Az Egyesült Királyságban nemrég hivatalosan is megkezdődött a februárban még csak prototípusként bemutatott sofőr nélküli elektromos autó tesztelése – írja a The Telegraph. A LUTZ Pathfinder nevet viselő jármű Dél-London, Bristol, Covenrty és Milton Keynes területén „száguldozik majd” maximális 25 kilométer/óra sebességével. Az eszeveszett tempót egyelőre sofőr diktálja, ugyanis a próbaidőszakban szakértők a szoftveres hibákat igyekeznek kiszűrni.Mitől különleges az alacsony-szén dioxid kibocsátású városi szállító jármű?Nagy-Britannia európai szinten élen jár a vezető nélküli közlekedés technológiájában. A LUTZ mellett például a londoni Heathrow repülőtéren már jó néhány éve használnak automatikus vezérléssel működő szállító rendszereket – olvasható a BBC-n. A kapszulára hasonlító járművek hat embert csomagjaikkal együtt kényelmesen elszállítanak a reptérhez közeli parkolóba vagy állomásra. Ráadásul az évek alatt gyűjtött adatok kimutatták, hogy erőforrásigényük tízszer kisebb, mint a hagyományos közúti vagy vasúti rendszereknek. Emellett az autók – amelyek a LUTZ-hoz hasonlóan 25 km/h maximális sebességgel haladhatnak – adott időn belül több személyt képesek elszállítani, mint a korábban alkalmazott buszok.Az Egyesült Királyság célzottan fejleszti az iparágat. A most még tesztfázisban lévő LUTZ Pathfinder-projektre eddig 19 millió fontot költöttek. A jelenlegi tervek szerint 2030-ra olyan biztonságosak lesznek a taxik, hogy a hagyományos közlekedés alternatívájaként szolgálnak majd, lehetővé téve az utazás közbeni munkát, pihenést és kikapcsolódást.Az ország célja, hogy vezető szerepet töltsön be a városi közlekedést szolgáló, vezető nélküli szállítási rendszerek területén. Ennek meg is teremti az anyagi hátterét, több száz millió fontot fordít a fejlesztésekre. Ezek alapján nem véletlen, hogy a G20-országok közül az Egyesült Királyságban a legnagyobb a részesedése az it-szektornak. Ráadásul a brit Tech City nevet viselő technológia klaszter [önálló cégek együttműködése, melyek ugyanabban az ágazatban dolgoznak, és területileg közel állnak egymáshoz – a szerk.] adatai szerint az szigetország területén a munkaképes emberek 7,5 százaléka dolgozik a digitális iparban. David Cameron egyik tanácsadója, Joanna Shields – aki olyan cégeknél dolgozott mint a Google és a Facebook – korábban arról beszélt, hogy az Egyesült Királyság többet költ az e-kereskedelemre, mint bármely európai ország.A vezető nélküli autók gyártását az Egyesült Királyság mellett több országban is igen komolyan veszik. Talán nem meglepő, hogy Kína és az Egyesült Államok is hatalmas összeget fordít az iparágra. Az USA egyik legnagyobb cége, a Google által tíz éve elindított projekt – melyhez kétmillió dolláros támogatást is kapott a hadügyminisztériumtól – a tavalyi év végére ért el áttörést. A cég ekkor jelentette be, hogy elkészült az első sofőr nélküli autó prototípusa. Idén San Joséban tesztelik, a tömeggyártáshoz pedig még keresik a megfelelő partnert.Kínában szintén az ottani keresőóriás vágta nagy fába a fejszéjét. A „kínai Google” ugyan magának az autónak a megépítését kiadta az országban tevékenykedő autógyártóknak, a járművet vezérlő technológiájáért, azaz a kocsi agyáért már maga a Baidu felel. A húszmilliárd paraméter tárolására alkalmas fedélzeti komputere révén bizonyos fokú gondolkodásra is képes lesz a Baidu Brainre elkeresztelt négykerekű jármű. A mesterséges intelligenciának és a fejlett érzékelőrendszerének köszönhetően pedig értelmezni tudja a közlekedési jelzéseket, s alkalmas lesz hangalapú utasítások követésére és az utak állapotának felmérésére is. Az adatok elemzése után az autó maga dönt az optimális útvonalról és határozza meg a megfelelő sebességet. A legmagasabb fokú biztonság garantálására a jármű radart, lézert, kamerát és – természetesen – a Baidu térképes navigációs rendszerét, a Baidu Mapet is használja majd.

Szívszorító, ahogy a szegedi sztársebész az utcán segít a rászorulóknak