
Ismertetése szerint a CERN az idén immár harmadszor rendezte meg a Summer Student Webfest versenyt. A megmérettetésre nevező csapatoknak kizárólag nyílt webes technológiák felhasználásával kellett megvalósítani egy-egy tudományos-népszerűsítő projektet. A 48 órás maratoni küzdelem után a projekteket egy háromtagú szakmai zsűri értékelte, amely olyan szempontokat vett figyelembe, mint a munkák innovatív jellege, tudományt népszerűsítő volta, használhatósága, a CERN-hez, a részecskefizikához, vagy valamilyen humanitárius célhoz való kötődés.
A 8 induló csapat közül a Legjobb projekt cím nyertese a „Particle Clicker” (Klikkelj a részecskékért) nevű csapat volt, amelynek tagjai Bíró Gábor (ELTE, MTA Wigner FK), Tadej Novak (Szlovénia), Csien Nan-csang (Kína), Kevin Dungs (Németország), és Igor Babuschkin (Németország).
Mint Barnaföldi Gergely Gábor elmondta, a csapat ötlete a Cookie Clicker nevű játékon alapult, amelyben a játékosnak egyetlen célja van: minél többet klikkelni. A játék erőssége és gyengéje is ebben a rendkívüli egyszerűségében rejlik. Az egyetlen feladata, hogy sokat klikkeljünk, ami akár órákra is képes odaszegezni a feladathoz, azaz az egérhez a játékost. A Particle Clicker ezt játékfüggőséget igyekszik kihasználni a tudomány népszerűsítésére: a nagy hadronütköztető egyik óriásdetektorának, a CMS-nek a keresztmetszeti képére klikkelve egy részecskefizikai eseményt, vagyis adatot hoz létre a játékos.
A CERN-es kísérletekhez hasonlóan, ha elég sok adat áll rendelkezésre, akkor megszületik a felfedezés. A programkészítők arról sem feledkeztek meg, hogy a játékmenet, azaz a kutatási projekt és a fejlesztések támogatása a korábbi felfedezések sikeréből táplálkozzon. A kutatások legfontosabb és legértékesebb elemét, a fiatal munkaerőt pedig „valutáért”, a CERN-ben használatos kávéautomata-zsetonokért lehet megvásárolni.