Csőd esetén a Facebook is kereskedhetne adatainkkal?

A RadioShack elektronikai láncnak elfogyott a pénze, és most épp erre készül.

MD
2015. 04. 07. 16:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csődbe jutott amerikai elektronikai kiskereskedelmi lánc, a RadioShack fejesei egy szokatlan, új megoldást eszeltek ki, hogy pénzhez jussanak, amiből kárpótolhatják befektetőiket. Amellett, hogy túladnak ingatlanjaikon és védjegyeiken, áruba bocsájtanák digitális információs adatbázisukat. A vállalat 65 millió vásárlója nevének, e-mail és lakcímének – mint esetlegesen a vásárlási szokások felmérésére szolgáló információknak – eladásából realizálna hasznot – írja a The Washington Post.

Hogy ez a digitális tudásbázis mennyiben éri meg annak, aki megkaparintja, még kérdéses, mindenesetre az eljárás komoly adatvédelmi problémákat vethet fel.

Még 2000-ben az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság beperelte a Toysmart.comot a vásárlói információk kiárusítása miatt, mert az a cég adatvédelmi szabályzatába ütközött. Akkor a többek közt neveket, lakcímeket, számlázási adatokat és családi információkat tartalmazó adatbázist megsemmisítették.

Az internet korában minden felhasználó mindenhol otthagyja „digitális lábnyomát”, és mint tudjuk, az információ érték, a teljes online hirdetési rendszer ezek begyűjtésén alapszik. A RadioShack pedig úttörő volt az adatszerzésben: ez az első olyan vállalat, mely rendszeresen kérte el vásárlói mobilszámát, ugyanakkor komoly adatvédelmi szabályzat alapján kezelte azokat, elnyerve a fogyasztók bizalmát. A RadioShack korábban azt ígérte, azonosítást lehetővé tevő adatokat sosem ad ki harmadik félnek – emlékeztetett Marc Rotenberg, az Electronic Privacy Information Center (elektronikus adatvédelmi információs központ – a szerk.) igazgatója.

A Bloomberg News szerint viszont egy, a csődeljárásban közvetítő cég az eladásra szánt tulajdonban számba vette a vásárlói adatbázist is. A cég vagyonát egy árverésen a RadioShack hitelezője, a Standard General elnyerte, bár az üzlet nyélbe ütéséhez még szükség van a Delaware-i illetékes csődbíróság jóváhagyására.

Az ügylet kapcsán Texas állam és az AT&T mobilszolgáltató is szót emelt. Utóbbi telefonjait például forgalmazta a RadioShack, így az azok eladásával kapcsolatos adatok a mobilóriás tulajdonát képezik. Ezeket az információkat az AT&T szerint meg kell semmisíteni, ellenkező esetben könnyedén egy versenytárs kezébe kerülhetnek, ami nekik – érthető okokból kifolyólag – nem jó.

Texas főállamügyésze pedig azt közölte, az információs bázis eladása az állam törvényeibe ütközik, ugyanis náluk tilos az olyan adatok értékesítése, ami sérti a cégek adatkezelési szabályait. Ugyanezt az álláspontot képviseli a Tennessee-i kereskedelmi és biztosítási minisztérium is.

A The Washington Post cikke felveti, mi történik akkor, ha egy olyan techóriás, mint a Google vagy a Facebook csődöt jelent és megpróbálja eladni adatbázisát. A szerző szerint mindkét cég számolt ezzel az eshetőséggel, és nyitva hagytak egy kiskaput az „információkiárusításhoz”. A Google adatvédelmi szabályzata szerint ha a cég fúzióban, felvásárlásban vagy tulajdonának eladásában érdekelt, továbbra is biztosítják a bizalmas adatkezelést, illetve ha azok gazdát cserélnének, még annak megtörténte előtt értesítik a felhasználókat. A Facebook ugyanakkor csak annyit közöl, hogy ha a cég – részben vagy egészben – túlad vagyonán vagy szolgáltatásain, a vállalat továbbítja a felhasználói információkat az új tulajnak.

Ha a Facebook vagy a Google becsődölne, digitális tudásbázisuk sokkal többet érne, mint amit a RadioShack össze tudott gyűjteni – közölte egy fogyasztóvédelmi szakember az amerikai lappal. Hozzátette ugyanakkor, ha egy közösségimédia-vállalat eladná bizonyos üzletrészeit, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság biztosan megvizsgálná, hogy a fogyasztók adatai valóban biztonságban vannak-e.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.