Valósággá vált a repülő autó

Szériagyártáshoz közeli állapotban van az AeroMobil, amely rövid időn belül forradalmasíthatja a közlekedést.

SZB
2014. 10. 26. 14:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A repülőautókkal már évtizedek óta foglalkozik a sci-fi irodalom és filmvilág, elég, ha csak a Szárnyas Fejvadász című klasszikust említjük meg Harrison Ford főszereplésével. A fejlesztők egyre közelebb kerülnek a gyakorlati megoldáshoz is, azonban a korábbi prototípusok mind elképesztően drágák voltak, még akkor is, ha sorozatgyártásra került volna sor.

A szlovák tervezőmérnök Stefan Klein azonban olyan gépjárművet szeretett volna alkotni, amely földi halandó számára is megfizethető, és minden tulajdonságában megfelel a közúti közlekedés, valamint a repülés feltételeinek. Az AeroMobilt gyakorlatilag 1990 óta fejlesztik, a most bemutatott változat már a 3. prototípus, és teljesen szériaérett.

Autóként, összecsukott állapotban a futurisztikus gépjármű úgy néz ki, mint egy szitakötő. Hossza 6 méter, ami egy méretes limuzinnak felel meg, tehát parkolni nem lesz vele könnyű, de azért nem is lehetetlen. A könnyű szerkezetnek hála a kétszemélyes repülőautó mindössze 450 kilogrammot nyom, hajtásáért pedig egy 102 lóerős Rotax 912 repülőgépmotor gondoskodik. Közúton használva 160 km/h-s maximális sebességgel számolhatunk, átlagfogyasztása pedig mindössze 8 liter 100 kilométerenként. Ez nagyjából annyi, mint egy 2000 köbcentis benzinmotoros autóé! Ha repülő üzemmódra váltunk, akkor kinyílnak a szárnyak (fesztávolsága 8,2 méter), és akár 200 km/órás sebességgel is hasíthatjuk a levegőt, miközben a fogyasztás alig növekszik. A gazdaságosság tehát garantált, ráadásul repülő üzemmódban légvonalban közlekedhetünk, tehát a legrövidebb úton.

A gép hatótávolsága 700-800 kilométer, tehát tankolás nélkül eljuthatunk a horvát tengerpartra, ráadásul 2-3 óra alatt! A maximális repülési magasság 6000 láb, ami 1800 méternek felel meg.

 

Az AeroMobil teljesen működőképes változatát október 29-én fogják bemutatni a nagyérdeműnek, a Pioneers Fesztiválon, ahol a fejlesztők komoly befektetői érdeklődésre számíthatnak. Arról nincs konkrét információ, hogy sorozatgyártás esetén mennyibe kerülne a repülőautó, de Stefan Klein egy korábbi interjúban „néhány százezer eurót\" emlegetett. Azért az minimum 60 millió forint, tehát egyelőre még messze vagyunk a népautó kategóriától, de a technológia fejlődésével rohamosan csökkenhet ez az összeg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.