Napjainkban az információs bőség példátlan mennyiségben teszi lehetővé, hogy szabadon válogassunk a szerkesztőségek, magánszemélyek, társadalmi hálózatok által közzétett tartalmak között, melyeket kézileg vagy algoritmikus beállítással tesznek közzé. Bár e technológiák megengedik, hogy különböző nézőpontokkal is megismerkedhessünk, arra is képesek, hogy korlátozzák a hozzáférést a beállítástól eltérő információkhoz, ami idővel más, szélsőséges attitűd elfogadásához vezethet – írja a Sciencemag.org.
Ez a változó környezet úgynevezett visszhangteremhez (echo chamber – az emberek hasonló gondolkodású társaik véleményének vannak kitéve), valamint szűrőbuborékokhoz (filter bubble – a tartalmakat az olvasó korábbi érdeklődési területei alapján válogatják ki) vezethet, azaz nem jelennek meg a személyiségünkhöz nem illeszkedő információk.
Empirikus kísérletekkel vizsgálták, hogy mennyire korlátozza a megjelenített tartalmakat az egyén ideológiai beállítottsága. A cikk szerzői a Facebook adatbázisára támaszkodtak, mely lehetővé teszi a széles körben rendelkezésre álló, ideológiailag sokszínű hírek és vélemények megjelenítését az egyén ismerőseinek megosztásain keresztül, majd összehasonlították, hogy mely hírek tűntek fel az üzenőfalon, illetve hogy az egyén végül milyen tartalmakat választott ki. A kutatás vegyes eredményeket hozott.
Ahhoz, hogy megfigyeljék, hogy a fenti mechanizmusok miként befolyásolják az üzenőfalon megjelenő tartalmakat, létrehoztak egy 10,1 millió amerikai Facebook-felhasználót magába foglaló adatbázist az utóbbi hat hónapos időszakból. A híreket a „kemény” (országos és világpolitikai események) és a könnyű (sport, utazás, szórakozás) tartalmak alapján osztályozták.
A kiválasztott hírek mintegy 13 százalékát sorolták az első kategóriába. Tovább korlátozták a tartalmakat 226 megosztásra, melyek legalább 20 olyan felhasználótól származtak, akik önként megadták ideológiai hovatartozásukat profiljukon. A kísérlet végül a következő eredménnyel zárult: 3,8 milliárd alkalommal a barát által megosztott tartalom nem jelent meg az üzenőfalon, 903 millió alkalommal a tartalom megjelent az üzenőfalon, és 59 milliószor a felhasználó továbbnavigált a hivatkozáson keresztül.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!