A kiállítás kurátora, Lassányi Gábor szerint olyan műkincsek kerültek a kamarakiállításba, amelyek a közelmúlt ásatásain kerültek elő Budapesten. A régész kiemelte, a leletek mindegyike rendkívül ritka a hazai gyűjteményekben. A tárlat érdekessége az eredetileg két darabból összeilleszthető, római kori bronzmécses.
– A komikus színházi maszkot ábrázoló tárgyat két éve találtuk a főváros első baseballpályája építését megelőző régészeti kutatások során Óbudán, az aquincumi polgárvárostól keletre lévő területen – közölte a régész.
Az ókori világítóeszköz két szimmetrikus, hossztengelye mentén összeilleszthető, azonban önállóan is funkcionáló részből állt, Aquincumban a mécses jobb felét tárták fel. A mécses felső része komikus maszkot ábrázol, a kanócot az állnál lévő égőnyílásba helyezték, az olajat a száj sarkán keresztül töltötték be, a hajhoz levélalakú fogantyút illesztettek, a függesztőrészt pedig, amelybe bronzláncot fűztek, a szemöldöknél alakították ki.
– A bronzmécseshez hasonló lelet mindössze féltucatnyi ismert az egész Római Birodalom területéről, Pannóniából pedig ez az első, ráadásul az egyetlen hiteles ásatási körülmények között talált darabja ennek a tárgytípusnak – emelte ki a régész.
Bemutatják a kiállításon a kelta művészet remekét, egy olyan kerámiaedényt, amelynek füleit egy férfi és egy női alak alkotja. A lelet a csepeli központi szennyvíztisztító kivitelezése előtti régészeti kutatások során került napvilágra.
– Hasonló típusú és méretű tárgy mindössze egy ismert még a Kárpát-medencéből. Szintén kerámiából készült a Krisztus monogramjával díszített korsó, amelyet a Belvárosban, egy áruház építése előtt találtunk. A 15. századi, Itáliában készült mázas luxusedény egykoron egy gazdag városi polgár asztalának éke lehetett – fogalmazott Lassányi Gábor, aki azt is elmondta, hogy a kiállítás művészi grafikák és irodalmi asszociációk használatával igyekszik továbbgondolni, újraértelmezni az ősi alkotásokat, szabad teret engedve a látogatók képzeletének is.