A csődbe jutott amerikai elektronikai kiskereskedelmi lánc, a RadioShack fejesei egy szokatlan, új megoldást eszeltek ki, hogy pénzhez jussanak, amiből kárpótolhatják befektetőiket. Amellett, hogy túladnak ingatlanjaikon és védjegyeiken, áruba bocsájtanák digitális információs adatbázisukat. A vállalat 65 millió vásárlója nevének, e-mail és lakcímének – mint esetlegesen a vásárlási szokások felmérésére szolgáló információknak – eladásából realizálna hasznot – írja a The Washington Post.
Hogy ez a digitális tudásbázis mennyiben éri meg annak, aki megkaparintja, még kérdéses, mindenesetre az eljárás komoly adatvédelmi problémákat vethet fel.
Még 2000-ben az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság beperelte a Toysmart.comot a vásárlói információk kiárusítása miatt, mert az a cég adatvédelmi szabályzatába ütközött. Akkor a többek közt neveket, lakcímeket, számlázási adatokat és családi információkat tartalmazó adatbázist megsemmisítették.
Az internet korában minden felhasználó mindenhol otthagyja „digitális lábnyomát”, és mint tudjuk, az információ érték, a teljes online hirdetési rendszer ezek begyűjtésén alapszik. A RadioShack pedig úttörő volt az adatszerzésben: ez az első olyan vállalat, mely rendszeresen kérte el vásárlói mobilszámát, ugyanakkor komoly adatvédelmi szabályzat alapján kezelte azokat, elnyerve a fogyasztók bizalmát. A RadioShack korábban azt ígérte, azonosítást lehetővé tevő adatokat sosem ad ki harmadik félnek – emlékeztetett Marc Rotenberg, az Electronic Privacy Information Center (elektronikus adatvédelmi információs központ – a szerk.) igazgatója.
A Bloomberg News szerint viszont egy, a csődeljárásban közvetítő cég az eladásra szánt tulajdonban számba vette a vásárlói adatbázist is. A cég vagyonát egy árverésen a RadioShack hitelezője, a Standard General elnyerte, bár az üzlet nyélbe ütéséhez még szükség van a Delaware-i illetékes csődbíróság jóváhagyására.
Az ügylet kapcsán Texas állam és az AT&T mobilszolgáltató is szót emelt. Utóbbi telefonjait például forgalmazta a RadioShack, így az azok eladásával kapcsolatos adatok a mobilóriás tulajdonát képezik. Ezeket az információkat az AT&T szerint meg kell semmisíteni, ellenkező esetben könnyedén egy versenytárs kezébe kerülhetnek, ami nekik – érthető okokból kifolyólag – nem jó.
Texas főállamügyésze pedig azt közölte, az információs bázis eladása az állam törvényeibe ütközik, ugyanis náluk tilos az olyan adatok értékesítése, ami sérti a cégek adatkezelési szabályait. Ugyanezt az álláspontot képviseli a Tennessee-i kereskedelmi és biztosítási minisztérium is.
A The Washington Post cikke felveti, mi történik akkor, ha egy olyan techóriás, mint a Google vagy a Facebook csődöt jelent és megpróbálja eladni adatbázisát. A szerző szerint mindkét cég számolt ezzel az eshetőséggel, és nyitva hagytak egy kiskaput az „információkiárusításhoz”. A Google adatvédelmi szabályzata szerint ha a cég fúzióban, felvásárlásban vagy tulajdonának eladásában érdekelt, továbbra is biztosítják a bizalmas adatkezelést, illetve ha azok gazdát cserélnének, még annak megtörténte előtt értesítik a felhasználókat. A Facebook ugyanakkor csak annyit közöl, hogy ha a cég – részben vagy egészben – túlad vagyonán vagy szolgáltatásain, a vállalat továbbítja a felhasználói információkat az új tulajnak.
Ha a Facebook vagy a Google becsődölne, digitális tudásbázisuk sokkal többet érne, mint amit a RadioShack össze tudott gyűjteni – közölte egy fogyasztóvédelmi szakember az amerikai lappal. Hozzátette ugyanakkor, ha egy közösségimédia-vállalat eladná bizonyos üzletrészeit, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság biztosan megvizsgálná, hogy a fogyasztók adatai valóban biztonságban vannak-e.