Részleges megállapodás

Egyértelmű választ talán sohasem fog adni a történelemtudomány arra a kérdésre, hogy a magyar katolikus egyháznak hasznára vált vagy súlyos károkat okozott az 1964. szeptember 15-én megkötött részleges megállapodás. Rómában, a Balassi Intézet – Római Magyar Akadémián szeptember 26-án nemzetközi konferenciát tartottak az ötven évvel ezelőtti egyezményről.

Fáy Zoltán
2014. 10. 02. 11:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kommunista államokkal való kapcsolattartás módját kialakító vatikáni keleti politika fontos dokumentumát a Szentszék részéről a Vatikán Rendkívüli Egyházi Ügyek Kongregációjának titkárhelyettese, Agostino Casaroli, a Magyar Népköztársaság képviseletében pedig Prantner József, az Állami Egyházügyi Hivatal elnöke írta alá. A Szentszék kényszerhelyzetben volt, hiszen a magyar egyházkormányzat működése teljesen ellehetetlenült azzal, hogy a kommunista hatalom 1950 óta nem járult hozzá püspökök és segédpüspökök kinevezéséhez. XII. Piusz pápa úgy vélte, hiba lenne a kommunista magyar hatalommal egyezkedni, s mivel bármiféle megállapodásra a másik félnek sem volt szüksége, a két sikertelen 1950-es segédpüspöki kinevezés után a Szentszék 1959-ig nem is próbálkozott újból. Persze a Kádár-kormány éppúgy elutasította Belon Gellért és Winkler József kinevezését, mint ahogyan Rákosi idejében sem fogadták el Bárd Jánosét és Endrey Mihályét.

Ugyanakkor a kommunista magyar tárgyalódelegáció igyekezett erősíteni a szentszéki küldöttségben azt az érzetet, hogy elsősorban a Vatikán érdeke a megállapodás aláírása. Pedig a Kádár-kormánynak volt fontos, hogy a koncepciós perben elítélt, megkínzott és börtönbe zárt, majd 1956-tól az amerikai követségen élő Mindszenty József minél kevésbé zavarja a Nyugatra szánt konszolidálódó Magyarország-kép kialakítását.

És az egyház szétzilálása miatt igen lényeges volt a forradalmi munkás-paraszt kormány számára a kiközösített békepapok ügye is: 1956-ban a püspökök sorra mentették föl az Állami Egyházügyi Hivatal által környezetükbe helyezett, kompromittálódott békepapokat, az esztergomi érsek pedig a békepapi mozgalom tizenegy vezetőjét azonnali hatállyal eltiltotta minden közéleti és egyházi tevékenységtől.

Ezek mellett a tárgyalások során még több más vitatott kérdés is felmerült, a letartóztatott és bebörtönzött papoktól kezdve a római Pápai Magyar Intézet sorsáig. Természetes, hogy mindazok, akik Magyarországon a kommunizmus évtizedeiben üldöztetést szenvedtek és áldozatot hoztak az egyház tisztaságának megőrzéséért, úgy érezték, a részleges megállapodás megkötése és a mind jobban körvonalazódó új vatikáni Ostpolitik személyes áldozataiknak a semmibe vétele, netán elárulása.

A magyar részleges megállapodás nagyon különleges világpolitikai helyzetben, a két nagyhatalom óvatos párbeszédkeresése közben jött létre, és hatással volt a Szentszék többi kommunista országgal folytatott tárgyalásaira is. Ez a körülmény indokolta, hogy a római konferencia négy intézmény együttműködésével jött létre: a Római Magyar Akadémia mellett közreműködött a Pápai Magyar Egyházi Intézet, a Római Európai Egyetem, valamint a pozsonyi Comenius Egyetem Teológiai Kara.

Molnár Antal, a Római Magyar Akadémia igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy a konferencia megszervezésekor törekedtek arra, hogy minél több szempontot vizsgálhassanak meg az 1964. szeptember 15-én aláírt megállapodással és tágabb értelemben a Vatikán keleti politikájával kapcsolatosan. Ezért kilenc különböző országból hívtak összesen tizennégy előadót, és terveik szerint a konferencia anyagát kötetben is megjelentetik. Már a Római Magyar Akadémia két évvel ezelőtt hasonló témában megrendezett konferenciáján is megfogalmazódott a helyi, nemzeti nyelveken írott források és a nemzetközi, diplomáciai források együtt tanulmányozásának szükségessége, ugyanis a források eltérő nézőpontjának köszönhetően a Vatikán keleti politikájának alapvetően két eltérő értelmezése alakult ki.

A főleg állambiztonsági és belügyi forrásokat megszólaltató közép-kelet-európai történetírás inkább a szenvedő egyház tanúságtételére, a mártíriumra helyezi a hangsúlyt és ennek következményeként jórészt negatívan értékeli a Vatikán keleti politikáját. A másik értelmezés – a római, nyugat-európai – a diplomáciai források szemléletéből kiindulva, elsősorban a klasszikus diplomácia és a pasztorális érdekek kontextusába helyezve a kérdést sokkal megengedőbb a Szentszék kompromisszumos politikájával szemben. Fejérdy András, a  Római Magyar Akadémia tudományos titkára, a konferencia szervezője kiemelte: a nemzetközi tudományos ülés egyik nem titkolt célja, hogy a két forrástípust használó két történésztábor, illetve a két historiográfiai tradíció dialógusának fórumot biztosítson. A konferencia jelentőségét mutatja, hogy számos olasz hírportál mellett megrendezéséről a Vatikán napilapja, a L’Osservatore Romano is hírt adott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.